НАСА назначи Дейвид Салванини за първия си главен служител по изкуствения интелект (CIAO). Този ход подчертава разширяващата се роля, която се очаква технологията да играе в програмите на агенцията.

Според официалното съобщение, цитирано от CIO.com, неговите задължения ще включват разработването на програмите на агенцията за изкуствен интелект съвместно с академичните среди, индустриалните партньори и други части на американското правителство.

Това разширява досегашната роля на Салванини на главен директор по данните, която той изпълнява, откакто се присъедини към НАСА през юни 2023 г. Преди това той е бил част от Службата на директора на националното разузнаване като директор и главен архитект на групата за архитектура и интеграция след 21-годишна кариера във Военновъздушните сили на САЩ. Салванини има богат опит и в редица инженерни програми, включително такива, включващи изкуствен интелект.

AI и НАСА

Използването на AI от страна на НАСА датира от десетилетия. Всъщност агенцията се причислява към пионерите в тази сфера и може да твърди, че е оказала важно влияние върху развитието му през последните 30 години.

Два проблема обаче водят сегашното ѝ ръководство до разбирането, че технологията се нуждае от специален ръководител, който да поеме отговорността за нейното развитие в рамките на агенцията - нещо, което се случва и в други правителствени служби на САЩ.

Официалната причина е задължението за назначаване на CIAO, което се изисква от изпълнителната заповед на президента Байдън за безопасно, сигурно и надеждно разработване и използване на изкуствения интелект. Съгласно изискванията на изпълнителната заповед на американския президент всички федерални агенции трябва да назначат главни служители по изкуствения интелект, които не само да координират използването на технологията, но и да въведат предпазни мерки за защита на човешките права и поддържане на обществената безопасност. Министерството на правосъдието на САЩ, например, наскоро назначи професора от Princeton Джонатан Майер за първия си главен експерт по изкуствен интелект.

Влияние оказва и неотдавнашното разширяване на използването на AI в рамките на НАСА. Въпреки че популярно се възприема като агенция, която изпраща хора и предмети в космоса, ежедневната ѝ работа все повече включва огромни обеми данни, генерирани от тези начинания. Те идват от множество източници, включително сателити, телескопи и космически мисии, както и от наблюдения, свързани с изследвания на изменението на климата и откриване на екзопланети.

Ролята на CIAO

Доскоро в повечето организации на AI се гледаше предимно като на инженерен проблем. Но появата на генеративния AI в частност превърна технологията в стратегически и бизнес приоритет. В резултат на това длъжността CIAO се наложи както в правителствените организации в САЩ, така и в заседателните зали на бизнеса.

Според проучване на Foundry от края на 2023 г. 11% от средните по големина организации са назначили някого на тази длъжност, а други 21% искат да назначат CAIO в някакъв момент. Това се случва въпреки първите доказателства, че откриването на подобна позиция може да се окаже трудно начинание в организации, където технологията остава непозната или неразбрана.

Ясно е, че Салванини има шанса да си извоюва важни позиции. В много американски агенции използването на AI е експериментално, но в НАСА - напротив. Той е основен инструмент, без който работата на агенцията би била много по-затруднена.

Важна тема ще бъде и сигурността. Тъй като AI все повече се внедрява в различни институции по целия свят, защитата му се превръща в отделна мисия.

„Изкуственият интелект се използва безопасно в НАСА от десетилетия и с разширяването на тази технология може да ускори темпото на откритията“, коментира администраторът на космическата агенция Бил Нелсън. „Важно е да останем в челните редици на напредъка и отговорното използване. В тази нова роля Дейвид ще ръководи усилията ни да направлява отговорното използване на изкуствения интелект от нашата агенция в космоса и на Земята в полза на цялото човечество.“