Докато се сбогуваме с изпълнената със събития 2023 г., бизнес лидерите стоят на прага на нова година, изпълнена с несигурност и възможности. А успехът зависи от подхода, който ще избере всеки един от тях.

Продължаващите въздействия на пандемията, геополитическото напрежение, прекъсванията на веригата за доставки и други предизвикателства бяха изпитания през 2023 г., като изискваха адаптивно лидерство и стратегическо предвиждане, пише в свой анализ Fast Company и светва:

„Докато гледате напред към 2024 г., се фокусирайте не само върху себе си, но и върху екипа, организацията, клиентите/потребителите и доставчиците си, за да се настроите проактивно за успех“.

Подсилете основите си

5 тенденции, които променят трудовия пазар през 2024 г.От броя на потенциалните свободни работни места до квалификацията, която ще ви е необходима, кандидатите могат да намерят по-приятелски настроен пазар на труда, особено в областта на технологиите


Лидерите трябва да се погрижат за себе си, преди да могат да се грижат за другите. Затова те трябва да инвестират време и усилия във физическото, психическото и емоционалното си благополучие, както и в професионалното си развитие и израстване.

Освен това трябва да се идентифицират пропуските в ежедневието и да се изградят навици за грижа за себе си, както и за учене. И двете практики могат да помогнат на бизнес лидерите да развият нагласата си за растеж, устойчивостта и емоционалната си интелигентност, което ще им позволи да се справя по-добре с трудностите и промените и да вдъхновяват и мотивират другите.

Опознайте екипа си

Доколко добре познавате силните страни, мотивацията и професионалните стремежи на членовете на екипа си? Отговорът на този въпрос е важен, защото всеки иска да се чувства значим и да бъде признат, а лидерът има много малки стъпки, които може да предприемате на ежедневна база, за да изгради връзка и ангажираност с екипа си.

Бъдете лидери на живота си - или как равносметката води до продуктивна 2024Гарантирайте си продуктивна 2024 година. Ето как


Успешният бизнес ръководител трябва да се интересува от екипа си, от неговата работа и кариерно развитие и да открива от какво се интересува той.

Отделянето на време за опознаването на екипа, отзивчивостта и подкрепата са изключително важни фактори. Екипите постигат повече, когато имат общи цели и ясни насоки и работят в психологически приветлива среда. Когато има такава, екипът е по-склонен да поема рискове, да споделя идеи и да въвежда иновации, защото се чувства комфортно да изразява мнение и да оспорва статуквото.

Освен това сигурната среда гарантира на служителите, че допускането на грешки в обучението няма да навреди на кариерата им.

Неслучайно легендарният баскетболист Майкъл Джордан казва: "Талантът печели мачове, но екипната работа и интелигентността печелят шампионати."

Анализирайте организационните рискове

Изкуственият интелект и технологичното развитие променят - и ще продължат да променят - работните места, като докладите предвиждат значителното въздействие да се засили още повече. Затова лидерите трябва да разработят процеси като планиране на сценарии, за да анализирате потенциалните предизвикателства и да разработят стратегически отговори и варианти.

Какви умения трябва да притежават мениджърите на проекти на бъдещето?Според Gartner до 2026 г. 2/3 от уменията и ролите на ръководителите на проекти ще бъдат преработени


Като част от това те трябва да определят какво може да се случи през тази година - както доброто, така и не толкова доброто, планираното и непланираното. Какво би се случило, ако компанията загуби ключов клиент или служител, или ако доставчик изпадне в несъстоятелност? Отговорът на този въпрос също е много важен.

Разработването на сценарии помага на лидерите да са добре подготвени за всякакви развития. Знаейки какво може да се случи, те могат да оценят рисковете и да планират проактивно реакцията си. Тази практика им позволява да реагират бързо и решително на непредвидени събития.

Опознайте клиентите си

Изграждането и поддържането на стабилни взаимоотношения с клиенти и потребители е в основата на дългосрочния успех във всяка индустрия. Така че, докато планират настройката си за 2024 г., бизнес лидерите трябва да помислят за техните нужди и за това какво искат те от тяхната организация. Анализът на данни, проучванията и обратната връзка от клиентите са добри инструменти в това отношение.

Как най-богатите технолидери трансформират света за всички останалиТочно както при предишните индустриални революции, най-богатите определят темпа към бъдещето. Голямата разлика е, че този път те не са предприемачи, а технологични милиардери


Получените прозрения могат да бъдат използвани в помощ на членовете на екипа да се фокусират върху това как най-добре да обслужват нуждите на клиентите и потребителите. Трябва ли предложенията да бъдат по-персонализирани, за да се повиши удовлетвореността и лоялността на клиентите? Трябва ли предоставянето на услуги да се дигитализира или да се рационализира?

Изграждане на партньосрства

Колкото и да е добра в сферата си една компания, тя няма как да посрещне очакванията на клиентите и потребителите сама. Затова ръководителите трябва да могат да разчитат на доставчиците си по същия начин, както на членовете на екипа си.

Силните партньорства с доставчиците са неразделна част от постигането на оперативно съвършенство, доброто управление на рисковете и насърчаването на иновациите в постоянно променящия се бизнес пейзаж. Бизнес лидерите трябва да анализират списъка си с доставчици и да помислят за ефективността на взаимоотношенията с тях – като например идентифициране на потенциални уязвимости и смущения заради геополитически въпроси, природни бедствия или глобални събития, и да разработят планове за действие при извънредни ситуации.

Уорън Бъфет за Чарли Мънгър: Той изучаваше грешките, а не успехите „Много по-добре е да купите прекрасна компания на справедлива цена, отколкото справедлива компания на прекрасна цена. Чарли разбра това рано...


Като част от това трябва да бъдат обмислени и възможностите за повишаване на ефективността на съвместната работа. Има ли ясни очаквания по отношение на качеството, сроковете за доставка и цените? Къде са възможностите за по-добро сътрудничество за идентифициране на начини за подобряване, постигане на икономии на разходи или пускане на нови продукти или услуги?

Лидерите работят в система и ако искат да са ефективни, трябва да разбират тази система и да знаят как да задействат различните ѝ лостове.