Все повече азиатски компании се насочват към IPO в САЩ. Виетнам води парада
Нова група азиатски компании обмислят първично публично предлагане (IPO) в САЩ, където доскоро международните листвания се извършваха предимно от китайски стартъпи.
Базираната във Виетнам компания за електромобили VinFast открива пътя си за листване в САЩ през август чрез сливане с регистрираната в страната компания за придобивания със специална цел Black Spade Acquisition.
Макар и да не е точно IPO, действията на VinFast скоро са последвани от подаването на заявление за истинско такова в Nasdaq от виетнамския технологичен еднорог VNG. Продуктите на VNG включват игри, финансови технологии и стрийминг на музика.
"Това, което направи VinFast, превърна САЩ в дестинация", казва Йохан Анел, партньор в ARC Group, базиран в Пекин. „То изпраща послание, че въпреки капиталовия контрол, който според мен е основната формална бариера пред азиатските компании в САЩ, е възможно те да правят IPO".
В проспекта си VNG отбелязва, че виетнамското законодателство не позволява на "чуждестранните инвеститори" да притежават повече от 49% от капитала, използван за създаването на местно дружество, работещо в областта на хазарта и някои други сектори. В резултат на това VNG е част от реорганизация, при която се използва холдингово дружество от Каймановите острови, за да се листне на борсата в САЩ, се казва в документацията.
"Нашата корпоративна структура е свързана с уникални рискове, не е тествана в нито един съд и може да не бъде разрешена от виетнамските регулаторни органи", се казва в подаденото заявление.
Не е ясно кога VNG ще стане публично дружество. Но компаниите, които търсят потенциални клиенти за IPO с години напред, казват, че разговарят с все повече компании от Виетнам и региона.
Тъй като местните компании се разрастват, "те надхвърлят възможностите на тези пазари да осигурят капитала, от който се нуждаят", казва Дрю Бърнстейн, съпредседател на счетоводната компания MarcumAsia. "Това все още е много ранна фаза на играта."
Бърнстейн разказва, че в края на октомври е присъствал на инвестиционни конференции в Малайзия и Виетнам, където много от участниците са били същите хора, които е срещал през последните 10-15 години в Китайско-американската верига за IPO.
След отпадането на Didi през лятото на 2021 г. регулациите и слабият пазар на IPO в САЩ спират повечето китайски планове за листване. Само една от 20-те базирани в Китай компании, които се листваха в САЩ тази година, е набрала повече от 50 млн. долара, според Renaissance Capital.
Компанията за връзки с инвеститорите, консултации на капиталовите пазари и връзки с финансовите медии The Blueshirt Group също е работила с много китайски компании за листване в САЩ. Но сега управляващият ѝ директор Гари Дворчак акцентира, че в семинара на компанията през април са се включили цели 20-30 виетнамски компании, които искат да тръгнат по пътя към първично публично предлагане в САЩ. Много от тях са били в областта на технологиите - разплащания, онлайн игри и електронна търговия.
Разрастваща се екосистема от стартиращи предприятия
CNBC се свързва с две дузини стартъпи със седалище или основен офис във Виетнам, за да ги попита за плановете им за IPO в САЩ. Повечето от отговорилите посочват, че листването е все още далеч, но отбелязват бързия растеж на местните стартъпи през последните 15 години.
"Капиталът, с който разполагат виетнамските стартъпи, се е увеличил неимоверно в сравнение с преди 10 години", казва Нгуен Нгуен, главен изпълнителен директор на финтех стартъпа Trusting Social, чиито офиси в региона включват Сингапур и Виетнам, като добавя, че разрастващата се стартъп екосистема е привлякла много хора с виетнамско потекло да се завърнат в родината си, а вътрешният икономически растеж е увеличил размера на пазара за местните играчи.
Брутният вътрешен продукт на Виетнам е нараснал 3,6 пъти на глава от населението между 2002 г. и 2022 г., достигайки близо 3700 долара, по данни на Световната банка.
ELSA, която използва изкуствен интелект, за да помага на хората да учат английски, е базирана в САЩ, а съоснователят и главен изпълнителен директор Ву Ван е от Виетнам. От компанията заявяват, че все повече компании от Югоизточна Азия започват да гледат отвъд вътрешния пазар към регионалния бизнес.
„Когато стартирахме компанията, стремежът ни винаги е бил към глобален бизнес с глобален отпечатък", казва Ван и добавя, че "първичното публично предлагане в САЩ ще ни помогне за този глобален отпечатък".
От 103-те американски IPO тази година 10 са на компании, базирани в Югоизточна Азия - разпределени между Сингапур и Малайзия, по данни на Renaissance Capital към 29 ноември.
"Необичайно е да се видят толкова много листвания от азиатски компании извън Китай", заявяват анализаторите. „Въпреки това нито едно от тях не е със значителен размер."
Джордж Чан, глобален ръководител на IPO в EY, очаква, че "много" компании от Югоизточна Азия ще достигнат етапа на IPО през следващите 12 до 18 месеца, но засега по-лесно би било това да се случи на борсата в Хонконг.