Sora на OpenAI все още не е широкодостъпен, но вече разтърсва Холивуд. Може би не трябва
Инструментите, базирани на изкуствен интелект, може да генерират визуални ефекти и да създадат „диванни“ режисьори, но не притежават човешката „искра“, която кара наративното изкуство да докосва масовата публика
Година след главоломната еволюция, предизвикана от дебюта на ChatGPT, започнахме да мислим, че изкуственият интелект е изгубил способността си да удивява. После обаче – на 16 февруари, OpenAI представи демото на Sora – инструмент, който генерира ярко, фотореалистично видеосъдържание от текст, и смая киноманите по света и особено в Холивуд.
Според източници на Fast Company актьорът и продуцент Тайлър Пери бил толкова потресен от демото, че след по-малко от седмица преустановил планираната експанзия за $800 млн. на студиото си в Атланта. За какво му е да изгражда декори, когато компютърна програма може да ги „изхалюцинира“ с едно натискане на бутон.
Не всички в шоубизнеса обаче се предават пред задаващата се AI-фикация на индустрията. На 27 февруари група известни сценаристи, сред които Акела Купър („М3ган“) и Шейн Блек („Железният човек 3“), представиха своя съвместен проект – технологичната платформа The Gauntlet. Тя има за цел да задържи човека в центъра на творческия процес във времена, когато хората, взимащи важните решения, все повече разчитат на изкуствения интелект.
Това е поредният сигнал, че мнозина в Холивуд смятат човешката креативност за незаменима, неподражаема и заслужаваща да бъде запазена на всяка цена.
„AI ще ни затвори в матрица, където никой от нас няма да знае какво е истинско. Ако един създател е лишен от емпатия и душевност, може би нямаме нужда от неговото изобретение“, заяви Фран Дрешър, президент на SAG-AFTRA (съюзът, който представлява Гилдията на актьорите (SAG) и Американската федерация на телевизионните и радиоартисти (AFTRA)), на церемонията по връчването на наградите на SAG на 24 февруари.
През 2023 г. Дрешър вложи много време и усилия в преговорите за по-справедливи условия на труд на актьорите, като изкуственият интелект бе повод за сериозни спорове със Съюза на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP). Такъв беше случаят и със стачката на сценаристите. Актьорите не искаха техни AI генерирани двойници да бъдат използвани в бъдещи проекти без предварително съгласие, а сценаристите не искаха без своето знание да „захранват“ AI генерирани сюжети. В крайна сметка двете организации се пребориха за регламент относно използването на изкуствения интелект в техните сфери, макар че според някои той не е достатъчен.
Наскоро агенцията за таланти WME и генеративната AI платформа Vermillio обединиха усилията си да защитават своите клиенти срещу неоторизирана употреба на техните лица и IP адреси. Не е изключено да се заформят още такива партньорства и Холивуд да запази своята „човечност“. Или поне имаше надежда това да се случи, преди OpenAI да представи Sora.
В много отношения най-новият AI инструмент на компанията е по-развит от всеки подобен, който сме виждали досега – включително Gen-2 на Runway. Според OpenAI Sora, чието име на японски означава „небе“, може да генерира сцени с множество характерни герои, динамични движения и свръхпрецизни HD детайли. Повеите на вятъра са като истински, водата тече и ромоли и всичко, до което тези елементи се докоснат, реагира съвсем реалистично.
„От въведения текст моделът разбира не само какво иска потребителят, но и как обектите съществуват във физическия свят“, гласи информация на сайта на OpenAI. В допълнение, Sora може да създава видеа с дължина до една минута, с което значително превъзхожда Gen-2, чийто лимит е 4-18 секунди. Въпреки че някои прохождащи режисьори вече сравнително успешно експериментират с платформи като Midjourney за създаването на кратки кадри, моделът на OpenAI обещава да разкрие изцяло нов свят от възможности.
Използването на Sora в киното и телевизията съвсем не се изчерпва със способността му да генерира за секунди „стилна жена в Токио“.
