Защо цените на най-скъпите чанти в света продължават да растат?
Цената на базовата дамската чанта Birkin на Hermès скочи с $1000
Hermès наскоро повиши цената на базовата 25-сантиметрова дамска чанта Birkin в магазините си в САЩ с 10% до 11 400 долара преди данък върху продажбите, според данни от форума за луксозни чанти PurseBop.
По-редките Birkins, изработени от екзотична кожа като крокодилска, са скочили с повече от 20%. Парижката марка казва, че увеличава цените само за да компенсира по-високите производствени разходи, но тазгодишното увеличение е най-голямото от поне десетилетие, посочва The Wall Street Joirnal.
Марката може да се чувства под натиск да защити репутацията си на производител на най-скъпите чанти в света. Разликата в цената между чантата на Hermès и нейния най-близък конкурент, Chanel Classic Flap in medium, – се е свила от 70% през 2019 г. на 2% миналата година, според основателя на PurseBop Моника Арора. Chanel е вдигнала цената на най-популярната си чанта със 75% отпреди пандемията.
Чантата Galleria на Prada ще струва на купувачите страхотните $4600 - 85% повече в сравнение с 2019 г., според интернет архива на Wayback Machine.
Моделите Lady Dior на Christian Dior и Louis Vuitton Neverfull са с 45% по-скъпи, показват данните на PurseBop.
Тъй като индексът на потребителските цени в САЩ се покачи с една пета от 2019 г. насам, луксозните марки наистина трябва да компенсират по-високите заплати и разходи за материали. Но побеждаващите инфлацията увеличения също така са начин да се справят с предизвикателството, породено от собствения им успех: как да поддържат аурата на изключителност наред със силните продажби, посочва WSJ.
Луксозните марки се разраснаха значително през последните години, подпомогнати Covid-19 локдауните, когато потребителите имаха по-малко възможности за харчене.
Звеното за модни и кожени изделия на LVMH почти се е удвоило по размер от 2019 г. насам, с 42,2 милиарда евро продажби миналата година (45,8 милиарда долара по текущи обменни курсове).
Gucci, Chanel и Hermès правят над 10 милиарда долара продажби годишно.
Един от начините продуктите на тези марки да останат изключителен символ на статус е да продават по-малко артикули на много по-високи цени.
Много амбициозни купувачи вече не могат да си позволят чантите, но луксозните марки не могат да рискуват да ги отчуждят напълно. Това може да обясни защо лейбъли като Hermès и Prada пуснаха линии за грим, а собственикът на Gucci Kering навлиза по-дълбоко в сегмента на слънчевите очила. Тези по-евтини категории могат да бъдат вид утешителна награда. Те също така могат да бъдат продадени в десетки милиони, без да насищат пазара.
По-голямата част от растежа на луксозната индустрия през 2024 г. ще дойде от увеличенията на цените.
Продажбите се очаква да нараснат със 7% тази година, според оценките на Bernstein, въпреки че марките продават само 1% до 2% повече неща.
Ограничаването на растежа на обема по този начин работи само ако дадена марка е толкова популярна, че купувачите няма да се откажат заради покачващите се цени и да преминат към друга.
Някои компании обаче може да са повишили цените над това, което потребителите смятат, че си струва. Продажбите на чантите на Prada са нараснали с едва 1% през последното тримесечие, а по-евтиният дъщерен лейбъл на групата Miu Miu расте по-бързо.
Увеличаването на цените може да предизвика неприятни сравнения. Малката чанта Lola на Burberry е около 40% по-скъпа днес, отколкото беше преди няколко години. Купувачите на луксозни стоки може да решат, че изпитани и тествани стилове като чантата Neverfull на Louis Vuitton, която сега е малко по-евтина от чантата Burberry, са по-добра покупка – особено след като чантите на Louis Vuitton поддържат стойността си по-добре на пазара за препродажба.
Агресивните увеличения на цените също така могат да насочат купувачите към уебсайтове за втора употреба. Ако едва използвана чанта Prada Galleria в отлично състояние може да бъде взета за 1500 долара от уебсайта за препродажба на луксозни стоки The Real Real, не е толкова привлекателно да платите три пъти повече за чисто нов аксесоар.