Toyota загуби над 15 млрд. долара от пазарната си стойност за седмица
Други японски производители споделиха съдбата на Toyota заради фалшиви данни, използвани за сертифициране на някои модели

Акциите на японските производители на автомобили до голяма степен поевтиняха, след като преди седмица, в понеделник, министерството на транспорта на страната откри фалшиви данни, използвани за сертифициране на някои модели.
Акциите на най-големия японски производител на автомобили Toyota спаднаха с повече от 5,4% миналата седмица, след като скандалът избухна на 3 юни. Само през миналата седмица автомобилният производител загуби 2,45 трилиона японски йени (15,62 млрд. долара) от пазарната си стойност, съобщи CNBC.
Акциите на Mazda, вторият по големина автомобилен производител в страната, спаднаха със 7,7% за същия период, като компанията загуби 80,33 млрд. йени, или 511,8 млн. долара, от пазарната си капитализация през миналата седмица.
Широкообхватната проверка на Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония откри нередности и в заявленията за сертифициране на други автомобилни производители - Honda, Suzuki и Yamaha.
Миналата седмица акциите на Honda спаднаха с 5,75%, тези на Yamaha Motor с 2,2%, а Suzuki Motor загуби 0,3% от пазарната си капитализация.
Все пак акциите на всички тези компании се търгуваха с повишение в понеделник. Toyota вдигна с 1,7%, Honda - с 2,13%, а Mazda - с 1,7%. Ценните книжа на Suzuki и Yamaha също регистрираха повишение, макар и незначително.
И петте компании са предоставили неверни данни от тестовете или в случая на Toyota и Mazda са фалшифицирали автомобилите, използвани при краш тестовете. На 3 юни, след доклада от разследването на министерството, Toyota обяви, че временно ще спре доставките и продажбите на три модела, които в момента се произвеждат в Япония, а именно Corolla Fielder, Corolla Axio и Yaris Cross.
Председателят на компанията Акио Тойода се извини на клиентите и заинтересованите страни на компанията, признавайки, че седем от нейните модели са били „тествани с методи, които се различават от стандартите, определени от националните органи“.
Отделно от това Mazda съобщи, че е преустановила производството на моделите Roadster RF и Mazda 2 от 30 май.
И двете компании обаче заявиха, че клиентите все още могат да продължат да използват своите вече закупени автомобили.
Министерството на транспорта на Япония коментира, че ще извърши проверки на място в петте компании, в които са докладвани нарушения.
Проверката на японските производители на автомобили идва, след като през декември подразделението Daihatsu на Toyota обяви, че ще спре доставките на всички автомобили както в чужбина, така и в Япония. Това стана след като разследване на скандал за безопасността установи проблеми при около 64 модела, включително 22, продавани под марката Toyota. През април миналата година Daihatsu призна, че е подправила тестовете за безопасност при страничен сблъсък, проведени за 88 000 малки автомобила, повечето от които са продадени под марката Toyota.