Износителите се опитват да намерят алтернативни въздушни, сухопътни и океански маршрути, за да доставят стоки – от играчки, облекло и чай до автомобилни части - за търговците на дребно, притиснати от вълната от атаки срещу веригите за доставка на товари в Червено море, която доведе до сериозно объркване в последните седмици.

Подкрепяните от Иран хути в Йемен засилиха нападенията срещу кораби в Червено море от 19 ноември насам, за да демонстрират подкрепата си за „Хамас“ по време на военната офанзива на Израел в Газа, припомня Reuters и добавя:

„Нападенията нарушиха ключов търговски маршрут, свързващ Европа и Северна Америка с Азия през Суецкия канал. Разходите за контейнерни превози рязко нараснаха, като в някои случаи се увеличиха повече от три пъти, тъй като компаниите се опитват да пренасят стоки по други, често по-дълги океански маршрути“.

Ако има продължителни смущения, секторът на потребителските стоки, който снабдява най-големите световни търговци на дребно като Walmart и IKEA, ще бъде изправен пред най-сериозни негативни последици, се казва в доклад на S&P Global.

Хутите спират глобалните вериги за доставки, САЩ взимат нещата в свои ръцеМорски превозвачи, стоящи зад 60% от световната търговия, спират услугите си през Червено море


Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA, съветва екипите на компаниите в областта на морския транспорт и логистиката да се подготвят за поне 90 дни прекъсвания в Червено море.

Някои бързодействащи компании вече се опитват да преминат към т.нар. интермодален транспорт, който може да включва два или повече вида транспорт, казва Ян Клайн-Ластюс, главен оперативен директор "Въздушни превози" във водещата германска спедиторска компания Hellmann Worldwide Logistics.

Hellmann отчита повишено търсене на комбинирани въздушни и морски маршрути за потребителски стоки като облекло, както и за електроника и технологични изделия. Това означава, че стоките се транспортират първо по море до пристанища в Дубай, където се товарят на самолети.

"Този алтернативен маршрут позволява на клиентите да избегнат опасната зона в Червено море и дългото пътуване около южния край на Африка", казва Клайн-Ластюс пред информационната агенция.

Въпреки че компаниите, които превозват спешни или критични стоки, могат да изберат да използват въздушен превоз, разходите говорят, че това не е универсално решение, казва Пол Брашиър, вицепрезидент на отдел "Превоз и интермодален транспорт" в групата за вериги за доставки ITS Logistics.

Малайзия забрани достъп на израелски кораби заради войната в ПалестинаМалайзия, в която мнозинството са мюсюлмани, отдавна защитава правата и каузите на палестинците


Превозът на стоки по въздух струва около 5-15 пъти повече, отколкото по море, където цените за контейнерни превози все още са ниски според историческите стандарти, казва и Брайън Бурк, глобален главен търговски директор в SEKO Logistics.

Ако времето, необходимо за доставка на стоките до рафтовете в магазините, се удвои, все повече спедитори ще преминат към въздушен транспорт - особено за стоки с висока стойност като дизайнерски дрехи и електроника от висок клас, добавя той.

Основен търговски маршрут

Около 35 000 плавателни съда преминават годишно през региона на Червено море, като пренасят стоки между Европа, Близкия изток и Азия, което представлява около 10% от световния БВП, изчислява Кори Ранслем, главен изпълнителен директор на британската компания за консултации и сигурност в областта на морския риск Dryad Global. Американските търговци на дребно, включително Walmart, Target, Macy's и Nike, зависят от този маршрут, за да получават стоки, вариращи от памучни чаршафи и електрически четки за зъби от Индия до обувки от Китай и Шри Ланка.

"При продължителна заплаха цената на горивата и стоките в Европа ще се повиши значително поради увеличените разходи за пренасочване около Африка, което може да увеличи транзита с около 30 дни в зависимост от крайната дестинация", казва Ранслем.

Геополитиката и централните банки вдигат цените на златото през 20242023 е рекордна година от гледна точка на златото, закупено от централни трезори


Превозвачите все още са в неведение относно новата международна военноморска коалиция, която се сформира от САЩ и има за цел да стабилизира региона. В същото врене източник от испанската модна индустрия например заявява пред Reuters, че корабните компании казват на клиентите си, че ситуацията много зависи от водената от САЩ оперативна група и от това дали тя ще успее да предотврати атаките и да направи маршрута отново безопасен.

От решаващо значение е европейските компании да могат отново да използват Суецкия канал, за да си осигурят доставки на дрехи от Азия, посочва източникът на информационната агенция.

Моментът, в който възникнаха проблемите със сигурността в Червено море, увеличава трудностите за спедиторите, казва и Джеб Клулоу, партньор в групата за транспортна индустрия на адвокатската кантора Reed Smith.

Панамският канал се сблъсква с тежката суша и намалява броя на корабните преминавания, които разрешава. Освен това има надпревара за транспортиране на стоки преди затварянето на фабриките за Китайската нова година, планирано за 10-17 февруари, което може да наруши доставките за месец или повече.

Междувременно собствениците на големи контейнеровози започват да добавят извънредни такси за товари, засегнати от прекъсванията в Червено море.