През 2011 г. Илон Мъск се присмива на продуктите на BYD по време на интервю за Bloomberg.

"Виждали ли сте тяхната кола? Не мисля, че е особено привлекателна, технологията не е много силна. А BYD като компания има доста сериозни проблеми на родна земя в Китай. Мисля, че фокусът им е, и с право трябва да бъде, върху това да се уверят, че няма да умрат в Китай", казва тогава създателят на Tesla.

Десетилетие по-късно китайската BYD не само не е умряла, но и детронира Tesla през четвъртото тримесечие на 2023 като водещ производител на електрически превозни средства, продавайки повече електромобили, задвижвани с батерии, от своя американски конкурент.

"Тяхната цел беше да станат най-големият производител на автомобили в Китай и да поставят китайското производство на картата", казва Тейлър Оган, главен изпълнителен директор на Snow Bull Capital, за дългогодишната амбиция на BYD.

Китайската BYD изпреварва за втора година Tesla по произведени автомобилиКомпаниите, искащи парче от пазар на електромобили, наводниха пазара с нови модели през 2023
CNBC разказва как китайската компания, започнала с производството на батерии за телефони, се превърна в гигант в производството на електрически автомобили.

Историята на BYD

Въпреки че BYD вече е известна като гигант в производството на електрически автомобили, нейните пипала се простират в много области - от батерии до минно дело и полупроводници, което е основна причина за успеха ѝ. Химикът Уанг Чуанфу основава BYD през 1995 г. в южния китайски град Шънджън - огромен технологичен център в страната. Тя е основана с 20 служители и капитал от 2,5 милиона китайски юана, или 351 994 долара по днешния обменен курс.

През 1996 г. BYD започва да произвежда литиево-йонни батерии, каквито има в съвременните смартфони, което съвпада с развитието на мобилните телефони. През 2000 г. и 2002 г. тя става доставчик на Motorola и Nokia - водещи производители на мобилни телефони по онова време, и излиза на Хонконгската фондова борса, яхнала вълната на успеха си в производството на литиево-йонни батерии.

Насочване на BYD към автомобилите

Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD
През 2003 г. BYD придобива малък производител на автомобили, наречен Xi'an Qinchuan Automobile, а две години по-късно пуска на пазара първия си автомобил, наречен F3, който е модел с вътрешно горене.

През 2008 г. компанията представя модела F3DM, който е първият ѝ опит в областта на електрическите превозни средства. F3DM е хибриден електрически автомобил с възможност за включване към електрическата мрежа. Същата година Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет прави инвестиция в BYD на стойност 230 млн. долара, което ѝ дава тласък в областта на изцяло електрическите автомобили.

BYD продължава да навлиза в сферата на електрическите превозни средства, а историята на компанията като производител на батерии и помага значително. През 2020 г. компанията пуска на пазара батерията Blade, която според мнозина стои в основата на развитието на китайския производител в областта на електромобилите.

Става дума за LFP или литиево-железно-фосфатна батерия. По онова време много производители на батерии се отказват от LFP заради наложеното схващане, че те имат лоша енергийна плътност, т.е. твърде тежки са за количеството енергия, което могат да осигурят. Но BYD рекламира Blade като пробив, който осигурява добра енергийна плътност и високо ниво на безопасност. Компанията използва разработката в Han - спортен седан, пуснат на пазара през 2020 г. и разглеждан като съперник на Tesla

Адът на Tesla: Cybertruck е заложник на бавното производство на батерииФабриката Giga Texas в момента произвежда батерии със скорост, достатъчна за захранването на около една десета от необходимата продукция
След това BYD поставя Blade в основата и на следващите модели, които пуска на пазара.

"Енергийната плътност на ниво клетка беше по-висока от тази, която BYD първоначално представи, и всички бяха изненадани", казва Оган.

През 2020 г. BYD продава 130 970 електрически автомобила, изцяло задвижвани от батерия. Миналата година компанията е продала 1,57 млн. подобни напълно електрически коли.

Какво стои зад успеха на BYD?

Пробивът с Blade подчертава защо BYD постига успех в областта на електрическите превозни средства - това се дължи на стратегическите инвестиции и фактът, че компанията залага на повече бизнеси, а не само на автомобили.

В главата на всички: Как Tesla стана звезда за индивидуалните инвеститориСлед като се сринаха с 65% през 2022 г., акциите на производителя скочиха повече от два пъти през 2023
"BYD си изработи реноме на важен доставчик в областта на високите технологии, като постигна устойчивост, доставяйки батерии на трудни за задоволяване компании като Apple", казва Ту Ле от Sino Auto Insights пред CNBC. "След това Уанг Чуанфу имаше средствата да придобие една разбита местна китайска автомобилна марка и успя да се съсредоточи върху иновациите в областта на батериите, дотолкова че да започне да ги продава и на други автомобилни производители. Освен това те непрекъснато подобряват дизайна, инженерството и качеството на собствените си модели."

В началото BYD не се насочва директно към чисто електрическите автомобили. Компанията залага на хибридните модели, което според Алвин Лиу, анализатор в Canalys, е било ключово за първоначалния успех на BYD.

