През последните години товарните контейнери откриха ново приложение и се превърнаха в модерен материал, използван за всичко - от магазини до хотели.

Освен, че са екологична алтернатива на производството на нови строителни материали, те са структури за устойчиво жилищно строителство, особено с възхода на концепцията за малки къщи и недостига на жилища, пишат в материал от FastCompany.

По време на пандемията бяха произведени милиони контейнери - отчаян опит да се облекчат проблемите по веригата на доставки.

Много от тях вече не са необходими, а излишните са оставени в пристанища в САЩ, включително Савана, където в един момент са закотвени 30 кораба, чакащи да разтоварят хиляди контейнери, за които на пристанището няма място.

Предвид нарастващата популярност на контейнерите като инфраструктура, превръщането им в жилища или офиси вероятно ще бъде привлекателна възможност за инвестиция.

Цените на товарните контейнери рязко падат, но малцина поръчватЕвропейският пазар се оказва залят от 40-футови контейнери, което натиска цените надолу

Експерти обаче предупреждават, че онези, които се интересуват от преустройството на контейнери, трябва да ги проучат внимателно, преди да решат дали жилищата са най-доброто приложение за тях. Сложните преустройства, тежкият труд и повече материали често означават, че тези възстановени пространства са по-малко практични – и по-малко устойчиви от първоначално предвиденото.

В цял свят контейнерите вече се използват за търговски и обществени пространства.

В Торино, Италия, транспортните контейнери са преработени в отделения за интензивни грижи за заразени с COVID-19, а в Лондон са използвани за построяването на хотел Stow Away.

В САЩ те се използват за всичко - от малки къщички в задния двор до жилищни сгради. Според доклад на Business Research Company световният пазар на контейнерни къщи се очаква да нарасне от 46,63 млрд. долара през 2021 г. до 67,96 млрд. долара през 2026 г.

Как пандемията направи транспортните контейнери най-търсеното нещо в светаПоглед към пазара на стоманени транспортни контейнери показва, че скоро няма да има завръщане към нормалното

Но много хора, които преустройват контейнер в жилища, предпочитат да използват нов или еднократно използван.

Тъй като контейнерите за превоз се произвеждат предимно в Китай, поръчването на нов и изпращането му до САЩ е скъпо, поради което много купувачи отдават контейнера си на лизинг на транспортна компания за едно пътуване, за да спестят разходи (което, разбира се, не допринася за намаляване на излишното предлагане и не им дава втори живот). Освен това, ограниченията в размера затрудняват преобразуването. Най-големият наличен контейнер за превоз е с площ 305 кв. м., което означава, че за всички къщи, освен за най-малките, вероятно ще трябва да се използват няколко контейнера.

Що се отнася до осигуряването на тези контейнери, те могат да бъдат закупени втора употреба за по-малко от 1000 долара, в зависимост от състоянието им. Могат да бъдат закупени и директно от търговци на едро, като новите струват около 4000-5000 долара за брой.

Преоборудването им в жилища обаче може да струва от 20 000 до 150 000 долара в зависимост от това дали е от типа "направи си сам" или се плаща на професионалисти за изпълнение на проекта. И в двата случая това изисква мащабен ремонт.

Архитектура и климатични промени: От Венеция, през Атланта, до Ню ЙоркКакво научихме обаче от това лято на рекордни температури и природни катаклизми?

По тази причина архитектът Алекс Гор от F9 Productions смята, че къщите от корабни контейнери винаги ще бъдат малка част от жилищния пазар. "Все още има много преустройства, които трябва да се направят, за да могат да бъдат обитаеми. Трябва да се изгради изолация в стените, подовете и таваните, за да се прокарат електричество и вода.", обяснява той.

Има вариант тези преустройства да бъдат направени с екологични материали. Но това изисква собствениците или архитектите да се ангажират с по-устойчиви методи. Спрей пяната, например, е един от най-популярните начини за изолиране, но може да отделя химикали по време на нанасянето, обяснява в публикация по темата Хамидул Ислам. Освен това всички стандартни материали, които влизат в един дом, отделят емисии при производството. Въпреки че съществуват по-екологични алтернативи, те все още не се използват широко.

Според Дженифър Крауфорд, архитект в Our New Home Coach, контейнерите може би са по-подходящи за търговски пространства като павилиони и кафенета. За тези приложения те са евтини и лесни за преустройство.

Къща за $50 000, готова за 8 часа. Да имаш нов дом е като да поръчаш пицаМалка къщичка с едно помещение или голям двуетажен имот - изборът е ваш

И все пак, най-устойчивото нещо, което може да се направи с транспортните контеймери, е да се рециклират.

Къща от контейнер има живот от 50 до 100 години, докато в морето той ще издържи около 15 години. След като бъде превърнат в дом - с водопроводна система, изолация и други приспособления – контейнерът вече не може да бъде рециклиран.

В крайна сметка изваждането на контейнерите от кръговата икономика чрез преоборудването им в използваеми помещения може да доведе до натоварване на индустрията и до необходимостта от използване на повече желязна руда, което да причини още повече вреди на околната среда.

Дори когато концепцията за малки къщи продължава да набира популярност, а транспортните контейнери са харесвани както заради естетическата си привлекателност, така и заради предполагаемата си устойчивост, си струва да се запитаме дали те са подходящият материал за тази цел. "Контейнерите са за съхранение на стоки, а не за обитаване от хора", категоричен е Алекс Гор.