Акциите на китайските производители на електромобили започнаха новата година на задна скорост, тъй като силната конкуренция и продължаващите ценови войни оказват натиск върху тяхната рентабилност, а цялостното пазарно настроение остава слабо.

Листваните в Хонконг акции на Nio и Xpeng се сринаха съответно с над 18% и 16%, докато тези на Li Auto са загубили 12% досега през тази година. BYD и Zhejiang Leapmotor регистрират отстъпление от съответно близо 2,5% и 12% от началото на 2024 г.

"Очакваме конкуренцията на вътрешния пазар да остане силна и да окаже натиск върху ценообразуването и рентабилността", коментират анализаторите на Bernstein в доклад за китайската индустрия за електромобили, цитиран от CNBC.

Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD


Morgan Stanley също подчертават опасенията си, свързани с конкуренцията: "Инвеститорите остават предпазливи, тъй като китайският автомобилен пазар имаше нестабилно начало на годината, а засилената конкуренция и несигурността на макроравнище продължават да са фактор."

В континентален Китай ръстът на продажбите на леки електромобили е спаднал до 28% през третото тримесечие на 2023 г. от 108% през същия период на предходната година, според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, цитирани от Fitch Ratings. Рейтинговата агенция смята, че забавянето на растежа ще се задълбочи през 2024 г.:

"Очакваме вътрешното търсене на леки електромобили в Китай да се увеличи слабо през 2024 г. до близо 22 млн. броя в условията на икономическа несигурност".

Предупреждението за забавяне идва в момент, когато производителите на автомобили се стремят да увеличат доставките. Xpeng достави рекордните 20 115 електромобила през декември, което е със 78% повече спрямо година по-рано, като доставките ѝ за четвъртото тримесечие за първи път надхвърлят 60 000. Тези на Li Auto за същия период възлизат на 131 805, което е с 184,6% повече на годишна база.

Toyota залага на полуелектрически ренесанс през 2024Компанията има зряла технология, която може да използва под формата на хибридни автомобили


BYD пък дори изпревари Tesla като най-продаваната марка за електрически превозни средства в света, доставяйки повече чисти електромобили от своя американски съперник.

Конкуренция и ценови войни

Конкуренцията на китайския пазар на електрически превозни средства се засилва - BYD, Li Auto и Geely изпълниха целите си за продажби за 2023 г., а Xpeng и Nio не успяха да ги постигнат.

"Конкурентната среда ще бъде по-предизвикателна, което ще бъде последвано от засилен натиск върху цените. Въпреки че търсенето на електрически превозни средства ще остане устойчиво, индустрията ще се изправи пред три основни предизвикателства от страна на предлагането: свръхкапацитет, пускане на нови модели и възход на нови технологични участници като Huawei и Xiaomi, което говори за нарастваща конкуренция", прогнозират от Bernstein.

През 2024 г. в Китай се очаква да бъдат пуснати на пазара над 100 нови модела електрически превозни средства, твърдят анализаторите на HSBC China autos в доклад от декември.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн


Няколко местни играчи на пазара на електромобили като Nio, Huawei и Zeekr наскоро разкриха нови модели, а Xpeng пусна най-новия си голям 7-местен модел X9 на 1 януари, което засилва конкуренцията. Дори китайската компания за потребителска електроника Xiaomi е на път да пусне първия си електрически автомобил.

Миналата година Tesla предприе няколко кръга на намаляване на цените, включително в Китай, като местните конкуренти BYD, Nio, Li Auto и Xpeng последваха примера ѝ.

"Очакваме пазарът да се консолидира в резултат на това, като по-малките производители на нишови електромобили, които се нуждаят от капитал за развитие, ще се слеят с по-силните участници на пазара или ще бъдат придобити от тях", предвижда Fitch Ratings през ноември.

Тъй като китайските производители на електромобили се стремят да привлекат клиенти чрез нови предложения и по-ниски цени, тяхната рентабилност ще бъде подложена на по-голям натиск. Morgan Stanley предупреждава, че 2024 г. ще бъде "по-трудна, тъй като китайският пазар става все по-наситен".