Китайската BYD изпреварва за втора година Tesla по произведени автомобили
BYD обяви в понеделник, че през 2023 г. е произвела повече от 3 милиона нови енергийни превозни средства, с което китайският гигант в производството на електрически автомобили е на път да надмине Tesla за втора поредна година.
Американската компания за електромобили все още не е публикувала данни за цялата година към вторник. През първите три тримесечия на 2023 г. обаче Tesla е произвела 1,35 млн. електромобила.
През 2022 г. Tesla е произвела общо 1,37 млн. автомобила, което е по-малко от 1,88 млн., отчетени от BYD. Превозните средства с нова енергия включват модели, задвижвани от батерии, и хибридни модели.
Повечето от автомобилите на BYD се продават в по-нисък ценови диапазон от тези на Tesla и се предлагат в хибридни версии. Автомобилният производител на Илон Мъск продава само модели, захранвани изцяло от батерии. На Китай се пада около една пета от продажбите на Tesla през тримесечието, приключило на 30 септември.
Акциите на BYD спадат с повече от 2% по време на търговията в Хонконг във вторник сутринта.
BYD заявява, че през 2023 г. е продала 3,02 млн. нови енергийни превозни средства, от които 1,6 млн. са леки автомобили само на батерии и 1,4 млн. са хибриди. Компанията спря да произвежда автомобили, задвижвани единствено с бензин и дизел, през март 2022 г. Въпреки че надхвърля границата от 3 милиона, годишните продажби на BYD все пак леко се разминават с очакванията на CLSA за 3,05 милиона автомобила.
Конкуренцията се разгорещява
Компаниите, които искат да получат парче от бързо развиващия се пазар на електрически автомобили, наводниха пазара с нови модели през последните години. Китайският производител на смартфони Xiaomi например миналата седмица подробно описа плановете си да пусне електрически автомобил, който да се конкурира с Porsche и Tesla.
Li Auto, чиито месечни доставки достигнаха рекордно високи стойности, ще пусне първия си автомобил, задвижван изцяло от батерии, MEGA, на 1 март и ще започне доставки по-късно същия месец, според съобщение от неделя - малко по-късно от първоначалните прогнози за доставки в края на февруари.
Досега стартъпът е постигнал успех с автомобили, които са снабдени с резервоар за гориво за зареждане на батерията и удължаване на пробега. Li Auto съобщава, че е доставила над 50 000 автомобила през декември и общо 376 030 автомобила през 2023 г., което представлява 182% увеличение на годишна база.
Друг китайски производител – Xpeng, в понеделник пусна на пазара своя MPV X9, като доставките започват веднага. Компанията посочва, че общите ѝ доставки на електромобили са се увеличили със 17% на годишна база до 141 601 автомобила през 2023 г., като през декември са доставени рекордните 20 115 автомобила.
Марката за нови енергийни превозни средства Aito на Huawei на свой ред обяви в понеделник, че поръчките за нейния SUV M9 са надхвърлили 30 000 за седемте дни след пускането му на пазара. Масовите доставки на M9 трябва да започнат в края на февруари. Aito изчислява, че е доставила 94 380 автомобила през 2023 г., включително 24 468 само през декември.За 2022 г. тя е доставила повече от 75 000 автомобила от началото на доставките през март същата година.
Zeekr, подкрепена от Geely, пък разкри в понеделник, че е започнала да доставя най-новия си модел - електрически седан 007. Общите продажби на производителя са се увеличили с 65% през 2023 г. до 118 685.
Тази обща цифра все още е по-ниска от тази на Nio, която е доставила 160 038 автомобила през 2023 г., или с близо 31% повече на годишна база. Компанията е доставила малко над 18 000 автомобила през декември.
Сред многото други марки електрически автомобили в Китай, Nezha съобщава за доставки на 127 496 автомобила през 2023 г., а Aion, отделна компания на държавната GAC Motor - над 480 000 автомобила през 2023 г., което е със 77% повече на годишна база.
Разширяване в чужбина
Няколко китайски играчи на пазара на електромобили, включително Nio и BYD, вече навлизат и на пазари извън Китай, особено в Европа.
Продажбите на BYD в чужбина през 2023 г. надхвърлят 242 000 леки автомобила с нова енергия, според изчисления на CNBC на базата на публични данни. Компанията не разкрива сравними данни за 2022 г.
През декември китайският гигант в областта на електромобилите обяви плановете си да изгради нов производствен център в Унгария. В момента компанията продава пет модела в Европа и планира да пусне още три през следващите 12 месеца.
"Въпреки че китайският пазар е един от пионерите, които навлизат в ерата на електромобилите, ние вярваме, че преместването в чужбина (изграждането на заводи на чуждестранния пазар, а не само изпращането на автомобили, произведени в Китай) е единственият начин за водещите китайски производители на автомобили да постигнат успех на глобалния пазар в дългосрочен план", заявява Джоел Ин, анализатор на Nomura China autos. "Като се има предвид, че компанията вече има завод за автобуси в Унгария, смятаме, че решението за изграждане на първия завод за фотоволтаици в ЕС в страната ще помогне на BYD да сведе до минимум потенциалните рискове на чуждестранния пазар".
BYD съобщава още, че през декември е продала 36 095 пътнически автомобила с нови енергийни източници в чужбина, което е над три пъти повече в сравнение с предходната година.