Година след главоломната еволюция, предизвикана от дебюта на ChatGPT, започнахме да мислим, че изкуственият интелект е изгубил способността си да удивява. После обаче – на 16 февруари, OpenAI представи демото на Sora – инструмент, който генерира ярко, фотореалистично видеосъдържание от текст, и смая киноманите по света и особено в Холивуд.

Според източници на Fast Company актьорът и продуцент Тайлър Пери бил толкова потресен от демото, че след по-малко от седмица преустановил планираната експанзия за $800 млн. на студиото си в Атланта. За какво му е да изгражда декори, когато компютърна програма може да ги „изхалюцинира“ с едно натискане на бутон.

Не всички в шоубизнеса обаче се предават пред задаващата се AI-фикация на индустрията. На 27 февруари група известни сценаристи, сред които Акела Купър („М3ган“) и Шейн Блек („Железният човек 3“), представиха своя съвместен проект – технологичната платформа The Gauntlet. Тя има за цел да задържи човека в центъра на творческия процес във времена, когато хората, взимащи важните решения, все повече разчитат на изкуствения интелект.

Това е поредният сигнал, че мнозина в Холивуд смятат човешката креативност за незаменима, неподражаема и заслужаваща да бъде запазена на всяка цена.

„AI ще ни затвори в матрица, където никой от нас няма да знае какво е истинско. Ако един създател е лишен от емпатия и душевност, може би нямаме нужда от неговото изобретение“, заяви Фран Дрешър, президент на SAG-AFTRA (съюзът, който представлява Гилдията на актьорите (SAG) и Американската федерация на телевизионните и радиоартисти (AFTRA)), на церемонията по връчването на наградите на SAG на 24 февруари.

През 2023 г. Дрешър вложи много време и усилия в преговорите за по-справедливи условия на труд на актьорите, като изкуственият интелект бе повод за сериозни спорове със Съюза на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP). Такъв беше случаят и със стачката на сценаристите. Актьорите не искаха техни AI генерирани двойници да бъдат използвани в бъдещи проекти без предварително съгласие, а сценаристите не искаха без своето знание да „захранват“ AI генерирани сюжети. В крайна сметка двете организации се пребориха за регламент относно използването на изкуствения интелект в техните сфери, макар че според някои той не е достатъчен.

Наскоро агенцията за таланти WME и генеративната AI платформа Vermillio обединиха усилията си да защитават своите клиенти срещу неоторизирана употреба на техните лица и IP адреси. Не е изключено да се заформят още такива партньорства и Холивуд да запази своята „човечност“. Или поне имаше надежда това да се случи, преди OpenAI да представи Sora.

В много отношения най-новият AI инструмент на компанията е по-развит от всеки подобен, който сме виждали досега – включително Gen-2 на Runway. Според OpenAI Sora, чието име на японски означава „небе“, може да генерира сцени с множество характерни герои, динамични движения и свръхпрецизни HD детайли. Повеите на вятъра са като истински, водата тече и ромоли и всичко, до което тези елементи се докоснат, реагира съвсем реалистично.

„От въведения текст моделът разбира не само какво иска потребителят, но и как обектите съществуват във физическия свят“, гласи информация на сайта на OpenAI. В допълнение, Sora може да създава видеа с дължина до една минута, с което значително превъзхожда Gen-2, чийто лимит е 4-18 секунди. Въпреки че някои прохождащи режисьори вече сравнително успешно експериментират с платформи като Midjourney за създаването на кратки кадри, моделът на OpenAI обещава да разкрие изцяло нов свят от възможности.

Използването на Sora в киното и телевизията съвсем не се изчерпва със способността му да генерира за секунди „стилна жена в Токио“.

Инструментът дава възможност и за видеообработка, което означава, че потребителите могат да добавят в симулирания от него свят всичко, което са заснели в реалния. Моделът е „гъвкав в подбора на кадри“, което му позволява да разглежда една и съща подкана от различни перспективи – като дигитален паноптикум.

