Шведският стартъп за финансови технологии, фокусиран върху климата, Doconomy обяви, че е набрал 34 милиона евро от водещи европейски банки, включително UBS и CommerzVentures. Doconomy, която предлага инструменти, помагащи на банковите клиенти да измерват въглеродния отпечатък на ежедневните си разходи, е набрала парите в кръг за финансиране от серия Б, съвместно ръководен от UBS Next и CommerzVentures, подразделенията за рисков капитал на UBS и Commerzbank.

Агенцията за кредитен рейтинг S&P Global се е включила като нов инвеститор. Настоящите акционери Motive Ventures, PostFinance и Tenity също са взели участие.

Основана в Швеция през 2018 г., Doconomy работи с организации като Boston Consulting Group, Mastercard, S&P Global и Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата, за да изчислява климатичните разходи, свързани с финансовите транзакции. Сред инструментите на компанията е AIand Index - облачна услуга за банки, която помага на техните клиенти да преобразуват всяка трансакция в съответния CO2 отпечатък. Индексът се използва от над 100 финансови институции в повече от 40 държави.

Doconomy планира да използва свежите парични средства, за да разшири дейността си в Северна Америка и да пусне нови продукти, коментира главният изпълнителен директор и съосновател Матиас Викстрьом в интервю за CNBC.

„Занапред искаме да дадем възможност на всяка банка във всяко кътче на света да ангажира клиентите си в работата си в областта на ESG“, разкрива още Викстрьом. „Виждаме връзка между E и S - екологичното и социалното. Не можем да изолираме тези два различни потока.“

Викстрьом акцентира, че е „много щастлив“ да види, че се появяват партньорства с такива финансови институции като UBS и Commerzbank, описвайки ги като „съюз на печелещите както пари, така и интелект в овладяването на този проблем“.

Политизиране на климата

Новината за последното финансиране на Doconomy следва сделката на компанията от февруари 2023 г. за придобиване на Dreams Technology - платформа, която използва поведенчески науки за повишаване на дигиталната ангажираност и финансовото благосъстояние на клиентите. Викстрьом посочва, че оценката на Doconomy в кръга от Серия Б е непроменена спрямо тази, на която тя набра средства в своята Серия А, в която се включиха компании като Citi Ventures, Mastercard и компанията майка на IKEA - Ingka.

Но историята на растежа на Doconomy не минава без предизвикателства. Неотдавна компанията се сблъска с атаки от страна на десния онлайн коментатор Джордан Питърсън и неговите последователи. Миналата седмица Питърсън се насочи към компанията в публикация в платформата за социални медии X, като я определи като „мекия позитивен глас за спасяване на планетата на най-лошата възможна корпоративна/фашистка/зелена тирания“. Канадският психолог, придобил известност в интернет с критиките си към т.нар. политическа коректност, е известен скептик, който описва изменението на климата като „картата за излизане от затвора за идиоти социалисти“, визирайки настолната игра „Монополи“. Веднъж той дори определи нарастващите емисии на парникови газове като положителен фактор за превръщането на планетата в „зелена в най-сухите райони“. Но учените, занимаващи се с климата, твърдят, че това е подвеждащо, тъй като не се отчитат отрицателните последици, които причинените от глобалното затопляне засушавания, горски пожари и горещини имат върху растенията и екосистемите.

Викстрьом е категоричен пред CNBC, че ситуацията, свързана с нападките на Питърсън срещу неговата компания, „илюстрира, че трябва да образоваме много хора“.

„Страхът ще доведе до разочарование, а разочарованието потенциално ще доведе до протести. Протестите ще доведат до насилие, а насилието ще доведе до нанесени щети“, смята той, добавяйки, че се надява, че колкото повече такива като Питърсън и други скептици по отношение на климата продължават да „бият барабана“, толкова по-вероятно е техните думи в крайна сметка да звучат „кухо“.

„Като погледнем какво се случва на Хаваите, в Канада, във Франция, в Испания, в Гърция - имаме наводнения, имаме пожари, имаме толкова много притеснения“, изброява той. „Сега вече не е сезонът на ураганите, а сезонът на страха.“

Климатичните финтех технологии са нишова област на финансовите технологии, която привлича засилен интерес от страна на инвеститорите, тъй като световните правителства притискат корпорациите да постигнат целите на ESG и намаляване на въглеродните емисии, свързани с дейността им.

Майкъл Балдингер, главен директор по устойчивото развитие на UBS, коментира, че рисковата инвестиция на банката в Doconomy „подчертава фокуса ни върху насърчаването на иновациите, за да осигурим данните и полезните прозрения, от които нашите клиенти се нуждаят, за да направят информиран избор за своите инвестиции и да постигнат промяната, която искат да видят“.