Искате да свършите повече работа? Опитайте да се отдръпнете - много назад - и може би да отидете на кино през работния ден. Поне това е един от съветите за продуктивност на Кал Нюпорт, професор от Georgetown University и автор на книгата „Бавна продуктивност“ (Slow Productivity).

Последната книга на Нюпорт има за цел да помогне на хората да премахнат това, което той нарича „псевдопродуктивност“, или симулиране на заетост, и да заменят тези усилия с работа, основана на резултати. Последното, казва той, е ключът към намаляване на прегарянето и към по-смислена работа.

„Това, което има значение, е какво произвеждате с течение на времето и колко добри са нещата, които произвеждате“, обяснява той пред CNBC. „Когато преминете от приоритизиране на дейността в момента към продуктивност във времето, това наистина променя начина, по който мислите за свършените неща.“

Основните принципи на преминаването към т.нар. “бавна производителност” са да се правят по-малко неща, да се работи с естествено темпо и да се залага на качеството. Нюпорт казва, че работата с естествено темпо се състои в това да приемате върховете и спадовете в енергийните си нива и предлага няколко примера как да го направите - да си отделите часове за съсредоточаване и да си запазите дни без срещи в календара си, например.

Друго предложение? Веднъж месечно планирайте ходене на кино по време на работа.

Аргумент за месечното матине

Както пише Нюпорт: „В повечето офиси никой няма да забележи, ако веднъж на 30 дни, а и по-често, ви няма за един следобед. Ако някой ви попита къде сте били, просто кажете, че сте имали лична среща“.

Разбира се, трябва да сте внимателни в това отношение, добавя той и продължава: “Отбележете това в календара си доста по-рано, за да не оставите колегите си в затруднение, и се уверете, че не пропускате нещо важно. Ако през тази седмица или ден се появи извънредна ситуация в работата, бъдете готови да изместите мини почивката си”.

“Не всички ще се съгласят с тази стратегия, най-малко пък мениджърите”, признава Нюпорт „Псевдопродуктивността казва, че видимата дейност е заместител на полезните усилия. При този начин на мислене, който изповядват много от тях, оттеглянето от офиса се смята за вредно за работното място”.

Приемането на мислене, базирано на резултатите, означава да се разбере, че хората не са еднакво продуктивни през всички часове на работния ден и че почивката може да бъде от полза за крайния резултат по-късно (като например подобрена ангажираност или повече креативност).

А какво да кажем за фактора вина? Много хора не използват платените си почивки, независимо дали става въпрос за ваканции или за предложени болнични.

„Взимаме си свободно време за всякакви неща, като посещения при лекари”, дава пример Нюпорт. “Просто не го правим, освен ако не е нещо, което е свързано с някакъв сериозен дискомфорт.“

Той предлага следната гледна точка: „В случая е полезно да си спомните всички допълнителни часове, които сте прекарали в проверка на електронната поща вечер или в работа на лаптопа през уикенда. Пропускането на един следобед през делничния ден само балансира това“.

Други начини да си вземете мини почивка

Не е нужно да сте само киноман, за да се възползвате, категоричен е Нюпорт: “Можете също така да опитате следобедно посещение на музей или разходка. Ключовото наблюдение тук е, че дори скромният график за бягство в делничните дни може да бъде достатъчен, за да намали изтощението от иначе редовната рутина“.

Той предлага и други начини да работите с по-естествено темпо и да увеличите минипочивките на работното място, дори ако физически не можете да се отдалечите от офиса. Един от тях е да организирате свой ден без срещи всяка седмица.

Друг начин е да планирате собствени проекти за почивка: „След като отделите време в календара си за натоварен работен проект, планирайте в дните или седмиците непосредствено след него да се занимавате с нещо неангажиращо и несвързано с работата ви“.

Можете също така да опитате да работите циклично. Служителите в Basecamp например прекарват около шест седмици в усилена работа, за да постигнат дадена цел, последвани от двуседмичен период на затишие, в който презареждат, отстраняват малки проблеми и решават с какво да се заемат по-нататък.

Първо трябва да установите доверие

Тези мини почивки, независимо дали става въпрос за ходене на кино или планиране на собствени периоди на забавяне, не работят, ако не постигате това, което се очаква от вас на работното място, предупреждава Нюпорт. Затова най-важното нещо, върху което трябва да се съсредоточат особено младите работници, е да станат организирани и да си спечелят репутация на хора, които са в течение на нещата.

„Бъдете познати като организиран човек в офиса, който следи времето си и проектите си, готов е със задачите си, когато каже, че ще го направи, а ако нещо в графика трябва да се промени, казвайте на хората кога ще приключите с даденото задължение. Това ще ви осигури голяма самостоятелност и влияние занапред“, смята Нюпорт