Обмисляното придобиване на компанията за маркетингов софтуер HubSpot от страна на компанията майка на Google – Alphabet, вероятно ще предизвика съпротивата на регулаторните органи, въпреки че много експерти са съгласни, че това няма да ограничи конкуренцията в сектора. Други обаче са категорични, че тази сделка би открила нов фронт в битката на технологичния гигант с антитръстовите органи.

Миналата седмица Reuters съобщи, че Google обмисля оферта за HubSpot, чиято пазарна стойност е 34 млрд. долара. Към днешна дата обаче компанията все още преценява антитръстовите рискове.

Близо дузина антитръстови експерти и анализатори от бранша свидетелстват пред информационната агенция, че е малко вероятно придобиването от страна на Google да попречи на конкуренцията. Според тях това е така, защото т.нар. софтуерен сектор за управление на взаимоотношенията с клиентите (CRM), в който оперира HubSpot, вече се обслужва от няколко големи играчи, включително Salesforce, Adobe, Microsoft и Oracle. Към момента Google не се конкурира в областта на CRM и придобиването може да направи HubSpot по-силен играч благодарение на ресурсите на технологичния гигант за облачни изчисления, като подобри предложенията и цените за клиентите. Според Gartner HubSpot, която се фокусира върху по-малки клиенти, е имала 4,9% пазарен дял през 2022 г. в сектора на CRM маркетинговия софтуер, докато Salesforce и Adobe - по 15%.

Въпреки това анализаторите добавят, че е много вероятно сделката на Google за HubSpot да доведе до реакция от страна на антитръстовите регулатори на САЩ и Европа, предвид нарастващата им неприязън към технологичните гиганти, които обичат да се разрастват чрез придобивания. Те са категорични, че ако пристъпи към реализация на сделката, Google ще трябва да е готова за дълга съдебна битка и ще трябва да убеди HubSpot да направи същото.

"Първоначалната ми реакция е, че подобна сделка ще срещне доста тежък прием от страна на антитръстовите регулатори", казва Сет Блум, бивш главен съветник на антитръстовата подкомисия на Сената на САЩ, който сега ръководи собствена консултантска агенция.

Google вече е изправена пред няколко антитръстови предизвикателства, включително две съдебни дела от Министерството на правосъдието на САЩ. Едното я обвинява в злоупотреба с позицията ѝ на лидер в онлайн търсенето, а другото - в монополизиране на пазара на цифрова реклама.

Регулаторният терен е враждебен за Google и в Европа. Тя е сред технологичните компании, проучвани от Европейския съюз за потенциални нарушения на новия Закон за цифровите пазари - директива, която улеснява движението на хората между конкурентни онлайн услуги като платформи за социални медии, интернет браузъри и магазини за приложения.

"За тази сделка Комисията не е била официално уведомена, а ако тя се очаква да доведе до концентрация на пазарна сила, компаниите са длъжни да изпратят уведомление", коментира говорител на Европейската комисия, която вече е глобявал Google за антиконкурентни практики в онлайн търсенето.

Google обръща поглед към мегапридобиванията

Интензивността на антитръстовия контрол вече е възпирал повечето технологични гиганти от осъществяването на мегасделки. Последното голямо придобиване в технологичния свят беше сделката на Microsoft за 69 млрд. долара за закупуване на производителя на Call of Duty - Activision Blizzard. Производителят на конзолата Xbox успя да премине през британските регулаторни органи само след като се съгласи да се откаже от правата за стрийминг на игрите на Activision.

През декември Adobe отложи сделката си за 20 млрд. долара за базираната в облака дизайнерска платформа Figma, позовавайки се на "липсата на ясен път" за антитръстови одобрения в Европа и Великобритания. Регулаторните органи се опасяваха, че придобиването ще лиши от конкурентни възможности по-малките съперници на Figma.

Google досега се е въздържала от големи придобивания. Най-голямата сделка в историята на компанията - покупката на Motorola Mobility за 12,5 млрд. долара - се осъществи преди повече от десетилетие. Тя обаче се придържа към стратегия за малките сделки, като показва афинитет към придобивания в областта на рекламата с покупки като DoubleClick и AdMob.

Това, което подтиква технологичния гигант сега да погледне към по-големи сделки, е набъбването на паричните ѝ средства до 110 млрд. долара и необходимостта от по-добро разпределение на капитала, за да се генерира възвръщаемост. Въпреки че инвестира много в изкуствен интелект, подобно на своите колеги, възвръщаемостта за акционерите ѝ изостава от тази на други играчи в това пространство като Microsoft и Meta Platforms.

Уилям Ковачич, професор по антитръстово право в юридическия факултет на George Washington University Law School, коментира, че господстващото положение на Google в областта на онлайн търсенето е превърнало компанията в трън в очите на регулаторните органи дори в области, в които тя не участва, като CRM софтуера.

"Но ако затворите вратата за сливания, които могат да позволят на неучастващ или по-слаб участник да получи по-голяма опора на пазара, ще отрежете важен потенциален източник на конкуренция на пазара", предупреждава в заключение Ковачич.