Страшно и вълнуващо: Как художниците използват AI, за да творят
Може ли произведение на изкуствен интелект да бъде изкуство, е въпрос, който няма единодушен отговор сред творците и галериите
Светът на изкуството реагира разнопосочно по въпроса за възможностите на генеративния изкуствен интелект.
Инструменти като Midjourney и DALL-E 3 на OpenAI могат да създават съдържание по писмени указания, а подобна технология е използвана за корицата на списание, участие и спечелване на конкурс за фотография и дори за снимка на папата, облечен в бяло пухено яке.
Някои художници и галеристи, с които CNBC разговаря, определят потенциала на технологията като заплашителен, най-вече изразявайки опасения относно авторските права. Но същевременно те признават, че са развълнувани от това, което може да им предложи генеративният изкуствен интелект.
Създателят на арт инсталации Рубeм Робиерб остава "шокиран", когато за първи път вижда какво може да направи генеративният AI.
"В началния си стадий AI може да създаде повече изображения за секунда, отколкото човешкият мозък може да обработи. Това не е непременно нещо добро, но всички тук трябва да експериментираме", коментира той.
Робиерб е специализиран в скулптурата, а негова творба, наречена "Дандара", е изложена в Ню Йорк в памет на Дандара дос Сантос, транссексуална жена, убита във Форталеза, Бразилия.
Автор е и на "Машина за мечти" – огромни крила на пеперуда, поръчани от Celebrity Cruises за Edge, круизен кораб за милиарди долари.
Художникът все още не е използвал изкуствен интелект в работата си. Но определя това не като въпрос на избор и вече обмисля как и кога да включи технологията в проект.
"Можем да го разглеждаме и като заплаха за творчеството. В сегашния си вид генеративният AI черпи информация от публични изображения, известни произведения на изкуството и художници, за да изпълни дадена задача. Трябва да се създадат законови граници, за да се защити интелектуалната собственост", категоричен е Робиерб.
Европа вече предприе първите стъпки в тази посока чрез Законът за изкуствения интелект на ЕК, който има за цел да регулира технологията в зависимост от това колко рискова е тя по отношение на правата или безопасността на гражданите, отбелязва CNBC.
Генеративно изкуство
Използването на генеративен изкуствен интелект по етичен начин е ключово съображение за лондонската галерия Serpentine, която от 2014 г. разработва AI проекти с художници, разказва главният изпълнителен директор Бетина Корек.
Една от настоящите изложби – Echoes of the Earth: Живият архив на Рефик Анадол, включва произведения на изкуството, генерирани от AI, като например "Изкуствени реалности: Корал", създадена с около 135 милиона изображения на корали, "свободно достъпни онлайн", според съобщение за пресата.
"Изкуственият интелект изглежда далеч от нашия човешки опит. Но Рефик е създал едно завладяващо и сетивно преживяване", коментира Корек.
"Публиката наистина се сблъсква първо с изкуството, а след това с технологията", допълва, като подчертава, че авторът се е фокусирал върху използването на данни с "етичен произход" за обучение на изкуствения интелект, който създава изображенията.
Той е използвал т.нар. "Голям естествен модел", в който данни от лондонския Природонаучен музей и института Смитсониън са използвани за обучение на изкуствен интелект с цел създаване на съдържание. Изложбата му "Живият архив: Голям модел на природата"беше показана за първи път на Световния икономически форум в Давос, Швейцария, през януари.
Етичното набавяне на данни за обучение на AI част от "много по-голям разговор, който обмисляме с художниците", допълва Корек, а четвъртият доклад на Serpentine за бъдещите екосистеми на изкуството, публикуван през март, призовава публичните институции да "се разбират като посредници на ролята на изкуствения интелект в обществото".
Други галерии, като 37xDubai в Обединените арабски емирства, приемат изкуството, генерирано от AI. Изложбата им Generative: Art & Systems, представя творби на художници, сред които Джулиан Еспаньон, който смесва дизайн, кодове и изкуство, според основателя и главен изпълнителен директор Данило С. Карлучи.
Запитан дали генеративното изкуство може да достигне стойността на произведения, създадени от хора, Карлучи отговаря, че то включва творчество и умения.
"Някои от художниците ни са високотехнологични и имат много добри познания за код. Произведенията, които създават, отнемат часове труд и подобно на традиционното изкуство, историята зад творбите им идва с послание", допълва той.
Екипът на галерия Serpentine за технологии в изкуството работи по редица проекти, свързани с AI, включително изложба, изследваща "тъмните коридори на това какво е да си художник в ерата на изкуствения интелект", дело на Холи Херндън и Мат Драйхърст, която ще бъде открита през есента.
Двамата творци са и съоснователи на Spawning, организация за управлението на данни за AI. Един от нейните продукти, търсачката Have I Been Trained, позволява на творците да проследят дали някои техни произведения са използвани за обучение на големите езикови модели в основата на генеративния изкуствен интелект – с възможност да се предотврати използването им в бъдеще.
Платформите за изкуствен интелект Stability и Hugging Face използват регистъра Have I Been Trained, а Spawning "активно ухажва" OpenAI и Midjourney, според Джордан Майер, съосновател и главен изпълнителен директор на компанията.
AI като "инструмент" на художника
Абстрактният художник Шейн Гъфоуг изпитва смесени чувства към AI, който възприема като "инструмент".
"Една част от него е плашеща. Друга е вълнуваща, защото ми даде възможност да открия това, което сетивно чувах", обяснява той.
Художникът има синестезия – сетивно състояние, което означава, че отъждествява отделни цветове с определени музикални ноти. Затова иска да създаде музикална композиция въз основа на изкуство, която да може да се изпълнява от пианист.
Обръща се към разработчици на софтуер, които да му помогнат да направи произведението "Sounds of Color" – част от изложба, която ще покаже във Венеция от 20 април, но докато търси съдействие, открива, че някои разработчици искат да заменят човешкия елемент с технология.
"Те искаха то да бъде изцяло генерирано от изкуствен интелект, дори не въз основа на моите картини, а въз основа на моите движения. И така човешкият елемент е премахнат. Казах им: "Не, няма да направя това", допълва той.
Шейн започва да работи съвместно с програмиста на софтуер за изкуствен интелект Джона Линч и пианиста Антъни Кардела по "Sounds of Color" и споделя, че се е разплакал, когато за първи път "чува" изпълнението на една от картините си. "Можех да чуя всички музикални въздействия, които съм слушал, докато рисувах."
Проектът не включва експериментиране с генеративни програми за изкуствен интелект, категоричен е той и допълва, че създаването на собствено изкуство е свързано с "радостта от откриването."
"Какво правим, като заменяме човешкия опит с нещо друго? Надявам се, че това ще се изчерпи и няма да е новият смел свят", коментира художникът въпроса за AI в контекста на изкуството.
Подобно е мнението и на Робиерб.
"Едно оригинално произведение на изкуството може да бъде такова само, ако е създадено от човек. Нищо не може да надмине това оригиналното творчество. Струва ми се, че в някакъв момент ще влезем в панаир на изкуствата и ще се наложи да обозначаваме произведенията, създадени от хора", допълва той.