Банки vs. социални медии: Кой е отговорен при онлайн финансови измами?
С повишаването на броя на измамите в интернет напрежението между финансовите и технологичните компании нараства
Кой трябва да да носи отговорност за обезщетяване на хората, когато станат жертва на измама онлайн – банките и финансовите компании или социалните медии?
Този спор набира все по-голяма скорост и Обединеното кралство е пример за това.
От 7 октомври банките на Острова ще трябва да започнат да изплащат обезщетения на жертвите на т.нар. измами с оторизирани плащания (APP) в максимален размер от 85 000 паунда, ако засегнатите са били подмамени или психологически манипулирани. APP е форма на измама, при която престъпниците се опитват да убедят хората да им изпратят пари, като се представят за лица или компании, продаващи определена услуга.
Сумата от 85 000 паунда може да е сериозна за големите банки и платежните платформи, но е значително по-ниска от 415 000 паунда – обезщетението, което Регулаторът на платежните системи на Обединеното кралство (PSR) беше предложил по-рано.
PSR се отказа от предложението си за високия максимален размер на обезщетението след обратната връзка от страна на индустрията, като по-специално браншовата група Payments Association заяви, че това би било твърде голяма сума, която секторът на финансовите услуги няма как да понесе.
Но сега, когато задължителното обезщетение за измами се въвежда в Обединеното кралство, започват да се задават въпроси дали финансовите дружества трябва да поемат основната част от разходите за подпомагане на жертвите на измами.
В четвъртък базираната в Лондон дигитална банка Revolut обвини Meta, че не е „в състояние да се справи с измамите в световен мащаб“. В същото време собственикът на Facebook обяви партньорство по-рано тази седмица с британските кредитори NatWest и Metro Bank за споделяне на разузнавателна информация за измамите, които се извършват на нейните платформи.
Уди Малуф, ръководител на отдела за финансови престъпления на Revolut, обаче коментира пред CNBC, че Meta и другите платформи на социалните медии трябва да помагат за покриване на разходите за възстановяване на разходите на жертвите на измами и че като не споделят отговорността за това, „те нямат стимул да правят каквото и да било по въпроса“.
Призивът на Revolut към големите технологични платформи да компенсират финансово хората, които са попаднали на измами в техните уебсайтове и приложения, не е нов.
Предложения за поемане на отговорност от технологичните компании
От известно време напрежението между банките и технологичните компании нараства. През последните няколко години броят на онлайн измамите скочи драстично заради ускореното използване на цифрови платформи за плащане и закупуване на продукти онлайн.
През юни Financial Times съобщи, че Лейбъристката партия е изготвила предложения, които да принудят технологичните компании да възстановяват разходите на жертвите на измами, възникнали на техните платформи. Не е ясно дали правителството все още планира да изисква от тях да изплащат обезщетения на жертвите на APP.
Мат Акройд, адвокат по търговски спорове в Stewarts, обяснява пред CNBC, че след победата им по отношение на намаляването на максималния лимит на обезщетенията за APP до 85 000 паунда, банките „ще получат още един тласък, ако усилията им да накарат правителството да наложи някаква регулаторна отговорност на технологичните компании също се увенчаят с успех“.
Въпреки това той добавя: „Въпросът какъв регулаторен режим би могъл да обхване тези компании, които не играят активна роля в платежните системи на PSR, и как, е сложен, което означава, че едва ли ще бъде решен скоро.“
В по-общ план банките и регулаторните органи отдавна настояват компаниите за социални медии да си сътрудничат повече с банките, за да помогнат в борбата с бързо растящата и постоянно променяща се заплаха от измами. Основното искане е технологичните компании да споделят по-подробна информация за това как престъпниците злоупотребяват с техните платформи.
На събитие на финансовата индустрия във Великобритания, посветено на финансовите измами, през март 2023 г., регулаторите и правоприлагащите органи подчертават необходимостта компаниите за социални медии да направят повече.
„Днес чуваме от всички компании, с които разговаряме, че голяма част от тези измами произлизат от платформите на социалните медии“, посочва тогава Кейт Фицджералд, ръководител на отдела за политики в PSR, добавяйки, че е необходима „абсолютна прозрачност“ за това къде се извършват измамите, за да могат регулаторните органи да знаят къде да съсредоточат усилията си във веригата на стойност.
Друго оплакване на регулаторните органи по време на събитието е, че социалните медии не правят достатъчно, за да се борят с опитите за измама на интернет потребителите и да ги отстраняват.
„Липсва частта, в която компаниите за социални медии премахват подозрителни акаунти, които са замесени в измами“, посочва по време на събитието Роб Джоунс, генерален директор на Националния център за икономическа престъпност, подразделение на Националната агенция за борба с престъпността на Обединеното кралство.
По думите му е трудно да се „пречупи инерцията“ в технологичните компании, за да „ги накараш наистина да се заемат с това“.
Технологичните компании настояват за „междуотраслово сътрудничество“
От Meta са категорични, че не трябва да носят отговорност за изплащането на обезщетения на жертвите на APP измами.
В писмени показания пред нарочна комисия в британския парламент миналата година гигантът в областта на социалните медии заявява, че банките във страната са „твърде съсредоточени върху усилията си да прехвърлят отговорността за измами на други индустрии“, като добавя, че това „създава враждебна среда, която помага на измамниците“.
Компанията заявява, че може да използва разузнавателна информация на живо от големите банки чрез инициативата си Fraud Intelligence Reciprocal Exchange (FIRE), за да помогне за спирането на измамите и да развие и подобри своите системи за машинно обучение и възможностите си за откриване с изкуствен интелект. Meta призовава британското правителство да „насърчава повече подобно междуотраслово сътрудничество“.
В изявление за CNBC в четвъртък технологичният гигант подчерта, че финансовите организации, включително Revolut, трябва да се стремят да обединят усилията си с Meta по нейната рамка FIRE, за да улеснят обмена на данни между технологичните компании и големите кредитори.
„FIRE има за цел да даде възможност на банките да обменят информация, за да можем да работим заедно за защита на хората, които използват съответните ни услуги“, заяви говорител на Meta миналата седмица. „Измамите са проблем, обхващащ няколко сектора, който може да бъде решен само чрез съвместна работа“.