Стартъп превръща отпадъци в нисковъглеродно гориво за реактивни двигатели
Базираната в Обединеното кралство компания Firefly Green Fuels е разработила нова форма на гориво за реактивни двигатели, което не използва никакви изкопаеми и се произвежда от човешки отпадъци.
Компанията работи с експерти от Cranfield University, за да потвърди, че разработеното от нея гориво има 90% по-нисък въглероден отпечатък от използваното в авиацията днес, съобщава BBC. Тестовете, проведени от независими регулаторни органи, потвърждават, че разработеното от Firefly Green Fuels гориво е почти идентично със стандартното гориво за реактивни самолети А1.
През 2021 г. компанията получава безвъзмездна помощ в размер на 2 млн. паунда от Министерството на транспорта, за да продължи да разработва своето устойчиво авиационно гориво. Въпреки че то все още не е налично в търговската мрежа, компанията твърди, че е напът да пусне продукта си на световния пазар и че до 5 години ще пусне в експлоатация първата си търговска инсталация. Firefly Green Fuels вече е сключила партньорство с нискотарифната авиокомпания Wizz Air за доставка на гориво от 2028 г.
Понастоящем компанията се снабдява с отпадъци от водоснабдителните дружества в Обединеното кралство и преработва отпадъчните води чрез процес, наречен хидротермално втечняване, който превръща течните отпадъци в утайка или суров нефт. Твърдите странични продукти могат да бъдат превърнати в тор за земеделски култури.
Компанията твърди, че въглеродният интензитет на целия процес - който измерва колко въглерод е необходим за производството на енергия - е 7,97 грама въглероден диоксид на мегаджаул (gCO²e/MJ). За сравнение, ICCT твърди, че въглеродният интензитет, регистриран за реактивното гориво по принцип, варира от 85 до 95 gCO²e/MJ.
Компанията посочва, че на органичните вещества са необходими милиони години, за да се превърнат в изкопаеми горива, които захранват автомобилите и самолетите. Решението на Firefly дава възможност за генериране на гориво в рамките на няколко дни - и което е по-важно, човешките отпадъци са широко достъпен ресурс. Не е ясно дали устойчивото гориво за реактивни двигатели ще бъде по-скъпо или по-евтино от това, което се предлага в момента.
Постигането на въглероден неутралитет във въздушното пространство е отдавнашна цел на регулаторите в Европа и САЩ. Въпреки че електрическите превозни средства катализираха напредък в автомобилната индустрия, може би ще мине известно време, преди да видим търговски самолети, задвижвани с батерии. Затова междувременно решенията за създаване на по-екологично гориво за реактивни самолети са добре дошли.