Колко бихте платили за бира, направена в космически условия? Може би скоро на милиони фенове на напитката по цял свят ще им се наложи да си отговорят на този въпрос. Защото бъдещето на бирата се очертава някъде извън тази планета, стига да се съберат достатъчно научни данни, че е възможно.

Засега изглежда, че космическата бира не е чак толкова далеч. Особено след като Институтът по селскостопански науки към Университета на Флорида публикува резултатите от проучване, което изследва процеса на ферментация в безтегловност или микрогравитация, пише MarketWatch. Резултатите са окуражаващи. Или ако трябва да се цитира точно:

„Микрогравитацията осигурява ползи, които са невъзможни на Земята“.

Важно е да се каже, че проучването всъщност е проведено на тази планета. Но е използвана технология, която позволява имитиране на безтегловност. А това дори не е най-смелият експеримент. През 2020 г. компанията Anheuser-Busch, собственик на марката Budweiser, проведе опити на Международната космическа станция. Целта тогава беше да се провери как реагира ечемикът, оставен в такава среда. От компанията не са съобщавали подробности за резутлатите, но е достатъчно показателно, че мислят в тази посока.

Засега никой не твърди, че производството на бира в космически условия би било печеливш бизнес. Изследва се поведението на основните за бирата съставки, за да се прецени дали технологиите могат да се използват в контролирана среда на Земята.

В този смисъл изследването на учените от Флорида прави следния извод:

„Дрождите, използвани при ферментация, показват ускорени темпове на растеж в условията на микрогравитация в сравнение с обичайната среда“.

Това може да бъде полезно за крайния продукт (тоест напитката) в зависимост от желания резултат за различните видове бира, отбелязва се още в проучването.

„Ако продуктът става по-добър, всичко е ясно“, казва Андрю Макинтош, един от авторите на изследването и преподавател в Университета във Флорида.

Това ли е новината, която чакат производителите?

Може би. През последните години се отбелязва спад в консумацията на бира. Счита се, че особено по-младите потребители в САЩ често пъти я пренебрегват и заместват с други напитки. Браншът отчита скромен ръст от 1.3% при продажбите за последната година (45.8 млрд. долара).

Технологията на производство на една напитка със сигурност не е най-важната тема за потребителите, отбелязва журналистът Ноа Ротбаум, който от години отразява алкохолния бранш. Но за индустрията производственият процес е всичко.

„Ние често забравяме, но това всъщност е един научен експеримент. Имаме химия, имаме биология, имаме физика“, казва Ротбаум.

По-доброто разбиране на процеса на ферментация може да доведе до напредък и в други области, отбелязва изданието Popular Science. Почти всички разчитат на него за едно или друго – хляб, кисели краставички или кисело мляко, както и във фармацията.

„Със сигурност ще продължим да изследваме как протича ферментацията в безтегловност. Какви ще са резулатите, засега е трудно да предвидим“, казва Макинтош.

Засега обаче учените не планират да изпратят пивоварна техника на Международната космическа станция. Вместо това екипът ще продължи с експериментите в контролирана среда. Към момента учените смятат, че чрез микрогравитацията може да се постигне дори по-добър вкус на крайния продукт.

За последното обаче няма категорични доказателства. Учените са на ранен етап от работата си и смесите, които използват са за изследване на процеса по ферментация, а не за производство на истинска бира. Затова и никой от екипа не се е осмелил да я опита.

„Когато правим бира с научна цел, използваме доста скучни рецепти. Но има местни производители, които я правят с доста прилично качество. И разчитаме на тях, когато се наложи“, казва Макинтош.