Apple се сблъсква с нови предизвикателства в Китай - един от най-важните ѝ пазари, след като продажбите на производиеля на iPhone в региона през тримесечието на декември спаднаха с близо 13% до 20,8 млрд. долара.

Някога Китай се считаше за основен двигател на растежа на компанията, но миналата година предпазливата нагласа на потребителите, съчетана със силна конкуренция, по-специално от страна на възкръсналия Huawei, поставиха предизвикателство пред базирания в Купертино, Калифорния, гигант. През 2024 г. ситуацията може да се влоши.

"Два ключови фактора навредиха на Apple през Q4/2023 - по-предпазливите и рационални нагласи за харчене и предизвикателството от страна на Huawei, която създаде повече шум на пазара, отколкото новата серия iPhone 15", казва Уил Уонг, старши мениджър проучвания в IDC, пред CNBC. "Не очакваме ръстът на доставките на iPhone да се върне на положителна територия през 2024 г. в Китай, като прогнозите са Huawei да остане ключов конкурент, а по-напреднали технологии като AI и сгъваемите смартфони да привличат повече все повече внимание от страна на потребителите".

От AI до регулации: Пет основни предизвикателства пред Apple през 2024 Проблеми с продажбите в Китай и съдебните дела за патенти в САЩ са само част от проблемите пред компанията


И така, пред какви предизвикателства е изправена Apple във втората по големина икономика в света?

Завръщането на Huawei

Миналата година Huawei пусна на пазара смартфон, наречен Mate 60, който има 5G свързаност. Това беше голяма изненада за света. Причината е, че през 2019 и 2020 г. правителството на САЩ удари Huawei с множество санкции, които отрязаха достъпа на компанията до чиповете и технологиите, необходими за мобилния интернет от следващо поколение.

Санкциите, които също така ограничиха достъпа на Huawei до софтуера на Google, на практика осакатиха бизнеса с мобилни телефони на китайския технологичен гигант.

Huawei, който някога беше най-големият играч на пазара на смартфони в света, беше и единственият голям претендент на Apple в Китай, когато става дума за високия сегмент. След като телефоните на китайската компания загубиха конкурентоспособността си поради липсата на 5G и на авангардни полупроводници, потребителите се насочиха към iPhone.

Apple сложи край на поредицата спадове в приходите, Китай остава проблемПродажбите в Китай продължават да предизвикват тревога у инвеститорите


Сега с Mate 60 Huawei дава първите признаци на възраждане.

"Възраждането на Huawei на премиум пазара привлича обратно дезертьорите, които преминаха към Apple", казва Нийл Шах, партньор в Counterpoint Research, пред CNBC.

През четвъртото тримесечие на 2023 г. Huawei се завърна в списъка на петте най-големи производители на смартфони в Китай.

Конкуренция във високия клас

Не само Huawei е предизвикателство за Apple. Други местни брандове - от Xiaomi до Oppo – бавно, но сигурно навлизат на пазара на високия клас смартфони. И то на по-ниски цени.

"Тези устройства от висок клас са не само на конкурентни цени, но също така могат да се похвалят с функции, подобни на тези, които се срещат в премиум смартфоните", казва Шах. "Тази засилена конкуренция оказва натиск както върху по-старите модели на Apple, така и върху базовите модели на новите ѝ серии."

Microsoft за кратко изпревари Apple като най-скъпата компания в света Това се случва за първи път от 2021 г. насам


Предпазливи потребители

Миналата година китайската икономика се сблъска с редица предизвикателства - от сривове в сектора на недвижимите имоти до слабо потребителско търсене. Тези предизвикателства може да продължат и през 2024 г. и да засегнат потребителското доверие. А ако китайският потребител остане слабо ангажиран, тези по-евтини модели от висок клас може да се окажат още по-привлекателни.

"Мисля, че това, което виждаме в Китай, е икономически засегнат потребител, който е уморен от личното си потребление и си мисли: "Не е нужно да плащам повече за този телефон, когато мога просто да си взема по-евтина версия", казва и Джош Корен, основател на Musketeer Capital Partners.

Apple вече не е готина?

Дълго време Apple се възприемаше като луксозна марка в Китай с висока привлекателност сред по-младата аудитория. Това може би се променя.

Apple изпревари Samsung в глобалните доставки на смартфони за първи пътПоследният път, когато Samsung не е бил на върха на годишната класация, е бил преди 13 години през 2010 г. Тогава Apple дори не е присъствала в челната петица


"Просто мисля, че марката Apple вече няма този блясък - тя няма тази репутация сред поколението Z", казва Корен.

Докато много конкуренти от - Samsung до Honor, пуснаха сгъваеми смартфони, Apple не се впуска все още в тази тенденция противопостави. Просто технологичният гигант често не излиза първи на пазара с нови продукти и изчаква да види дали дадена категория ще се наложи.

Много производители на смартфони също така говорят за функциите на изкуствения интелект в своите устройства - нещо, което Apple също все още не е направила.

Това мотивира мнозина да поставят под въпрос иновациите на Apple в сферата на смартфоните. Корен смята, че това е една от причините марката Apple да губи престижа си.

"Мисля, че докато Apple не успее да въведе иновации до степен, в която да върне репутацията, че притежаването на iPhone е нещо страхотно, ще бъде трудно", казва Корен.

Китайските съперници на Apple я изпреварват на терена на автомобилитеВъпреки че в средата на 2010 г. се появиха съобщения за интерес на Apple към производство на автомобили, компанията все още не е представила такива планове


Геополитика

Подобно на много чуждестранни технологични компании, работещи в Китай, над Apple постоянно витае призракът на геополитиката.

Миналата година Bloomberg, позовавайки се на запознати с темата, съобщи, че Китай е удължил срока на действие на забраната, с която се нарежда на служителите в правителствените агенции и подкрепяните от държавата организации да спрат да носят на работа iPhone и други чуждестранни устройства.