Разпродажбата на акциите на Тesla може да е само началото, предупреждават експерти
В петък над 60 млрд. долара бяха изтрити от компанията в резултат на разпродажба, което представлява рязък обрат в сравнение с последната пазарна динамика
Действията са по-важни от шума.
Всъщност това е урокът за инвеститорите на Tesla, след като разочароващото събитие на производителя на електромобили миналата седмица разкри разминаването между високата оценка на акциите и реалността.
Липсата на подробности около плана за въвеждане и регулаторното одобрение, както и на по-достъпен модел, оставиха Уолстрийт да иска повече.
Анализаторът на CFRA Гарет Нелсън оприличава събитието на „гледане на филм с много сюжетни обрати и специални ефекти, а накрая излизаш, чешейки се по главата“.
Можем да кажем, че „чесането на главите“ на анализаторите вероятно не е било реакцията, на която Мъск се е надявал, когато показва концепциите Cybercab и Robovan. Сега големият проблем за инвеститорите е преоценката на цената на акциите на Tesla.
В петък над 60 млрд. долара бяха изтрити от компанията в резултат на разпродажба, което представлява рязък обрат в сравнение с последната пазарна динамика. Откакто Мъск започна да говори за изкуствения интелект през април, акциите са поскъпнали с над 70%. Пазарната стойност на Tesla достигна над 760 млрд. долара преди обявяването на роботизираните таксита - над 14 пъти повече от пазарната капитализация на GM и близо 18 пъти повече от тази на Ford.
Нелсън, който от дълго време е бик на Tesla, предупреждава, че спадът в петък „може да е“ само началото, тъй като Уолстрийт е склонен да направи преоценка.
„Има все по-голямо разминаване между високата оценка на акциите и реалността, че ръстът на приходите на Tesla се е сблъскал със стена“, казва той, отбелязвайки, че средносрочните двигатели на растежа са „неясни“.
В анализ на Тони Саконаги от Bernstein се потвърждава убеждението си, че оценката на Tesla е откъсната от фундаменталните показатели, като пише, че събитието с роботизираните таксита е „с недостатъчно незабавни резултати или допълнителни двигатели на приходите“.
Саконаги изчислява, че автомобилният бизнес на Tesla струва около 200 млрд. долара, като предполага, че близо 600 млрд. долара от оценката ѝ зависят от по-малко доказаните ѝ начинания, включително пълното самоуправление, роботакситата и хуманоидните роботи.
Липсата на краткосрочни катализатори идва в и без това труден момент за Tesla. Слабото търсене и засилената конкуренция на пазара на електромобили оказват натиск върху продажбите и маржовете през последните тримесечия.
През второто тримесечие компанията отчете оперативни маржове от 6,3% в сравнение с 14,6% само две години по-рано.
Акциите на компанията се възстановиха донякъде в понеделник в предборсовата търговия, като се повишиха с около 2%. Но като се има предвид, че паднаха с 9% в петък и са се понижили с над 17% през последната година, може да се каже, че Tesla има много да доказва, когато става въпрос за фундаментални показатели, пише Yahoo Finance.
Следващото голямо изпитание за нея ще бъдат приходите за третото тримесечие, насрочени за 23 октомври след камбаната.