Във вторник Apple пусна реклама на новия iPad Pro, която показва натрупани в промишлена трошачка творчески продукти и инструменти – грамофони, пиано, тромпет, кутии с боя, скулптура, обективи и много други, свързани с изкуството предмети.

Под меланхоличната мелодия на All I Ever Need Is You на Сони & Шер, всички тези символи на човешката креативност бавно биват смазани, за да се трансформират в едно единствено нещо – новият ултратънък iPad Pro.

Създаден от вътрешния творчески екип на Apple, целта на рекламния клип Crush, е да илюстрира колко невероятни възможности са достъпни в новия продукт, което обаче предизвика гневни реакции у десетки потребители.

Малко след като главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук публикува рекламата в X, мнозина отправиха обвинения, че тя отчуждава креативните професионалисти – същите хора, до които Apple иска рекламата да достигне.

Други изразяват недоволство, че Apple избира да разруши практични класически творчески инструменти, за да покаже превъзходството на технологичните във време, изпълнено с тревога за нарастващата роля на AI в музиката, филмите, изкуството, модата и много други творчески професии.

„Новата реклама на iPad Pro на Apple е изключителен провал за обикновено безупречен рекламодател“, пише в LinkedIn Питър Интермаджо, бивш маркетинг директор в няколко компании, включително Comcast. Той допълва:

Рекламите на Apple имат заслужена репутация заради своята елегантност на мисълта, дизайна и чувствата. Тази реклама е брутална. Рекламите на Apple притежават човечност. Тази реклама е механична. Рекламите на Apple са остроумни и очарователни. Тази реклама е лакът в ребрата... За марка, която прославя творците, това е реклама, която възхвалява разрушението.

Много потребители наричат рекламата нихилистична, нарцистична и груба, защото унищожава всеки символичен творчески инструмент в името на устповърхностна креативност.

На ниво изпълнение рекламата всъщност е доста ефектна, връщайки приятни спомени за класически спотове като Balls на Sony от 2005 г. и Cog на Honda от 2003 г., отбелязва редакторът на Fast Company Джеф Биър.

Има обаче голяма разлика между тяхното послание и това на Crush.

И в Balls, и в Cog ефектите са използвани с чувство на радост от чудото. Независимо дали става въпрос за Rube Goldberg на Honda или за колоритното превземане на улиците на Сан Франциско от Sony, всяко от тях представлява изграждане на кресчендо от малки неща, които се събират заедно, за да образуват нещо много по-голямо, коментира Биър от Fast Company.

За разлика от това, Crush на Apple предава усещането за загуба. Няма никаква магия в това да събереш всички тези прекрасни инструменти и да ги разрушиш, макар целта да е преливането им в един съвършен технологичен продукт.

Някои потребители пък направиха асоциация между Crush и емблематичната реклама на Apple 1984 за Super Bowl, която представя персоналния компютър Macintosh в дистопичен контекст.

Широката публика вероятно няма да се задълбочи толкова в посланието на Crush. То обаче остава изключително спорно, ако има за цел да изгради и задълбочи емоционалната връзка между марката и нейните най-големи фенове.

Apple обяви новите си модели iPad във вторник, като Pro включва новия чип M4, който подобрява възможностите за изкуствен интелект на устройството, твърди компанията. Тя също така се похвали, че новият 13-инчов iPad Pro е най-тънкият ѝ продукт досега.

Apple се надява новите модели iPad да съживят част от нейния бизнес, засегнат от постоянен спад в продажбите. Приходите от бизнеса с таблети са намалели през девет от последните 10 фискални тримесечия. По-широкият бизнес на Apple също отбеляза бавен растеж.