Победа за българската транспортна индустрия: Съдът на ЕС отменя мярката за изтеглянето на камионите
Съдът не смята, че камиона е обвързан със социалните права на шофьора. Институцията дефинира, че той е свободен да почива където пожелае и не е ограничен само в оперативния център на компанията-превозвач или домашният си адрес
След 4 години непрекъсната работа, днес Съдът на Европейския съюз отмени мярката, касаеща връщането на камионите до мястото им на регистрация на всеки 8 седмици, съобщава Съюзът на международните превозвачи. Това е сериозен успех за целия транспортен бранш.
Решението на Съда на ЕС отхвърля исковете за почивка в кабината и командироването.
В контраст на това решение, Съдът анулира изцяло разпоредбата за камиона и приема, че институциите не са направили задълбочен анализ за последиците от така наложената мярка, приемайки аргументите на доклада на Съюза на международните превозвачи от 2019г.
Съдът взе справедливо решение и не смята, че камиона е обвързан със социалните права на шофьора. Също така, той дефинира ясно и връщането на шофьора, а именно, че той е свободен да почива където пожелае и не е ограничен само в оперативния център на компанията-превозвач или домашният си адрес, каквато беше интерпретацията на Европейския парламент.
С отмяната на тази разпоредба за камионите Съдът на ЕС не само облекчи пряка оперативна тежест, но и косвено оспори по-широкия регулаторен подход на Брюксел към автомобилния транспорт. Това решение идва в критичен момент, в който българският транспортен сектор е изправен пред препятствия като променливи цени на горивата и затягане на стандартите за емисиите, които все повече затрудняват спазването на изискванията.
В сектор, който вече работи под огромен финансов стрес, премахването на това логистично изискване може да се разглежда като необходима стъпка за облекчаване на натиска, особено след като сухопътната търговия на България - 95% от която се осъществява чрез автомобилен транспорт - беше засегната от забавянето на пълното членство в Шенген.