Страхът от китайските EV ражда три нови гигафабрики в Европа
Stellantis и Mercedes-Benz са набрали около 4,4 млрд. евро за създаването на три нови гигафабрики за електромобили.
В съобщение за пресата компаниите заявяват, че общият размер на средствата, необходими за тези фабрики, се очаква да бъде около 7 млрд. евро.
Заводите ще бъдат създадени в Кайзерслаутерн в Германия, Термоли в Италия и на друго - все още неразкрито - място във Франция.
Очаква се в тях да бъдат наети общо около 6 000 души.
Сред банките, които са финансирали проекта, са BNP Paribas, ING, Deutsche Bank и Intesa Sanpaolo, съобщава Euronews
Правителствата на Германия и Франция също са допринесли с около 1,3 млрд. евро, но италианското все още не е предоставило средства.
Този ход идва в момент, когато европейският автомобилен сектор е по-притеснен от всякога от китайското господство, особено когато става въпрос за електрически превозни средства.
Statista подчертава, че през 2022 г. Китай е произвел около 5,47 млн. превозни средства с батерии, което представлява повече от половината от световните електромобили.
Продажбите на китайския производител BYD на батерии също изпревариха Tesla през четвъртото тримесечие на 2023 г., като достигнаха 526 000, в сравнение с 484 500.
Това поражда още по-голямо безпокойство, че Китай заема ключова позиция, която потенциално би могъл да използва за влияние, ако се засили геополитическото напрежение със САЩ и ЕС.
Освен това Китай планира да построи още около 160 гигазавода до края на десетилетието, докато Европа се очаква да добави само още 36, според Benchmark Mineral Intelligence.
Това потенциално може да направи китайските електромобили още по-евтини от преди, тъй като повече батерии ще се произвеждат на място, посочва Euronews.
Компанията Automotive Cells Company (ACC) беше създадена като противодействие на тази нарастваща китайска доминация, като помогна на Европа да осъществи собствените си планове за местно производство на батерии.
Тъй като голяма част от цената на електромобилите може да се дължи на батериите, местното производство може да допринесе за намаляване на цените на превозните средства.
Според ръководителя на ACC Ян Винсент "преходът към електрификация на превозните средства все още е в ход. За да се справят с това огромно предизвикателство, нашите клиенти трябва да могат да разчитат на стабилни и надеждни европейски играчи, способни да доставят големи количества конкурентни батерии с нисък CO2 отпечатък".
ACC е част от нарастващата тенденция за развитие на гигафабрики в Европа, като шведският стартъп Northvolt и Tata Group също обявиха планове за изграждане и по-нататъшно разширяване на заводи през следващите години.