Италия отдавна мечтае да реализира идеята за мост между остров Сицилия и континенталната част на страната.

Изключително амбициозният инженерен проект обаче остава в предварителен етап в продължение на десетилетия. През 2022 г. новоизбраното дясно правителство на Джорджа Мелони обяви, че смята да съживи плановете за най-дългия висящ мост в света.

Министър-председателят заяви, че ще поиска от ЕС да помогне за финансирането на предложението на стойност няколко милиарда евро, пише Euronews.

Тази седмица изпълнителят на проекта Società Stretto di Messina и Изпълнителната агенция за климата, инфраструктурата и околната среда на ЕК CINEA9 подписаха ново предложение за финансиране.

Съгласно споразумението за безвъзмездна помощ ЕС ще покрие 50% от разходите за изпълнително проектиране на железопътната инфраструктура, възлизащи на около 25 млн. евро.

Една идея още от Древен Рим

Понастоящем до Сицилия се стига със самолет до летището в Катания, плавателно средство или влак, който се превозва с ферибот от континентална Италия.

Още по римско време обаче е обсъждана идеята за мост. Според някои историци древните римляни дори са построили такъв с примитивни подръчни средства.

Диктаторът Бенито Мусолини съживява мечтата, но едва правителството на Берлускони в началото на 2000 г. финансира проекта от Брюксел. През 2009 г. договорът за строителство е възложен на Messina Strait Company.

Предложената жп и пътна връзка трябваше да свърже Месина с област Калабрия на континента, но плановете бяха изоставени през 2013 г., след като бившият премиер Марио Монти закри строителната компания в рамките на поредица от мерки за икономии.

Крайни „за“ и „против“

Плановете за висящ мост между Сицилия и континенталната част не срещат единодушна подкрепа.

Привържениците твърдят, че връзката ще помогне за стимулиране на стагниращата икономика на острова и ще намали разликата между богатия север и по-бедния юг.

Според тях, тя ще позволи на товарните кораби, пристигащи по Суецкия канал, да прехвърлят стоките си на влакове в Сицилия. Това ще позволи бързото им транспортиране до северната част на страната, като по този начин ще се спестят средства от дългите морски пътувания.

Железопътната и автомобилната връзка ще облекчи и натиска върху препълнените фериботни линии, които превозват автомобили, камиони и влакове през Месинския проток.

Критиците обаче твърдят, че гигантският мост ще бъде разхищение на обществени средства и рисково начинание в активна сеизмична зона.

Природозащитниците също предупреждават за риска за местните екосистеми и за естетическото увреждане на пейзажа.

Кога ще има мост?

В първия си бюджет през 2022 г. Джорджа Мелони възстанови дейността на компанията, която ще контролира изграждането на висящия мост над Месинския проток.

„Това правителство и законодателен орган има амбицията да положи първия камък и да започне изграждането на този благословен проект“, коментира Матео Салвини, министър на инфраструктурата и лидер на коалиционната партия „Лига“.

Предложената пътна и жп връзка ще има размах с дължина над 3 км, което ще я превърне в най-дългия висящ мост в света. Общата стойност на конструкцията се оценява на 4,6 млрд. евро, а строителните площадки трябва да бъдат открити до края на тази година.

„Започването на работата по изграждането на моста над пролива е една от моите цели“, заяви Салвини пред RAI миналия месец. „Претоварването на фериботите, освен замърсяването на околната среда и загубата на време, струва на хората повече средства за една година, отколкото ще струва изграждането на моста.“, допълва политикът.