Баркодът е един от най-разпознаваемите символи на продуктите от нашето съвремие.

Той е навсякъде около нас, а над 6 милиарда баркода се сканират всеки ден по света.

Превърнал се е в общоприета част от ежедневието ни, е трудно да си представим как би могъл да изглежда по различен начин от разпознаваемия.

Всъщност, историята на баркода започва още през 1949 г., когато Джоузеф Уудланд и Бърнард Силвър подават патент за първия подобен символ. Той описва основната структура на двойки линии за представяне на числа, която все още се използва в технологията на баркодовете.

Техният патент обаче не включва нищо, което днес бихме разпознали като баркод.

Всъщност, първият баркод няма вертикални линии.

Използва се поредица от концентрични кръгове във формата на око на бик, обяснява пред CNN професорът по професионална комуникация Джордан Фрит от университета "Клемсън", Южна Каролина.

Колко са държавите по света? Това е особено труден въпросАко попитате десет души колко държави има на планетата, вероятно бихте чули десет различни отговора

Съдбата на баркода започва да се променя през 1960 г., когато инженерът и физик Теодор Х. Майман конструира първия работещ лазер, който дава възможност за бързо разкодиране на линейните шарки.

Не след дълго, през 1967 г., железопътната индустрия въвежда Kartrak, която е първата официална система за баркод в света.

Баркодовете Kartrak са разработени за автоматично идентифициране на жп вагони, докато преминават покрай скенери, но използват дизайн от линии с различни цветове, който прилича повече на произведение на модерното изкуство, отколкото на баркодовете, които използваме днес.

Kartrak среща трудности от самото начало - системата не е толкова точна, колкото хората се надяват и така спира да се използва през 70-те години на миналия век. Въпреки че е първият баркод, официално приет от дадена индустрия, многоцветният дизайн Kartrak остава в историята.

Приблизително по същото време в хранително-вкусовата промишленост започва верига от събития, които в крайна сметка довеждат до баркода, който познаваме днес.

Хранителната промишленост харчи $12,7 трилиона скрити разходи. Кой ги плащаРазкритие на ООН за огромни разходи, които се поемат в условията на настоящата хранителна система

В края на 60-те години магазините стартират пилотни проекти за баркод, в които се използват различни видове символи.

Един от тях към този момент е собственост на RCA, но други магазини, например Carecogn, разработват символ във формата на слънце; Litton създава символ като ветрило. Скоро хранителната индустрия осъзнава, че този период на експериментиране не може да продължи дълго.

Баркодовете могат да работят като начин за автоматизиране на инвентаризацията и касовите операции, само ако всички в хранително-вкусовата промишленост използват един и същ символ.

В противен случай, системата става прекалено сложна и скъпа.

Уроци по ребрандиране: Как марките от старата школа печелят поколението ZЗа да са в крак с тенденциите, марките са в постоянно преосмисляне – от фини промени до цялостно нови стратегии за портфолиото и позиционирането им

Затова през 1971 г. хранително-вкусовата промишленост сформира комитет, натоварен със задачата да разработи стандарт за данни за цялата промишленост и да избере символ, който магазините да приемат.

Разработеният Универсален продуктов код е проектиран да работи с различни видове баркод символи. След това комитетът трябва да избере символа. Приемат се кандидатури от различни компании, а финалистите са седем.

В този момент започна истинската драма.

Представеният от RCA проект е лидер сред седемте финалисти. В крайна сметка баркодът с формата на "око на бик" е оригиналният баркод символ, а RCA е мощна компания, инвестирала значителни ресурси в технологията. Основният конкурент вече е закъснял в надпреварата и това е символът на IBM, изобретен в началото на 70-те години от Джордж Лориер.

Поколението Z не чете ръкописи: Eddie Bauer сменя логото си след 59 годиниМащабното ребрандиране стартира в дигиталните платформи и ще започне да се появява в международните магазини поетапно

В периода 1971-1973 г. комитетът прави обстойни тестове на седемте финалисти, изслушва презентациите на всяка компания и се среща многократно.

По време на целия процес RCA и IBM остават лидери, а по ирония на съдбата Джоузеф Уудленд - "бащата на баркода", се застъпва за символа на IBM пред собственото си изобретение.

Осъзнавайки, че техният символ може да не бъде избран, RCA започва да оказва натиск върху комитета и заплашва да се оттегли от индустрията, ако техният символ не спечели.

Крайният срок за избор е март 1973 г., а решението е буквално на косъм.

На последното си заседание комитетът избира символа на IBM въпреки опасенията, че, както казва историкът Стивън Браун, "като е избрал символа на свръхквадрата, може би е забавил драстично темпото на внедряване" поради натиска на RCA.

От Just Do It до Open Happiness: Най-силните слогани на световните брандовеНякои слогани са толкова въздействащи, че стават емблема на компанията и се помнят с години от обикновените потребители

Символът се превръща в индустриален стандарт, а първият баркод Universal Product Code е сканиран в магазин за хранителни стоки в Трой, Охайо, на 26 юни 1974 г.

Забележително е, че същият символ продължава да се използва 50 години по-късно. Баркодовете, които сканирате в магазина за хранителни стоки днес, са същите, които някой би сканирал през 70-те години на миналия век.

Въз основа на бележките от заседанията за избор на символ членовете на комитета смятат, че вършат важна работа. Но дори и в най-смелите си мечти не могат да си представят колко значимо се оказва решението им.

Избраният от тях дизайн на баркод се превръща в един от най-емблематичните образи на капитализма и вдъхновява проектите на сгради, символизира антиутопичния конформизъм в научната фантастика, става популярна татуировка и дори вдъхновява онлайн общности, допълва CNN.