Инструментът дава възможност и за видеообработка, което означава, че потребителите могат да добавят в симулирания от него свят всичко, което са заснели в реалния. Моделът е „гъвкав в подбора на кадри“, което му позволява да разглежда една и съща подкана от различни перспективи – като дигитален паноптикум.
При такъв напредък Тайлър Пери съвсем правилно предусеща, че Sora може да намали разходите не само от специални ефекти и превизуализация, но и от заснемане на въвеждащи и общи кадри. Разбира се, цената е, че много хора ще загубят работата си.
Отвъд миналогодишните опасния на актьорите и сценаристите, запознати лица в Холивуд се тревожат, че AI революцията ще обезсмисли много професии, сред които художници на визуални ефекти, звукоинженери и други. Според скорошно проучване сред 300 лидери в развлекателната индустрия, в следващите 3 години прехраната си ще загубят близо 204 000 души. В дните след представянето на Sora работещите в бранша са още по-уплашени – а новата технология още дори не е широкодостъпна, коментира Fast Company.
Никой не знае как Sora ще се промени до излизането си на пазара.
От OpenAI казват, че понастоящем инженерите на компанията търсят диалог със „законотворци, педагози и хора на изкуството от цял свят, за да разберат техните опасения и да идентифицират положителни приложения на новата технология“. Има вероятност някои от възможностите на инструмента да бъдат ограничени, преди той да стане широкодостъпен.
Или пък едва щом 1 милион потребители започнат да го използват, неговите бъгове и несъвършенства ще излязат наяве. Дори да се окаже точно толкова удивителен, колкото демото предполага, той ще узурпира много технически професии, така че в никакъв случай не очаквайте от Sora да демократизира развлекателната индустрия.
Този тип технологии продължават да се развиват, така че не е изключено съвсем скоро AI инструментът да може да генерира пълнометражен хорър филм в стила на Джордън Пийл. Това обаче не означава непременно, че подобна продукция ще си заслужава гледането. Щом разполагат с инструментите да създадат всичко, което биха искали да видят, хората неминуемо ще осъзнаят колко трудно е да се направи филм или сериал, който би се харесал на масовата публика.
///
Умението да формулираме подкани към изкуствения интелект невинаги води до създаването на продукция, която удовлетворява очакванията за качество. Ако потребител поиска от Sora да направи странен и забавен филм за възхода и падението на BlackBerry – ако инструментът изобщо някога започне да генерира видеа, по-дълги от 1 минута, какви са шансовете той да избере същите диалози, динамика и герои като в миналогодишната биографична комедийна драма на Мат Джонсън?
Как би могъл да възпроизведе свят, толкова специфичен като този в Theater Camp (2023), без споделените преживявания на екипа от режисьори и сценаристи?
Магията, с която киното привлича зрителите, в голяма степен е резултат от процеса на колаборация, оглавен от визионер. Тя е плод на отхвърлянето и изпипването на купища чернови, ежедневни прояви на спонтанност и свежо вдъхновение в монтажната кабина. Това, че AI инструмент може да генерира стилна жена в Токио, не значи, че може да създаде стилен филм за жена в Токио. Дори да може да изобрази учудени и любопитни анимационни чудовища в стил Pixar, ще може ли да измисли истории, които да породят същите чувства у зрителите?
Опасенията относно качеството на AI-генерираните филми може и да са оправдани, но захласването по тях засега изглежда прибързано. Скорошно изследване на Morning Consult сред 2201 американци сочи, че потребителите се интересуват два пъти повече от телевизионни предавания, продуцирани изцяло от хора – отколкото само от изкуствен интелект. Резултатите са отпреди публиката да е имала възможността да се докосне до AI-генерирани сериали, като изключим миналогодишните няколко епизода на South Park, които предизвикаха смут.
Ако някоя важна холивудска клечка е започнала да си въобразява портфолио от AI-генерирани проекти, след като е гледала демо видеото на Sora, може би изпълнителните продуценти трябва да бъдат заменени от изкуствен интелект, както неотдавна предложи сценаристът Джоел Ким Бустър.