Стоманено предизвикателство: С какво се бори Tesla, за да пусне Cybertruck
Със своя електрически пикап Cybertruck Tesla се стреми да излезе от рамките, като го облицова с ултратвърда неръждаема стомана – материал, който не се нуждае от боядисване, издръжлив е и подсилва отличителния вид на модела.
Оказва се обаче, че изборът на материал допълнително усложнява и без това трудното пускане на новия модел.
Неръждаемата стомана се оказва трудна за огъване и манипулиране, тествайки способността на Tesla да оформя материала в панели за каросерията, казват източници на The Wall Street Journal, работили по пикапа.
Металът идва на рулони, които приличат на гигантски ролки от тоалетна хартия, и дори когато се развие, има тенденция да се върне в предишната си форма, посочва още WSJ. Компанията не е отговорила на искането за коментар от изданието.
Тези трудности са сред производствените препятствия, с които Tesla се бори, преди да започне да доставя първите си пикапи на 30 ноември, когато е планирано събитие във фабриката на компанията близо до Остин, Тексас.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск предупреди по време на разговор за печалбите през октомври, че Tesla ще има „огромни предизвикателства“ както при увеличаване на фабричното производство на Cybertruck, така и по отношение на приходите от него, като каза, че използваната нова технология ще направи изграждането му по-трудно. Той не уточни какво точно създава проблеми, припомня WSJ.
„Изкопахме собствения си гроб сys Cybertruck“, каза тогава Мъск.
Пускането на пазара на Cybertruck е критично важно за Tesla, чийто някога невероятен ръст на продажбите се забави, сблъсквайки се с по-силна конкуренция в EV пространството.
Компанията и нейните инвеститори разчитат, че пикапът ще предизвика ново вълнение около марката във време, когато много от другите модели на Tesla остаряват и Мъск прибягна до рязко намаление на цените, за да привлече купувачи.
Tesla вече се сблъска с многобройни закъснения и надхвърляне на разходите за Cybertruck. Мъск каза още по време на разговора за приходите през октомври, че очаква в крайна сметка да произвежда около 250 000 пикапа годишно. Той предупреди, че ръстът ще бъде бавен поради сложния дизайн и че Tesla едва ли ще достигне този темп на производство преди 2025 г.
Ръководителите на Tesla подчертаха предимствата на неръждаема стомана, заявявайки, че това ще направи пикапа по-здрав и по-издръжлив. Тъй като металът е устойчив на корозия, компанията може също да елиминира скъпата производствена стъпка – боядисването.
Ходът обаче е рискован, като се има предвид колко рядко се използва материалът за автомобилни екстериори. Последната компания, пуснала кола от неръждаема стомана, е DeLorean Motor преди повече от 40 години.
Също като нея, външните панели на Cybertruck няма да бъдат боядисвани. Tesla планира да обработи повърхността, за да им придаде по-равномерен (полиран) вид, казват още източниците на WSJ.
„Оформянето на изцяло твърда неръждаема стомана не е ракетна наука, но със сигурност не е лесно“, каза пред инвеститорите през март Ларс Морави, вицепрезидент на автомобилното инженерство на Tesla.
Компанията работи с базирания в Люксембург производител на стомана Aperam при разработването на персонализирана сплав за екстериора на Cybertruck, която отговаря на изискванията ѝ за здравина и устойчивост на корозия, казват източниците на WSJ.
Осигуряването на последователност на цветовете е фокус по време на процеса на разработка. Променливи като химията и техниките за обработка могат да повлияят на външния вид на неръждаемата стомана.
Tesla също така се е насочила към по-дебел метал за екстериора на Cybertruck от този, който обикновено се използва в автомобилната индустрия, отчасти заради желанието на Мъск пикапът да бъде брониран.
Това го прави по-труден за пресите, които обикновено се използват за производството на панели за каросерия в автомобилния бизнес. Вместо това Tesla реже с лазер парчетата и след това ги огъва в заложената форма, посочва още WSJ.
Дори след като пикапът поеме своя път, могат да се появят други предизвикателства с материала.
Твърдостта и дебелината на метала вероятно ще го направят по-устойчив на удари и драскотини, но в случай, че има вдлъбнатина, поправянето му може да бъде по-трудно, казват експерти от металообработващата промишленост.
„Искате, не искате, ще трябва да го поправяте“, казва в отговор Крис Никълсън, който пътува по света, възстановявайки автомобили DeLorean, включително премахване на вдлъбнатини.
В момента няма много автомонтьори и сервизи с опит в поправянето на коли от неръждаема стомана, казва той и добавя: „Тъй като Cybertruck е готов да излезе на пазара обаче, те ще трябва да се научат как да правят това.“