Джеф Безос инвестира в обещаващ AI конкурент на Google
Стартъп Perplexity, който иска да се пребори с доминиращата позиция на Google, получи подкрепата на Джеф Безос и рискови капиталисти, които залагат, че изкуственият интелект ще промени начина, по който хората намират информация онлайн.
Създадена преди по-малко от две години, компанията има по-малко от 40 служители и е базирана в Сан Франциско. Продуктът ѝ, който тя нарича машина за отговори, се използва от около 10 милиона души месечно.
Тези фактори са достатъчни, за да убедят Institutional Venture Partners, Безос и други технологични лидери да инвестират 74 млн. долара в компанията - най-голямата сума, набрана от стартъп за уеб браузинг през последните години. Инвестицията оценява Perplexity на 520 млн. долара, казва главният изпълнителен директор Аравинд Сринивас пред The Wall Street Journal.
Amazon, компанията за електронна търговия, чийто председател е Безос, се ангажира да инвестира милиарди в Anthropic, стартъп за изкуствен интелект, който стои зад чатбота Claude.
Пътят към конкуренцията с Google е осеян с трупове, а самият Microsoft от години се бори да измести около 90% от пазарния дял на компанията в онлайн търсенето, коментира WSJ.
Основателите на Perplexity казват, че тяхното предимство е използването на напредъка в областта на изкуствения интелект за предоставяне на директни отговори, вместо връзки към уебсайтове, в отговор на заявките за търсене.
"Ако можете директно да отговорите на нечий въпрос, никой няма нужда от 10 сини връзки", казва Сринивас. На този фон Google започна да въвежда функция, която предоставя дълги резюмета в отговор на някои заявки за търсене, въпреки че все още не я е въвела широко.
Макар Perplexity да обслужва само малка част от милиардите хора, които ежедневно разчитат на Google, тя привлича последователи сред технологичните служители, които са нетърпеливи да използват нови услуги, задвижвани от генеративен изкуствен интелект. Компанията предлага платена версия на сайта си за интензивни потребители.
Според данни на Similarweb уебсайтът и мобилните приложения на Perplexity са имали 53 милиона посещения през ноември. Стартъпът не е похарчил почти нищо за традиционен маркетинг, разчитайки на информация от уста на уста и публикации в X, за да привлече нови потребители, казват основателите.
Стартъпът е привлякъл вниманието и на ръководството на Google. Сюзън Войчицки, бивш главен изпълнителен директор на YouTube, и Джеф Дийн, старши вицепрезидент, който се занимава с изследвания в AI областта, са направили лични инвестиции преди последния кръг на финансиране.
Стартъпът ще трябва да преодолее множество предизвикателства, за да се изправи лице в лице с Alphabet, която е оценена на 1,7 трилиона долара. Google е инвестирала милиарди, за да отговори на възможно най-широк кръг от запитвания на десетки езици, което е трудна задача за по-малка компания.
Neeva, друг стартъп за интернет търсения, който използваше генеративен изкуствен интелект, за да предоставя директни отговори, беше закрит миналата година, след като не успя да набере достатъчно популярност, за да се конкурира с Google.
Perplexity поддържа свой собствен индекс на уебстраници, който комбинира с микс от технологии за изкуствен интелект, които е разработила сама или е закупила от външни доставчици като OpenAI.
Компанията таксува 20 долара на месец за по-мощна версия на търсачката, която използва GPT-4, най-усъвършенстваната технология на OpenAI.
"Perplexity не е печеливша и реализира годишни приходи от 5 до 10 млн. долара от абонаменти и продажба на софтуера си за изкуствен интелект на други компании", казва Сринивас и добавя, че компанията ще се опита да намали разходите, когато набере повече потребители и проучи моделите на техните заявки.