11 въпроса за цифровата трансформация, които стоят пред всяка компания
Този тип инициативи трябва да са ориентирани към бизнеса и подкрепени от подходящи умения, култура и стратегия
Цифровата трансформация остава на преден план и в центъра на вниманието за компаниите от голяма част от индустрии. Множество проучвания и доклади показват, че тя е основен приоритет дори сега, след около десетилетие на инициативи в тази сфера.
Резултатите от проучването на Foundry 2024 State of the CIO са категорични - 88% от анкетираните ИТ директори твърдят, че ролята им става все по-фокусирана върху цифровите технологии и иновациите.
Същевременно докладът 2024 State of Digital Transformation на TEKsystems установява, че 84% от респондентите считат цифровата трансформация за основен стълб на бизнес стратегията си.
И все пак организациите все още се затрудняват в намирането на правилния подход към нея – едни продължават да я възприемат като проект с начална и крайна дата, а други – да я разглеждат като технологична инициатива, а не като организационна промяна.
За да могат в крайна сметка да намерят най-добрия подход към цифровизацията на процесите си, те трябва да си отговорят на 11 основни въпроса, посочват от специализираното издание CIO.
1. Към оптимизация ли е насочена тази инициатива или към растеж и промяна?
Преместването на повече работни натоварвания в облака, възприемането на cloud-native разработка, възприемането на гъвкави принципи на работа и внедряването на автоматизация не са трансформационни по своята същност, особено ако само оптимизират съществуващи продукти, услуги и процеси. Компаниите трябва да са наясно с бизнес резултатите, които техните инициативи ще постигнат, и да формулират резултатите в цифри.
2. Използваме ли данни, за да управляваме стратегията си за трансформация?
Данните са от съществено значение за вземането на информирани решения и измерването на успеха на усилията за трансформация. Организациите трябва да използват анализ на данни, за да идентифицират тенденциите, да придобият представа за своите инициативи и да ги оптимизират, ако това се налага.
3. Готови ли са данните на организацията да стимулират трансформацията?
Компаниите трябва да са наясно дали състоянието и инфраструктурата на корпоративните им данни са готови да подкрепят трансформацията. Ако не са, те трябва да променят това. В противен случай няма да могат да се възползват от възможностите, предоставяни от нововъзникващите технологии, като например генеративния изкуствен интелект.
4. Около какво е организирана стратегията ни - проблеми за решаване или технологии?
Всяка успешна цифрова трансформация е организирана около стратегически проблем за решаване или възможност за растеж. Технологиите сами по себе си са просто един инструмент.
5. Какви пропуски в способностите на предприятието ще запълни тази инициатива за трансформация?
Бизнес лидерите трябва да си отговорят на този въпрос преди да предприемат някаква инициатива, тъй като това помага да се избегне увлечението по дадена технология заради самата технология или преследването на неща, които добавят стойност, но тя не е достатъчна спрямо направените инвестици.
6. Кой участва в трансформацията?
ИТ директорите, върху чиито плещи пада основната тежест на цифровата трансформация, не трябва да се занимават сами с нея. В нея трябва да участват всички ръководни кадри, а впоследствие и всички служители, които трябва да бъдат подготвени за промените.
7. Използваме ли правилните бизнес показатели за измерване на напредъка?
Важно е технологичните ключови показатели за ефективност да бъдат свързани с бизнес резултатите. Ако един бизнес иска да пуска по-бързо продукти на пазара и да има подобрена ангажираност или увеличено задържане на клиентите, това са нещата, които ИТ директорите трябва да измерват, за да определят успеха на своите инициативи.
8. Има ли твърд бюджет за цифрова трансформация и график за изпълнение?
Положителен отговор на този въпрос показва проблем, тъй като експертите подчертават, че трансформацията не е единичен акт, а оперативен и стратегически процес, който трябва да бъде вплетен във всяка една дейност на организацията.
Тя не трябва да се третира като проект със собствен бюджет или дори като ИТ програма, ръководена от главния информационен директор.
9. Трансформацията обхваща ли цялата компания?
Цифровата трансформация трябва да се извършва в цялата организация. Ако тя обхваща само определени части, това води до пропуски в способностите и опита, които могат да бъдат очевидни за клиентите и заинтересованите страни, а и да окажат негативно влияние вътре в нея.
10. Правим ли верните ходове по отношение на ИТ талантите?
Компаниите трябва да са наясно дали наемат хора с мислене и подготовка за осъществяване на промяна или само такива с технически умения. Едновременно с това те трябва да осигурят възможност за непрекъснато обучение с много по-бързи темпове, отколкото в миналото
11. Адекватно ли се справям с риска за киберсигурността?
Заплахите за киберсигурността продължават да се развиват, както и регулаторните изисквания. Този аспект е изключително важен за всяка една компания и често може да направи разликата между успеха и провала. Подсигуряването на високи нива на киберзащита и обучението на всички служители трябва да бъдат неизменна част от цифровата трансформация на една организация.