При такъв напредък Тайлър Пери съвсем правилно предусеща, че Sora може да намали разходите не само от специални ефекти и превизуализация, но и от заснемане на въвеждащи и общи кадри. Разбира се, цената е, че много хора ще загубят работата си.

Отвъд миналогодишните опасния на актьорите и сценаристите, запознати лица в Холивуд се тревожат, че AI революцията ще обезсмисли много професии, сред които художници на визуални ефекти, звукоинженери и други. Според скорошно проучване сред 300 лидери в развлекателната индустрия, в следващите 3 години прехраната си ще загубят близо 204 000 души. В дните след представянето на Sora работещите в бранша са още по-уплашени – а новата технология още дори не е широкодостъпна, коментира Fast Company.

Никой не знае как Sora ще се промени до излизането си на пазара.

От OpenAI казват, че понастоящем инженерите на компанията търсят диалог със „законотворци, педагози и хора на изкуството от цял свят, за да разберат техните опасения и да идентифицират положителни приложения на новата технология“. Има вероятност някои от възможностите на инструмента да бъдат ограничени, преди той да стане широкодостъпен.

Или пък едва щом 1 милион потребители започнат да го използват, неговите бъгове и несъвършенства ще излязат наяве. Дори да се окаже точно толкова удивителен, колкото демото предполага, той ще узурпира много технически професии, така че в никакъв случай не очаквайте от Sora да демократизира развлекателната индустрия.

Този тип технологии продължават да се развиват, така че не е изключено съвсем скоро AI инструментът да може да генерира пълнометражен хорър филм в стила на Джордън Пийл. Това обаче не означава непременно, че подобна продукция ще си заслужава гледането. Щом разполагат с инструментите да създадат всичко, което биха искали да видят, хората неминуемо ще осъзнаят колко трудно е да се направи филм или сериал, който би се харесал на масовата публика.

///

Умението да формулираме подкани към изкуствения интелект невинаги води до създаването на продукция, която удовлетворява очакванията за качество. Ако потребител поиска от Sora да направи странен и забавен филм за възхода и падението на BlackBerry – ако инструментът изобщо някога започне да генерира видеа, по-дълги от 1 минута, какви са шансовете той да избере същите диалози, динамика и герои като в миналогодишната биографична комедийна драма на Мат Джонсън?

Как би могъл да възпроизведе свят, толкова специфичен като този в Theater Camp (2023), без споделените преживявания на екипа от режисьори и сценаристи?

Магията, с която киното привлича зрителите, в голяма степен е резултат от процеса на колаборация, оглавен от визионер. Тя е плод на отхвърлянето и изпипването на купища чернови, ежедневни прояви на спонтанност и свежо вдъхновение в монтажната кабина. Това, че AI инструмент може да генерира стилна жена в Токио, не значи, че може да създаде стилен филм за жена в Токио. Дори да може да изобрази учудени и любопитни анимационни чудовища в стил Pixar, ще може ли да измисли истории, които да породят същите чувства у зрителите?

Опасенията относно качеството на AI-генерираните филми може и да са оправдани, но захласването по тях засега изглежда прибързано. Скорошно изследване на Morning Consult сред 2201 американци сочи, че потребителите се интересуват два пъти повече от телевизионни предавания, продуцирани изцяло от хора – отколкото само от изкуствен интелект. Резултатите са отпреди публиката да е имала възможността да се докосне до AI-генерирани сериали, като изключим миналогодишните няколко епизода на South Park, които предизвикаха смут.

Ако някоя важна холивудска клечка е започнала да си въобразява портфолио от AI-генерирани проекти, след като е гледала демо видеото на Sora, може би изпълнителните продуценти трябва да бъдат заменени от изкуствен интелект, както неотдавна предложи сценаристът Джоел Ким Бустър.