Генериративният изкуствен интелект не е просто модерна тема - той прави революция в работната сила. McKinsey посочва, че докато в миналото автоматизацията е засягала предимно „индустриите със сини якички“, днес технологията „обръща сценария".

"По-образованите работници вероятно ще изпитат най-голямо въздействие", се казва в неотдавнашен доклад на консултантската компания в областта на управлението, цитиран от CNBC.

Заплаха ли е AI за работните места?

Генеративният AI е вид изкуствен интелект, способен да генерира изображения, текст или друго съдържание. Очаква се технологията да повиши производителността, да намали разходите и да създаде нови възможности за растеж в широк спектър от отрасли.

AI на практика съществува от повече от 50 години, но след пускането на чатбота ChatGPT на OpenAI през ноември 2022 г. генеративната версия на технологията бързо се превърна в тема на разговор както за работодателите, така и за служителите. ChatGPT е изграден на базата на голям езиков модел, който помага на потребителите да получават отговори на всевъзможни въпроси, да прецизират есета или автобиографии и дори да генерират изображения и видеоклипове. Той предизвика дебат за потенциала си да революционизира индустриите и да направи излишни някои работни места.

Как да сме в крак с времето?

С бързото навлизане на технологията експертите като цяло са съгласни, че служителите могат да бъдат в крак с изискванията на променящата се среда, като се научат как да "повишават" или "преквалифицират" уменията си. Почти трима от всеки петима служители от сектора на „белите якички“ съобщават, че използват генеративен AI всяка седмица. Това е довело до ниво на оптимизация и автоматизация на задачите, за които някога се е смятало, че са имунизирани срещу подобни смущения.

От консултантската агенция Oliver Wyman провеждат ежемесечни проучвания сред повече от 200 000 души в 20 държави, за да съберат данни за нагласите, свързани с генеративния AI и други тенденции. Последното проучване установява, че работодателите дават приоритет на определен набор от умения, когато става въпрос за поддържане на работната си сила в крак с времето. Най-важните от тях, оказва се, са аналитичното и творческото мислене, лидерството и социалното влияние, AI и големите данни, както и качества като любознателност и желание за учене през целия живот.

В рамките на изследването си за генеративния AI консултантската компания установява разминаване между възприятието на служителите и работодателите за това кои умения ще бъдат с най-висок приоритет.

„Докато служителите са най-фокусирани върху обучението в областта на AI и големите данни, работодателите поставят най-голям акцент върху аналитичното мислене", посочва говорител на Oliver Wyman пред CNBC.

В епохата на AI аналитичното мислене е от решаващо значение, тъй като макар технологията да може да обработва и анализира данни ефективно, тя все още изисква човешки надзор, който да помогне за синтезирането на резултатите и изготвянето на обосновани заключения.

Творческото мислене е друго ясно изразено човешко умение, което хората трябва да приоритизират. Макар че генеративният AI има способността ефективно да генерира нови идеи, да пише статии или дори да създава музика, важно е да се отбележи, че тази способност е изградена на базата на данни, върху които платформата е била обучена.

"Генеративният AI няма контекстуалните нюанси и етичната преценка, които хората трябва да прилагат при анализ", обясняват още от Oliver Wyman. „Липсва човешката способност да прави интуитивни скокове, да свързва различни идеи и да генерира наистина нови решения".

Какво означава това?

Очаква се AI от второ поколение да автоматизира „по-рутинно ориентираните" задачи, които досега бяха значителна част от ежедневната работа, като остави на служителите повече време за занимания, ориентирани към хората или знанията. Задачите, които изискват "умения за работа с хора" като лидерството, или тези, които се основават на знания и опит, в крайна сметка ще заемат по-голямата част от работния ден, показва проучването.

Анализаторите са категорични, че тези "човекоцентрични" умения - като адаптивност, креативност, социално влияние и любопитство - ще станат по-важни от всякога, ако работниците искат да останат конкурентоспособни в този нов пейзаж на пазара на труда. В крайна сметка именно тези "човешки" умения няма да могат да бъдат лесно заменени от генеративния AI.