Борбата за бакшиша е безмилостно жестока: Dominos дава отстъпки на щедри клиенти
Пицарията дава 3 долара бонус за бъдеща онлайн поръчка за всеки 3 долара оставен бакшиш. Слоганът на промоцията е: "Ти даваш, ние даваме"
Бакшишът е основен източник на доходи в много сектори като един от тях е доставката на храна. И макар че тази малка сума над сметката е важна навсякъде по света, най-видима е нейната сила в САЩ. Наскоро популярното шоу Last Week Tonight на комика Джон Оливър посвети цял епизод на темата. Изводът бе, че когато човек се вгледа по-задълбочено в начина на функциониране на приложенията за доставки, разбира, че ако не остави бакшиш, доставчикът не изкарва почти нищо. Затова и призивът на Оливър бе: "Давайте бакшиши".
Този начин на мислене е дълбоко вкоренен в американското общество и затова не е чудно, че много професии разчитат именно на бакшиша, а основното им заплащане е ниско. И тъй като в САЩ клиентът често е бомбардиран с искания за още пари (в наши дни това означава едно докосване на екрана на телефона), идва и моментът на отрицанието.
По този повод Dominos имат специална стратегия, пише CNN. Не, те не са решили да се откажат от бакшишите, а да дадат нещо в замяна на щедрите си клиенти. По-точно - отстъпка. Пицарията дава 3 долара бонус за бъдеща онлайн поръчка за всеки 3 долара оставен бакшиш. Слоганът на промоцията е: "Ти даваш, ние даваме". За нея има и реклама, в която казват:
"Ние в Dominos знаем, че всички искат бакшиш от теб. Това е нашият начин да ти се отблагодарим".
Кампанията обслужва няколко цели на веригата. Това е един добър начин да покажеш, че мислиш за своите клиенти, казва пред CNN преподавателят по маркетинг в Университета във Вирджиния Кимбърли Уайтлър.
"Когато една реклама стига до потребителя, засяга важен социален проблем и това е поднесено с чувство за хумор, тя има много по-голямо въздействие", казва тя.
Тридоларовата отстъпка може да повиши продажбите на Dominos. Клиентите непрекъснато търсят промоции, а постоянният ръст на цените на доставки на храна по време на пандемията още повече засили това търсене.
Освен това такава реклама привлича и хората, търсещи работа.
"Да наемеш доставчици става все по-трудно. Но обещанието за отстъпка срещу бакшиш може да привлече нови хора и да спре вече работещите да не напуснат", казва Ар Джей Хотовай, ръководител на аналитичния отдел в Placer.ai, компания, занимаваща се с обработка на данни.
Има изследвания, които сочат, че американците имат все по-малко желание да дават бакшиши, особено ако им се повтаря непрестанно. А това е проблем и за компании като Dominos, и за техните доставчици.
"Бакшишите формират една голяма част от заплатите ни и са изключително важни. Често хората напускат точно заради липсата на бакшиши", казва доставчик на Dominos пред CNN.
Но според Сару Джаяраман от организацията One Fair Wage това е просто един хитър начин за измъкване от задължение за плащане и прехвърляне на отговорността на клиентите.
Както много други компании пицарията плаща на доставчиците си минимума заради очакваните допълнителни пари. А в повечето щати минималната почасова ставка е по-ниска от обичайното при работа, в която се получава бакшиш. Например заплащането не бива да е по-малко от 7.25 долара, но ако взимаш бакшиши, минимумът пада до 2.13 долара на час. И въпреки че работодателят е задължен да компенсира служителя, ако няма достатъчно бакшиши, за да взима минималната ставка, това често не се случва. "Кампанията на Dominos има за цел да накара хората да плащат повече вместо самата компания да компенсира служителите си", посочва Джаяраман.
В същото време обаче доставчиците нямат против отстъпката, защото това работи в тяхна полза. Защото ако компанията трябва да увеличава заплатите, тя ще намери начин да съкрати или работници, или работното им време, за да компенсира загубите.