Apple е спряла работата по своя електрически автомобил, съобщават запознати с темата пред Reuters. Това се случва десетилетие след като производителят на iPhone стартира проекта.

Акциите на компанията се повишиха с 0,7% в следобедната търговия във вторник, като намалиха някои загуби от по-рано през деня.

Няколко служители, работещи по проекта, ще бъдат прехвърлени в подразделението за изкуствен интелект (AI) на компанията, според Bloomberg News.

"Ако това е вярно, Apple ще постави по-голям акцент върху генеративния изкуствен интелект и това би трябвало да даде на инвеститорите повече оптимизъм за усилията на компанията и способността ѝ да се конкурира на ниво платформа на този терен", казва Бен Баджарин, главен изпълнителен директор на консултантската организация Creative Strategies.

Досега Apple се въздържаше от големи стъпки в областта на изкуствения интелект, което е в контраст със стратегията на други технологични гиганти като Alphabet и Microsoft, които вече си осигуриха предимството на първия ход при внедряването на революционната технология.

Засега от Apple отказват официален коментар.

Високите лихвени проценти, наложени за укротяване на инфлацията, влошиха настроенията на потребителите и доведоха до забавяне на търсенето на обикновено по-скъпите електрически превозни средства, което принуди индустрията да съкрати работни места и да намали производството. Няколко големи автомобилни производители, включително лидерът на пазара на електромобили Tesla, дори стопираха новите си инвестиции, а други от тях промениха плановете си, за да се съсредоточат върху хибриди вместо върху автомобили, задвижвани изцяло от батерии.

Apple стартира проекта Titan, чиято цел беше създаването на собствен иновативен автомобил, преди десет години, когато вълна от интерес към възможностите за самоуправление заля Силициевата долина.

През 2020 г. Reuters съобщи, че Apple обмисля да пусне автомобила си още през 2024 или 2025 г., но напредъкът се оказва неравномерен дори преди пандемията да се превърне в огромно предизвикателство за световната автомобилна индустрия. През 2019 г. Apple съкрати 190 служители от групата, след като преработи софтуерния си подход. Дизайнът на концептуалния автомобил също претърпя промени - от радикален автономен автомобил без волан, който щеше да е отклонение от традиционния автомобилен дизайн, до по-конвенционален автомобил с усъвършенствани функции за подпомагане на водача.

Компанията има и други проекти, свързани с автомобилостроенето, включително софтуера за информационно-развлекателни системи CarPlay, който според Apple е инсталиран в 80% от новите автомобили.

Някои от азиатските конкуренти на американския технологичен гигант в областта на смартфоните вече са инвестирали значителни средства в проектирането и потенциалното производство на автомобили. Тази седмица Xiaomi, производител на смартфони с Android, обяви нов електрически автомобил. Foxconn, основният производствен партньор на Apple, също заяви миналата година, че ще произвежда електрически автомобили.

В същото време Apple и главният изпълнителен директор Тим Кук никога не са признавали публично за проекта за автомобил, като вместо това са го наричали работа по "автономни системи". През 2016 г. Кук е попитан от акционер за проекта, а отговорът е повече от йезуитски: "Това ще бъде Бъдни вечер за дълго време".

Като част от мълчанието си, Apple не е докладвала и размера на разходите си в автомобилното пространство. Като цяло компанията е похарчила около 30 млрд. долара за научноизследователска и развойна дейност през 2023 г., което е с 14% повече в сравнение с предходната година. Бюджетът ѝ по това перо включва инвестиции в нов софтуер и функции за съществуващите ѝ продукти, като например iPhone.