Надали сте чували някой някога да казва: "Боже, наистина ми се иска шефът и колегите ми просто да не обръщат внимание на цялата добра работа, която върша". И няма как да е по друг начин - хората обичат да получават признание за добре свършената работа и в повечето случаи обикновената благодарност е достатъчна.

Всъщност ние, хората, зависим много от това, пише Fast Company и цитира Робърт Емънс, професор по психология в University of California, който е категоричен:

"Благодарността е високооктановото гориво, без което бихме се оказали в релационна разруха - организациите, семействата, обществата щяха да се разпаднат".

Изследванията показват, че изразяването на благодарност има незабавен ефект върху нервната ни система, като понижава хормона на стреса кортизол и повишава добрите хормони - серотонин и допамин. А кой мениджър не би искал екипът му да се възползва от областта на мозъка, отговорна за ученето и вземането на решения?

„Законите на ЯнтеНай-щастливите страни имат различен подход към работата, основан на дълбоко вкоренена житейска философия


Бизнес ползите от благодарността

Един от начините да накарате всички в компанията да започнат да проявяват повече благодарност е да приложите програма за признаване на служителите. И това дори е икономически обосновано.

Според едно проучване честото изразяване на благодарности и признанието са по-мотивиращи дори от парите, а 80% от анкетираните от Glassdoor заявяват, че биха работили повече за шеф, който демонстрира своята признателност, посочва още интернет изданието.

Благодарността като инструмент за управление

Важно е да се знае, че благодарността и признанието невинаги изглеждат като публично изказване на благодарност по време на среща или на четири очи - важното е да бъдат поднесени. Според главния изпълнителен директор на Vidyard Майкъл Лит твърде много благодарности "от разстояние" може да има обратен ефект.

5 грешки на бизнес лидерите, които правят служителите нещастниЗа 69% от хората техният ръководител има по-голямо влияние върху психичното им здраве, отколкото техният лекар


"Те започват да изглеждат като евтини мотивационни техники", казва той. "От друга страна, те също така рискуват да настроят екипите да очакват постоянно положително отношение за изпълнението на основните изисквания на тяхната работа."

За да бъде смислено поощряването, ученият Арт Маркман съветва: "Даването на възможност на някого да участва в ценен проект или да се срещне с ключов клиент може да бъде награда, но само ако се разглежда като сигнал за потенциално кариерно развитие в бъдеще. Хората обичат да получават доказателства, че са подготвяни за бъдещи роли. Така че възможността да присъстват на важна среща е от полза само ако те вярват, че се борят за стъпало нагоре по служебната стълбица."

Как да благодарим

Въпреки доказателствата, лидерите често подценяват стойността на признанието и някои от естествените начини, по които могат да мотивират по този начин служителите си. Както отбелязва консултантът по лидерство Шана Хокинг: "Не забравяйте, че това "разсейване" е вашата работа като лидер на хора. Отделяйте време за проактивно включване по неформален начин“.

Стресът на работното място достига исторически високи нива Според Gallup ниската ангажираност на служителите струва на световната икономика близо 9 трилиона долара


Тя предлага и няколко възможни въпроса и обяснява защо те помагат:

Какво ново? Това говори на служителите, че техният ръководител е достатъчно отворен към тях, за да могат да отговорят с каквото им се струва най-подходящо в този момент.

Какви пожари се наложи да гасите днес/през тази седмица? Това дава възможност на ръководителите да разберат с какво се сблъскват членовете на екипа им в работата си и как могат да помогнат за премахването на пречките.

Как мога да ви помогна в момента? Това показва, че ръководителят го е грижа, и създава споделен ангажимент за успех.

Има и негласни начини да признаете служителите.

5 сигнала, че някой не е способен да ръководи хора Прекалено много го е грижа за имиджа му, нарцистичен и авторитарен е, гледа на хората като на числа и си приписва заслугите им


"Най-мощната форма на похвала и признание идва чрез доверие", казва Симон Ахуджа от Blood Orange. "Когато лидерите имат доверие в екипите си (и в себе си) и вярват, че те ще постъпят правилно, производителността и ангажираността се увеличават драстично."

А ангажираността е изключително важна. Според данни на Gallup, получени от 1,8 млн. работещи, предприятията с по-ангажирани служители се справят по-добре като цяло: "Бизнес единиците, които са в горната половина на класацията за ангажираност на служителите, имат двойно по-големи шансове за успех от тези в долната половина."

Ръководителите трябва да помнят, че осигуряването на защита на служителите също може да бъде и начин да се признае и почете тяхната отдаденост.