Искам да съм VIP: Луксозният туризъм вече не е привилегия за богати
Място в бизнес класа. Стая с панорамна гледка. Вечеря гурме.
Ако сте пътешественик със солиден доход, вероятно сте харчили пари за поне едно от тези неща.
Нова тенденция обаче показва, че дори за туристите с по-нисък бюджет, престоят в евтин апартамент с мухлясала баня и хапването на крак в крайпътни заведения, вече са отживелица.
Никой не желае да се примирява с условията, за сметка на преживяването. На дневен ред са луксозните почивки – за всички класи туристи, пише BusinessInsider.
Хората все още пътуват за отмъщение
Въпреки че забавлението стана по-скъпо, а пътуването продължава да е проблемно заради стачкуващия персонал и отменените полети, горещите туристически дестинации са в битка със свръхтуризма – хората почиват както никога досега.
"Търсенето на почивки от туристите в САЩ е на рекордно високи нива", обяснява Амир Ейлън, главен изпълнителен директор на консултантската компания за пазарни проучвания Longwoods International. През октомври компанията е анкетирала 1000 пълнолетни американци и 91% от тях са заявили, че имат планове за пътуване през следващите шест месеца.
"При такова устойчиво ниво на търсене виждаме, че хората харчат повече", каза Ейлън, като добавя, че това се дължи отчасти на инфлацията и на факта, че някои хора са спестили повече по време на пандемията.
Въпреки че оттогава насам те може да са похарчили голяма част от парите си, те все още са склонни да посегнат към спестяванията си за пътувания.
Инфлацията не се е отразила толкова много на плановете за пътуване, колкото може да се очаква. Само 22% от участвалите в проучването на Longwoods International са заявили, че инфлацията ще окаже "голямо влияние" върху избора им да пътуват през следващите шест месеца.
Експерти от бранша смятат, че след пандемията все още сме в етап на "пътуване за отмъщение" и това кара хората да харчат повече.
"Нашите клиенти харчат повече и пътуват за по-дълги периоди от време", казва Чери Озимак, старши дизайнер в Tully Luxury Travel, пред Business Insider.
Той добавя, че след толкова много време, загубено заради COVID-19, хората си казват: "Нека направим това пътуване приказно, да бъдем в бизнес класа и да се насладим на всичко, защото времето ни е ценно". Те не знаят какво ще им донесе утрешният ден."
По подобен начин Анна Абелсън, доцент в Центъра по хотелиерство към Нюйоркския университет "Джонатан М. Тиш", отбелязва, че сред пътуващите има нагласа "да си поживеят". Проучванията ѝ показват, че "в момента пътуването се разглежда като необходимост, а не като желание" и се смята за полезно за психичното здраве.
Комфорт, удобство, скъпи преживявания
BusinessInsider задава въпроса "За какво харчите, когато сте на почивка?" на потребители в Instagram.
Отговорите могат да се групират предимно в три категории: комфорт, удобство и скъпи преживявания.
Експерти в областта на пътуванията обясняват какво определя тези навици на харчене и по-широките тенденции в индустрията.
Комфортът е гореща стока
Не е изненадващо, че комфортът е на първо място в списъка на хората, които искат да прекарат ваканцията си в разточителство.
Някои от тях казват, че плащат за салони на летището или за кредитни карти за пътуване, които им осигуряват безплатен достъп, и дори за хотели на летището по време на дългите престои.
Андрия Годфри, асистент по хотелиерство и туризъм в Университета на Южна Калифорния, казва, че е забелязала, че пътуващите за почивка са запълнили предните части на кабините на самолетите, "защото искат да се чувстват удобно, да имат пространство".
Желанието за комфорт, разбира се, се отнася и до луксозното настаняване. Някои плащат допълнително за хотелска стая с гледка или за курортите "ол инклузив", които задоволяват всички техни нужди.
Родителите също харчат повече, за да се чувстват комфортно, докато пътуват с деца. Някои харчат за апартаменти с няколко стаи, за да имат собствено пространство, докато децата им спят. Свързаните стаи също са търсени от родителите.
Според Годфри, почивката сега е "емоционална". Все повече хора пътуват, за да се свържат с приятели и семейството си, така че може би харчат повече за удобства, които осигуряват комфорт за по-големи групи.
Удобството си заслужава цената
Много хора харчат повече заради практичността, включително инвестират в нестандартни куфари, които са лесни за забелязване при получаване на багажа, предварително резервирани трансфери от летището и хотела, международен план на мобилния оператор, допълнителна застраховка за колите под наем и чанти, предназначени да възпрепятстват джебчиите - всичко, което им дава възможност да мислят за едно нещо по-малко.
Някои се възползват от удобството да не планират и наемат туристически консултанти. Майкъл Трегер, директор на агенцията за луксозни пътувания TravelZork и съветник по пътуванията в Travel Edge, нарича бума в търсенето на съветници по пътуванията "ефект на снежната топка".
Когато нещата се объркат, казва той, на клиентите му не се налага да чакат на повикване с авиокомпанията и да се "чудят дали ще се получи". Трейгър казва, че клиентите му го смятат за "тяхната застрахователна полица".
Скъпите преживявания са на първо място
Хората харчат за разточителни преживявания, независимо дали става въпрос за изискана кухня, екскурзия с търсене на силни усещания, шезлонг в оживен плажен клуб или готварски курс.
Озимак и Даяна Верле от Tully Luxury Travel са забелязали, че клиентите им се насочват към приключенски пътувания, нестандартни дестинации и круизи на малки кораби с луксозни удобства.
Пътуващите търсят и по-частни и персонализирани дейности.
Например, наемат местни фотографи, които да заснемат специални моменти от ваканцията им или пък разчитат на частен екскурзовод, който напълно да ги потопи в местната култура и да им покаже скрити от масовия туризъм атракции. Хората жадуват за такива преживявания, защото искат да получат признание, "че са VIP персони", смятат експерти.
Според Годфри, пътуващите търсят по-автентични и уникални преживявания. Това не е ново явление, "но сега го виждаме в пълните му аспеки". И хората са готови да платят за всички тях.