Студен душ за продажбите на дребно в САЩ преди празничния сезон
Потребителите в САЩ са харчили по-малко през октомври в магазини, автокъщи и бензиностанции, което е знак, че бумът на летните разходи се охлажда с наближаването на празничния сезон.
Продажбите на дребно в САЩ са паднали с 0,1% през октомври спрямо месец по-рано, съобщи Министерството на търговията в сряда.
Това е първият спад от март и идва след ръст от 0,9% през септември. Намаляването на продажбите на дребно, съчетано със забавяне в наемането на жилища и спад на инфлацията, показват, че американската икономика се охлажда след изненадващо силен растеж през по-голямата част от 2023 г., посочва The Wall Street Journal.
На годишна база, продажбите през октомври са нараснали с 2,5% - доста по-бавно от темпа на нарастване на цените.
Американците харчат по-малко за автомобили, заради по-високите лихвени проценти. Разходите им за гориво също намаляват, като причината тук са спадащите цени на бензиностанциите.
Продажбите са намалели и в т. нар. универсални магазини, железарии и мебелни вериги, но са се увеличили в ресторантите и баровете, отбелязвайки 0,3% ръст, както и в онлайн хранителните магазини.
Признаци на охлаждане
Американците харчеха щедро през лятото, включително за концерти, пътувания и по-скъпи горива. Това ускори икономиката до почти 5% темп на растеж. Сега обаче има признаци на рязко забавяне, отбелязва WSJ.
Работодателите са добавили наполовина по-малко работници през октомври, отколкото през септември, като нивото на безработицата се е повишило с половин процентен пункт, откакто докосна многодесетилетно дъно през април. Потребителските настроения също се охлаждат, пише още WSJ.
Прогнозите сега са за забавяне на общия икономически растеж през последните месеци на годината. Продажбите на дребно са част от общите потребителски разходи, които представляват около две трети от цялата икономическа активност.
WSJ цитира съобщение на Target, един от най-големите търговци на дребно в САЩ, според което потребителите на веригата са намалили харченето в края на третото тримесечие, „изправени пред нововъзникващи насрещни ветрове, включително по-високи лихвени проценти и завръщане на плащанията по студентските заеми“.
Федералният резерв повиши лихвените проценти до 22-годишен връх тази година, за да забави икономическата активност в битката си с инфлацията. Това доведе до повишаване на разходите по ипотеки, кредити за автомобили и салда по кредитни карти.
По-бавният ръст на заплатите и намаляващото доверие относно перспективите за работа биха могли да намалят вероятността потребителите да се „охарчат“ за ваканция или нов телевизор, отбелязва още WSJ. Американците също така са похарчили голяма част от спестяванията, натрупани в началото на пандемията.
Забавянето в растежа на доходите, намаляващите излишни спестявания и рестриктивните кредитни условия ще ограничат желанието на потребителите да харчат, обобщават анализатори, цитирани от изданието.
Предупредителни знаци
Данните за продажбите на дребно не са коригирани спрямо инфлацията и обхващат главно разходите за стоки, а не за по-голям спектър от услуги, свързани с жилища, комунални разходи и пътувания. Министерството на търговията ще публикува по-пълен отчет за разходите в края на месеца.
Търговците на дребно обаче виждат предупредителни знаци, като Home Depot също заяви, че потребителите са намалили скъпите покупки през последните месеци.
Националната федерация за търговия на дребно на САЩ очаква разходите за този празничен сезон (1 ноември - 31 декември) да нарасне с 3% до 4% спрямо същия период на миналата година. Това би било по-малко от постигнатите 5,4% увеличение в празничните продажби през 2022 г. и от близо 13% скок през 2021 г., според данни на Министерството на търговията.
Прогнозите се отразяват в наемането на работна сила в магазините и складовете, като броят на обявените публично сезонни позиции в тях пада до най-ниското си ниво от десетилетие, според HR компанията Challenger, Gray & Christmas.