Отношението преди уменията: Формулата за успех на първия хърватски еднорог
Годината е 2006-та, мястото е Воднян, Хърватия – градче с около 3000 жители, който е чудесно място за развиване на туризъм, но може би не и за стартиране на високотехнологична компания.
Хърватският електроинженер Силвио Кутич обаче прави именно това, основавайки Infobip без външен източник на финансиране – родителите му дават на заем скромните 12 500 евро.
Сега, 18 години от старта на компанията, тя има клиенти по целия свят и предоставя инструменти за комуникация на някои от най-големите онлайн компании в света - от WhatsApp до Uber.
През 2020 г. Infobip набра 200 милиона долара от базираната в Ню Йорк частна инвестиционна компания One Equity Partners и влезе в историята като първият хърватски еднорог.
„Поглеждайки назад, бих казал, че недостатъкът се оказа голямо предимство за нас“, казва пред Fortune Кутич, имайки предвид локацията на старта. „Излязохме на международната сцена почти от първия ден“, добавя той и споделя своите основни изводи за успеха.
1. Провалът не трябва да бъде табу
Провалът е нещо, което Кутич носи гордо като асо в ръкава си – той му е позволил да развие Infobip до сегашния му мащаб.
„Това е третата версия на компанията. Първите две се провалиха“, казва той пред Fortune, добавяйки, че причините за минали неуспехи варират от проблеми със скалируемостта до несъответствие с нуждите на клиентите, които екипът постепенно изчиства и намира правилните решения по този път.
Има и културен аспект в идеята за провал, твърди Кутич.
Когато стартира Infobip през 2006 г., Хърватия не е толкова благоприятна за бизнеса, колкото е днес.
„Обществото не гледаше положително на предприемачите, тъй като имаше случаи на лошо управлявани компании, които даваха лоши примери“, казва той. Освен това, докато в САЩ те поощряват, че се осмеляваш да се състезаваш, да опиташ нещо ново, в Източна Европа провалът е табу“, добавя Кутич.
Кутич отбеляза, че Хърватия е изминала дълъг път, откакто той е станал основател на технологична компания, и че борбата с това табу може да стимулира повече хора да се занимават с предприемачество.
„Сега тук има много жизнена технологична общност“, казва той, давайки пример с Rimac Group - компания за електромобили, която стана вторият хърватски еднорог миналата година.
Хърватските стартиращи компании също така предизвикаха интереса на големите гиганти – Google например придоби платформата Photomath през 2023 г.
2. Първо отношението, после уменията
Като компания с 3400 служители в над 70 държави, изборът на правилния талант е ключът към успеха на Infobip. Има едно просто мото, което Кутич следва, за да създаде силен екип.
„Винаги сме се фокусирали върху изграждането на правилната култура и привличането на правилните хора“, каза той, добавяйки, че търси „на първо място отношението, а след това уменията“.
Опитът му показва, че уменията могат да се придобият, по-важни са нагласата и мисленето на хората.
Мантрата на Кутич, който се определя като "стажуващ главен изпълнителен директор", е да не спираш да се движиш и да се учиш чрез правене. Стартирайки Infobip, когато е още студент, самият той трябва да научи в движение как да мащабира компанията и да помогне на служителите да се развиват с нея.
3. Останете пъргави
В сферата, в която Infobip оперира, технологиите се развиват непрекъснато, така че да остане пъргав винаги е било важно за екипа.
„Ние сме инженерна компания и сме организирани в малки екипи, което ни позволява да правим иновации в различните вертикали, в които оперираме“, казва Кутич.
През по-голямата част от 2023 г. компанията работи по проекти, свързани с генеративния AI – дори преди лудостта около технологията да набере сила.
С наближаването на новата година Infobip работи за вграждане на AI, за да направи комуникацията между потребителите и бизнеса по-безпроблемна, казват още от компанията пред Fortune.
Главният бизнес директор на Infobip Иван Остойич изтъква вътрешната структура на компанията, която ѝ помага да се адаптира към новите промени и поддържа нейните служители в крак с всяка нова динамика.
„Силвио се среща с клиенти на всякакво ниво и така много бързо получаваме представа от какво се нуждаят. След това мобилизираме екипа, за да го изградим.“
Когато компанията започва да расте бързо в ранните си години, растящият брой на служителите и сложността на организацията повдига нови предизвикателства за това как да наемат подходящите за Infobip хора.
Кутич казва, че решението е в изграждане на мултидисциплинарни екипи, а не йерархични, на малки звена, а не големи.
„Имаме политика на нулево разстояние, която ни позволява да бъдем много близо до клиента и улеснява иновациите“, споделя още основателят на първия хърватски еднорог.