Акциите на японските производители на автомобили до голяма степен поевтиняха, след като преди седмица, в понеделник, министерството на транспорта на страната откри фалшиви данни, използвани за сертифициране на някои модели.

Акциите на най-големия японски производител на автомобили Toyota спаднаха с повече от 5,4% миналата седмица, след като скандалът избухна на 3 юни. Само през миналата седмица автомобилният производител загуби 2,45 трилиона японски йени (15,62 млрд. долара) от пазарната си стойност, съобщи CNBC.

Акциите на Mazda, вторият по големина автомобилен производител в страната, спаднаха със 7,7% за същия период, като компанията загуби 80,33 млрд. йени, или 511,8 млн. долара, от пазарната си капитализация през миналата седмица.

Широкообхватната проверка на Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония откри нередности и в заявленията за сертифициране на други автомобилни производители - Honda, Suzuki и Yamaha.

Миналата седмица акциите на Honda спаднаха с 5,75%, тези на Yamaha Motor с 2,2%, а Suzuki Motor загуби 0,3% от пазарната си капитализация.

Все пак акциите на всички тези компании се търгуваха с повишение в понеделник. Toyota вдигна с 1,7%, Honda - с 2,13%, а Mazda - с 1,7%. Ценните книжа на Suzuki и Yamaha също регистрираха повишение, макар и незначително.

И петте компании са предоставили неверни данни от тестовете или в случая на Toyota и Mazda са фалшифицирали автомобилите, използвани при краш тестовете. На 3 юни, след доклада от разследването на министерството, Toyota обяви, че временно ще спре доставките и продажбите на три модела, които в момента се произвеждат в Япония, а именно Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross.

Председателят на компанията Акио Тойода се извини на клиентите и заинтересованите страни на компанията, признавайки, че седем от нейните модели са били „тествани с методи, които се различават от стандартите, определени от националните органи“.

Отделно от това Mazda съобщи, че е преустановила производството на моделите Roadster RF и Mazda 2 от 30 май.

И двете компании обаче заявиха, че клиентите все още могат да продължат да използват своите вече закупени автомобили.

Министерството на транспорта на Япония коментира, че ще извърши проверки на място в петте компании, в които са докладвани нарушения.

Проверката на японските производители на автомобили идва, след като през декември подразделението Daihatsu на Toyota обяви, че ще спре доставките на всички автомобили както в чужбина, така и в Япония. Това стана след като разследване на скандал за безопасността установи проблеми при около 64 модела, включително 22, продавани под марката Toyota. През април миналата година Daihatsu призна, че е подправила тестовете за безопасност при страничен сблъсък, проведени за 88 000 малки автомобила, повечето от които са продадени под марката Toyota.