Стартъпите, които обещават да захранват самолети, кораби и камиони с чисти горива, се разпадат още преди да започнат, което показва колко трудно ще бъде да се откажем от петрола и природния газ в много отрасли.

Компания, подкрепена от United Airlines, която е набрала стотици милиони долари, за да превръща боклук в гориво за самолети, наскоро прекратява дейността си. Друг стартъп, подкрепен от Airbus, JetBlue и GE Aerospace, който работеше върху използването на водород за задвижване на самолети - фалира.

Междувременно Chevron, BP и Shell намаляват проектите си за производство на биогорива от готварски мазнини, масла, грес и растителни материали.

„Вълнението от първите дни не се оправда“, казва пред The Wall Street Journal Анди Марш, главен изпълнителен директор на Plug Power, стартъп, който наскоро откри един от първите заводи в САЩ за производство на зелен водород, потенциален заместител на изкопаемите горива в индустрии като стоманодобива и химическото производство.

Акциите на Plug Power са се сринали с повече от 90% след приемането на американския закон за климата преди две години, който пусна поток от държавни субсидии за подпомагане на САЩ в изграждането на индустрии за чиста енергия. Акциите на компанията за биогорива Gevo, в която Марш е член на борда на директорите, са изтрили около 80% за същия период.

На този фон нарастващите разходи за предприятията удължават сроковете за изпълнение на проектите и затрудняват набирането на средства. Забавянията на правителството при изплащането на субсидиите увеличават предизвикателствата, което потушава оптимизма след въвеждането на закона.

Без чисти горива се очаква емисиите на много компании да продължат да се увеличават, което застрашава целите на САЩ и света в областта на климата. Индустриите, включително авиацията и корабоплаването, са зависими от напредъка на новите горива, тъй като вятърната и слънчевата енергия и батериите не могат да задоволят огромните им енергийни нужди.

Корабоплавателната компания Maersk наскоро заяви, че ще поръча до 60 нови кораба, които могат да се движат с втечнен природен газ и бункерно гориво, поради несигурността относно развитието на екологичните алтернативи. Air New Zealand стана вероятно първата авиокомпания, която оттегли целта си за емисиите до 2030 г., позовавайки се на ограничената наличност на реактивни горива.

„Наистина е предизвикателство да накараш нова технология да прави това, което индустрията на изкопаемите горива прави от над 80 години“, посочва пред WSJ Джими Самарцис, главен изпълнителен директор на LanzaJet, стартъп, подкрепен от Shell, Southwest Airlines и Microsoft.

По план LanzaJet скоро трябва да изгради един от първите заводи за устойчиво авиационно гориво в САЩ. Показателно е, че алтернативата на компанията, която се произвежда от етанол, струва около два пъти повече от конвенционалното авиационно гориво без субсидии.

В United Airlines, един от най-големите спонсори на стартиращи компании в областта на биогоривата и водорода, темпът на инвестициите се е забавил тази година. Това отразява политическата несигурност преди президентските избори през ноември, както и предизвикателствата, свързани с паричните потоци и набирането на средства за много компании, обяснява Андрю Чанг, управляващ директор в отдела за рискови инвестиции на United.

„Ако не можеш да намериш пари, нямаш за какво да говориш“, казва той.

Много от проектите за чисти горива са се превърнали в парични ями, отчасти поради големите количества енергия, от които се нуждаят. От своя страна високите лихвени проценти, прекъсванията на веригата за доставки и скъпите модернизации довеждат до повишаване на цените на електроенергията.

Производителите на чисти горива също така се конкурират за възобновяема електроенергия с големите технологични компании, които управляват центрове за данни с изкуствен интелект и често могат да плащат по-високи цени.

Андрю Форест, милиардер, основател на австралийския гигант за желязна руда Fortescue, казва, че целта на компанията му за производство на водород до 2030 г. вече изглежда нереалистична.

„Единственият начин да се оправим е като намалим цената на зеленото електричество“, посочва той.

В САЩ бавното въвеждане на вътрешните субсидии и слабото търсене принуждават Plug Power и конкуренти като Electric Hydrogen да разширяват дейността си в чужбина, което противоречи на идеята за приемането на закона за климата.

Една от жертвите е Fulcrum BioEnergy, стартъп, подкрепен от United, който планираше да превърне боклука в гориво за самолети. Компанията разработва процеса повече от 15 години и управлява завод в Невада, преди да пропусне плащанията по задълженията ѝ. Уебсайтът ѝ вече не е достъпен.

Universal Hydrogen, стартъп, който проектира използването на водорода в авиацията, се сблъсква с логистични и инженерни проблеми, които стават почти неразрешими, тъй като цените на водорода продължават да бъдат упорито високи.

Ключът към оцеляването изглежда е намирането на бизнес модели, които могат да намалят разходите достатъчно ефективно, за да се преодолеят скалистите условия, пише WSJ.

В Cemvita Factory, стартъп, подкрепен от Occidental Petroleum и United, който използва микроби за производство на горивни суровини, главният изпълнителен директор Моджи Карими посочва, че генерирането на парични средства е приоритет пред резултатите.

“Първо трябва да оцелеем, за да можем да направим нещо за климата“, казва Карими.