5 начина, по които добрите бизнес лидери се готвят за успешна 2024
Докато се сбогуваме с изпълнената със събития 2023 г., бизнес лидерите стоят на прага на нова година, изпълнена с несигурност и възможности. А успехът зависи от подхода, който ще избере всеки един от тях.
Продължаващите въздействия на пандемията, геополитическото напрежение, прекъсванията на веригата за доставки и други предизвикателства бяха изпитания през 2023 г., като изискваха адаптивно лидерство и стратегическо предвиждане, пише в свой анализ Fast Company и светва:
„Докато гледате напред към 2024 г., се фокусирайте не само върху себе си, но и върху екипа, организацията, клиентите/потребителите и доставчиците си, за да се настроите проактивно за успех“.
Подсилете основите си
Лидерите трябва да се погрижат за себе си, преди да могат да се грижат за другите. Затова те трябва да инвестират време и усилия във физическото, психическото и емоционалното си благополучие, както и в професионалното си развитие и израстване.
Освен това трябва да се идентифицират пропуските в ежедневието и да се изградят навици за грижа за себе си, както и за учене. И двете практики могат да помогнат на бизнес лидерите да развият нагласата си за растеж, устойчивостта и емоционалната си интелигентност, което ще им позволи да се справя по-добре с трудностите и промените и да вдъхновяват и мотивират другите.
Опознайте екипа си
Доколко добре познавате силните страни, мотивацията и професионалните стремежи на членовете на екипа си? Отговорът на този въпрос е важен, защото всеки иска да се чувства значим и да бъде признат, а лидерът има много малки стъпки, които може да предприемате на ежедневна база, за да изгради връзка и ангажираност с екипа си.
Успешният бизнес ръководител трябва да се интересува от екипа си, от неговата работа и кариерно развитие и да открива от какво се интересува той.
Отделянето на време за опознаването на екипа, отзивчивостта и подкрепата са изключително важни фактори. Екипите постигат повече, когато имат общи цели и ясни насоки и работят в психологически приветлива среда. Когато има такава, екипът е по-склонен да поема рискове, да споделя идеи и да въвежда иновации, защото се чувства комфортно да изразява мнение и да оспорва статуквото.
Освен това сигурната среда гарантира на служителите, че допускането на грешки в обучението няма да навреди на кариерата им.
Неслучайно легендарният баскетболист Майкъл Джордан казва: "Талантът печели мачове, но екипната работа и интелигентността печелят шампионати."
Анализирайте организационните рискове
Изкуственият интелект и технологичното развитие променят - и ще продължат да променят - работните места, като докладите предвиждат значителното въздействие да се засили още повече. Затова лидерите трябва да разработят процеси като планиране на сценарии, за да анализирате потенциалните предизвикателства и да разработят стратегически отговори и варианти.
Като част от това те трябва да определят какво може да се случи през тази година - както доброто, така и не толкова доброто, планираното и непланираното. Какво би се случило, ако компанията загуби ключов клиент или служител, или ако доставчик изпадне в несъстоятелност? Отговорът на този въпрос също е много важен.
Разработването на сценарии помага на лидерите да са добре подготвени за всякакви развития. Знаейки какво може да се случи, те могат да оценят рисковете и да планират проактивно реакцията си. Тази практика им позволява да реагират бързо и решително на непредвидени събития.
Опознайте клиентите си
Изграждането и поддържането на стабилни взаимоотношения с клиенти и потребители е в основата на дългосрочния успех във всяка индустрия. Така че, докато планират настройката си за 2024 г., бизнес лидерите трябва да помислят за техните нужди и за това какво искат те от тяхната организация. Анализът на данни, проучванията и обратната връзка от клиентите са добри инструменти в това отношение.
Получените прозрения могат да бъдат използвани в помощ на членовете на екипа да се фокусират върху това как най-добре да обслужват нуждите на клиентите и потребителите. Трябва ли предложенията да бъдат по-персонализирани, за да се повиши удовлетвореността и лоялността на клиентите? Трябва ли предоставянето на услуги да се дигитализира или да се рационализира?
Изграждане на партньосрства
Колкото и да е добра в сферата си една компания, тя няма как да посрещне очакванията на клиентите и потребителите сама. Затова ръководителите трябва да могат да разчитат на доставчиците си по същия начин, както на членовете на екипа си.
Силните партньорства с доставчиците са неразделна част от постигането на оперативно съвършенство, доброто управление на рисковете и насърчаването на иновациите в постоянно променящия се бизнес пейзаж. Бизнес лидерите трябва да анализират списъка си с доставчици и да помислят за ефективността на взаимоотношенията с тях – като например идентифициране на потенциални уязвимости и смущения заради геополитически въпроси, природни бедствия или глобални събития, и да разработят планове за действие при извънредни ситуации.
Като част от това трябва да бъдат обмислени и възможностите за повишаване на ефективността на съвместната работа. Има ли ясни очаквания по отношение на качеството, сроковете за доставка и цените? Къде са възможностите за по-добро сътрудничество за идентифициране на начини за подобряване, постигане на икономии на разходи или пускане на нови продукти или услуги?
Лидерите работят в система и ако искат да са ефективни, трябва да разбират тази система и да знаят как да задействат различните ѝ лостове.