Човек x Автомобил x Дом: На какво разчита Xiaomi, за да се наложи на автомобилния пазар?
Базираната в Пекин компания е сред лидерите на пазара на смартфони
Китайската компания за смартфони Xiaomi вярва, че е открила потребителска ниша, която ще е готова да плати за предстоящия ѝ електрически автомобил на един силно конкурентен пазар.
"Смятаме, че това е добра отправна точка за нас в премиум сегмента, защото вече имаме 20 млн. премиум потребители в Китай, базирани на смартфон", коментира президентът на Xiaomi Group Вейбинг Лу пред CNBC преди международното представяне на автомобила на компанията на Световния мобилен конгрес в Барселона, който започва в понеделник. "Мисля, че първоначалните покупки ще бъдат много припокрити с потребителите на смартфони".
По думите му компанията е обмислила редица ценови точки - от базово ниво до лукс - за автомобила, за чието разработване е изразходвала 10 млрд. долара. В края на декември Xiaomi представи своя електрически автомобил SU7 в Китай, но все още не е обявила конкретна цена. Лу казва, че официалната премиера ще бъде "много скоро" и посочва, че доставките на вътрешния пазар ще започнат още през второто тримесечие.
Базираната в Пекин компания е сред лидерите на пазара на смартфони, заемайки трето място по доставки в световен мащаб след Apple и Samsung, по данни на Canalys. Изчисленията на компанията за анализ на технологичния сектор показват, че през 2023 г. Xiaomi държи около 13% от световния пазар на смартфони и е доставила 146,4 млн. устройства.
През последните години Xiaomi акцентира върху телевизори и домакински уреди, които се управляват от смартфон и често са с елегантен дизайн. По-голямата част от приходите на Xiaomi са от телефони, а малко под 30% идват от уреди и други потребителски продукти.
Като цяло компанията е известна с качествените си продукти, които идват на по-достъпни цени, което поражда съмнения дали тя ще успее да наложи електрическия автомобил - рекламиран като съперник на Porsche - на пазар, на който дори утвърдени гиганти в областта на електромобилите като BYD намаляват цените.
Лу казва, че подходът на Xiaomi се основава на развитието на екосистемата, както и на стратегията за "премиализация" на смартфоните, стартирана през 2020 г., която оттогава е "постигнала много добър напредък".
В разговора за приходите през ноември той отбеляза, че компанията е направила сравнителен анализ на най-новия си телефон Xiaomi 14 с iPhone 15 Pro, а изводът ѝ е, че нейното ново устройство "изпреварва" това на Apple.
Пазарният дял на американския технологичен гигант се намалява и от Huawei, чийто популярен Mate60 Pro се продава на цени, попадащи в средата на диапазон на Xiaomi 14 Pro и iPhone 15 Pro. По данни на Canalys през четвъртото тримесечие доставките на смартфони на Huawei в континенталната част на Китай са нараснали с 47% на годишна база, което поставя компанията пред местния ѝ конкурент Xiaomi.
Въз основа на технологичните си възможности като компания за телекомуникации и смартфони, Huawei бързо се превърна в играч и на китайския пазар на електрически автомобили. Компанията стартира автомобилната марка Aito в края на 2021 г. и продава своята операционна система HarmonyOS и друг софтуер на множество автомобилни производители. Huawei също така популяризира някои от тези автомобили, включително SUV Aito M9 на премиум цена, като ги показва в своите магазини за смартфони.
Apple все още не е навлязла официално на пазара на електрически автомобили, въпреки съобщенията, че работи по такъв.
Развитие на екосистемата
През есента Xiaomi пусна нова операционна система, наречена HyperOS, като твърди, че тя включва компонент с изкуствен интелект, който може да се учи от поведението на потребителя, за да регулира автоматично свързаните устройства, като например домашното осветление.
"Бъдещето е не да даваме инструкции на устройството, а то да може да разбира нашите нужди и да ги обслужва проактивно", казва Лу.
Компанията нарича тази стратегия "Човек x Автомобил x Дом".
Засега HyperOS е налична само в последния модел смартфони на Xiaomi, но през следващите месеци се очаква тя да бъде разпространена и в умните уреди и предстоящия автомобил на производителя. Изразходването на милиарди долари за екосистемата и автомобила е част от усилията на Xiaomi да оцелее в една индустрия, която компанията очаква да стане още по-конкурентна.
“След 10 или 20 години пазарът на електрически превозни средства вероятно ще бъде много подобен на този на смартфоните днес - с пет най-големи марки, които държат около 70% от пазара”, предвижда Лу.
След първия автомобил следващата стъпка за Xiaomi е да изгради собствени заводи и да произвежда ключовите компоненти на място. Засега автомобила SU7 се произвежда във филиал на държавната Baic Group.
Задграничният пазар е "усилвател" за Xiaomi
Подобно на все по-голям брой китайски компании, Xiaomi търси бъдещ растеж в чужбина. През последните шест години между 40% и 50% от приходите на компанията идват от пазари извън континентален Китай, предимно от Европа и Индия.
Лу, който се присъединява към Xiaomi Group през 2019 г., е и президент на отдела за международен бизнес и посочва, че прекарва "много време" извън Китай.
"Задграничните пазари ще бъдат усилвателят на бизнеса на Xiaomi", казва той, като отбелязва, че пазарът на потребителска електроника в чужбина е около три пъти по-голям от този в Китай.
Иначе Лу признава, че политическата обстановка затруднява глобалната експанзия на Xiaomi, но добавя, че компанията може да преодолее тези предизвикателства чрез изграждане на собствени възможности и диверсификация на бизнеса си в световен мащаб и по продукти.
Що се отнася до очаквания автомобил, Лу отказва да посочи конкретни срокове за пускането му на пазара в чужбина, като разкрива, че обикновено това отнема две до три години.