"В ранните етапи на китайския пазар на електромобили BYD избра да пусне едновременно електрически автомобили с батерии (BEV) и хибридни електрически автомобили (PHEV). Тази стратегия позволи на компанията да спечели пазара, когато инфраструктурата за зареждане не беше добре изградена, а потребителите не бяха много наясно с предимствата на електрическите превозни средства", посочва той. "Характеристиките на PHEV, като висока икономическа ефективност и липса на притеснения за пробега, изиграха важна роля за спечелването на пазара от BYD."

Производителят се позиционира на пазара на автомобили от среден клас, където има по-малко конкуренти в Китай, което също е помага за растежа на компанията. Според Лиу той се е справил добре и с брандирането, като е създал различни подмарки, за да се насочи към различните ценови точки на пазара. Пример за това е марката на BYD за електромобили от среден до висок клас Denza.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн
Пекин подкрепя електромобилите

Освен тактиката на BYD, за възхода на компанията допринася и огромната подкрепа на китайското правителство за сектора на електрическите превозни средства в страната. През последните няколко години Пекин предлага субсидии за стимулиране на купувачите на електрически автомобили и оказва държавна подкрепа на индустрията. Тези мерки започват около 2009 г., когато BYD се стреми да ускори настъплението си в областта на електромобилите, а Rhodium Group изчислява, че компанията е получила приблизително 4,3 млрд. долара държавна помощ между 2015 г. и 2020 г.

"BYD е изключително иновативна и адаптивна компания, но нейният възход е неразривно свързан с подкрепата на Пекин", казва Грегор Себастиан, старши анализатор в Rhodium, пред CNBC. "Без подкрепата на Пекин BYD нямаше да бъде глобалната сила, която е днес."

Глобални амбиции

След като се превърна в доминираща сила на китайския пазар на електрически превозни средства, сега BYD се развива агресивно в чужбина. Тя продава автомобили в редица държави - от Обединените арабски емирства до Тайланд и Обединеното кралство. В Югоизточна например Азия китайският производител има 43% пазарен дял при електромобилите.

ЕС финансира с 3 млрд. евро европейските производители на батерииСумата идва от Фонда за иновации, който получава средства от продажбата на разрешителни за въглеродни емисии
Но международната експанзия на BYD не е свързана само с продажбата на автомобили, а и с тяхното производство, както и с добива на критични материали. През декември компанията разкрива, че ще открие първия си европейски производствен завод в Унгария, както и че иска да закупи активи за добив на литий - ключов компонент на електрическите батерии, в Бразилия.

Глобалната експанзия на BYD обаче доведе до реакция на много правителства, загрижени за субсидиите, които китайските производители на автомобили получават. През септември Европейската комисия дори започна разследване по темата.

Междувременно САЩ се опитват да стимулират собствения си вътрешен сектор на електрическите превозни средства чрез Закона за намаляване на инфлацията, с цел да не допуснат китайските конкуренти да се наложат на него.

Какво прави Tesla

Пазарният дял на Tesla на китайския пазар на електромобили нараства до 12% през първите 10 месеца на 2023 г., в сравнение с 10% през 2022 г., докато делът на BYD се увеличава до 27% от 21% през същия период, сочат данните на Automobility и Китайската асоциация за леки автомобили.

Бюрокрация и енергийни проблеми спъват прехода на ЕС към електромобилиТова заплашва и по-широките цели на блока в областта на климата
Добрите резултати на Tesla в Китай, вторият по големина пазар за компанията, са рядко срещан в последно време светъл лъч за лидерът на пазара на електромобили, който вече предупреди за въздействието на високите лихвени проценти върху купувачите на автомобили на други ключови пазари като САЩ и забави плановете си за изграждане на завод в Мексико, припомня Reuters.

Автомобилният производител, който е пионер в модела на директните продажби в световен мащаб, наблюдава ежечасно своите 2800 служители по продажбите в 314-те си представителства в Китай, като оценява доколко ефективно и ефикасно те убеждават потенциалните потребители да посещават магазините, да организират тестови шофирания и да правят поръчки, свидетелстват източници от компанията, пожелали анонимност.

По думите им това събиране на данни в реално време дава информация за ценовата стратегия на компанията, което ѝ позволява да влияе върху търсенето на някои версии на моделите и в крайна сметка доведе до седем повишения на цените и три намаления през миналата година.

Освен това този подход дава възможност на производителя да прави рентабилни производствени планове въз основа на цените на суровините и доставките.

Компанията стимулира служителите си в Китай, като предлага основна заплата, по-висока от тази на конкурентите си в областта на електромобилите, и позволява на най-добре представилите се да печелят до 30 000 юана (4 203,56 долара) на месец под формата на бонуси, като по този начин привлича хора от различни сектори.

Нова платформа за електромобили ще връща Volkswagen на върха в КитайНовата архитектура A Main Platform ще бъде изработена специално за вкусовете на китайските потребител


Йейл Джан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight, коментира, че успехът на Tesla с нейния икономически ефективен и ефикасен модел на директни продажби не е лесно да бъде копиран, като се има предвид лидерството на компанията в областта на продуктите и технологиите, както и репутацията ѝ.

“Но тъй като моделната гама на Tesla остарява, остава неясно дали тя ще може да поддържа ефективността на продажбите си, особено когато навлезе в градове от по-нисък ранг, където китайските марки имат по-голямо присъствие на дилърската си мрежа”, посочва в заключение Джан.