На 12 септември два камиона, превозващи 69 бременни юници, потеглят от ферма в германската провинция Бранденбург на път от над 2000 км към Турция. Нито кравите, нито неродените им телета стигат до местоназначението си.

Заради бюрократична пречка на външната граница на ЕС животните са задържани в продължение на месец в плачевни условия. Някои от тях умират, омазани в собствената си тор, а останалите са заклани след седмици агония, без упойка.

Границата на България, която е член на ЕС, с Турция, е основен пункт за преминаване на живи животни, където НПО наблюдават повтарящи се случаи на небрежност и жестокост от повече от десетилетие. Техните констатации разкриват недостатъци в остарелите правила, регулиращи транспорта на животни в рамките на ЕС, и липсата на надзор при пресичането на външната му граница, пише в свой анализ POLITICO.

Стотици хиляди крави се изнасят за Турция всяка година, като много от тях не се регистрират в базите данни на ЕС. Над половината от камионите, наблюдавани от НПО, чакат повече от шест часа на границата - с животни, които са блокирани на борда и често са разтревожени след дългото пътуване. В три от всеки 10 случая забавянето продължава повече от един ден.

В случая с юниците от Бранденбург съдбата им е била предопределена от избухването на болест, подлежаща на обявяване, и от административна грешка. Самите крави не са били заразени.

„Това се случва отново и отново на тази граница“, казва Ирис Баумгертнер, заместник-председател на Фондацията за защита на животните, и обяснява, че те на практика са „заклещени в ничията земя“.

Вследствие на този инцидент Австрия поиска обсъждане на налагането на фактическа забрана за износ на живи животни от ЕС за Турция на предстоящата среща на главните ветеринарни лекари на 6 ноември. Тя твърди, че подобни случаи доказват, че принципът на предпазливост в действащите правила на ЕС за транспорт не се спазва.

Ужасяващи условия

Случаите на болестта син език - вирус, пренасян от насекоми, който засяга говедата и овцете, се увеличават в цяла Европа. За да се предпазят от разпространението му, страни като Турция наложиха ограничения върху износа на живи животни от райони, в които е открит той.

Германия не се счита за свободна от болестта син език, но въпреки това говедата са изпратени в Турция. Според министерството на земеделието на страната това не е трябвало да се случва.

„Ветеринарната служба на Бранденбург е разчитала на информацията, предоставена от вносителя, че Турция ще приема ветеринарни сертификати и в случаите, когато е отменен статутът на страна, свободна от болестта“, посочва говорител на министерството пред POLITICO.

Четири дни след като животните са напуснали Бранденбург обаче, турските власти са отказали влизане на товара.

„Изявлението на турския вносител, което ветеринарната служба не беше проверила, доведе в този случай до вземане на решение, което причини огромно страдание на животните“, добавя говорителят.

Баумгертнер, който е присъствал на границата, докато животните са били заклани, си спомня за миризмата от камионите, в които са били държани кравите. Въпреки високите температури мъртвите животни са били оставени на камиона, а все още живите са стояли до глезените в собствените си екскременти.

Някои от юниците раждали без ветеринарен надзор и в толкова нехигиенични условия, че телетата им умирали скоро след това. В крайна сметка в двата камиона са умрели 13 телета и 8 крави, съобщава неправителствената организация.

Положението не се подобрило и след като турските власти отстъпили и позволили животните да бъдат изпратени в кланица в Одрин, на 20 км от границата.

„В кланицата разтовариха животните, които все още бяха живи. Имаше и едно новородено теле, което беше все още живо, но майката беше в безсъзнание и не можеше да се изправи“, обяснява активистката. „Тъй като няколко крави не можеха да се движат, те сложиха въжета на краката им и ги измъкнаха от камиона. Оставиха ги там цяла нощ и ги заклаха едва на следващия ден“.

За разлика от ЕС, в Турция животните могат да бъдат заклани без предварително зашеметяване, което означава, че те са били убити без упойка, а останалите неродени телета са били задушени в утробите на майките си.

Вързани ръце

Докато трагедията се развива, изпълнителните органи на ЕС и германските власти поддържат връзка с турската страна, за да решат въпроса възможно най-бързо. Първоначално Германия предлага кравите да бъдат заклани в ЕС, въпреки че тестовете им за болестта са отрицателни. Но според здравните правила на блока повторното въвеждане на животни не е разрешено, дори в такива случаи.

В други случаи добитъкът може да бъде препродаден в трети страни - например в Ирак или Ливан, но организациите за защита на животните се противопоставят на това, тъй като то ще подложи животните, които вече са в отслабено състояние, на изпитанието на още едно пътуване на дълги разстояния. Така че става ясно, че единственият изход е да бъдат заклани, но и това отнема време.

„Първоначално германските молби за подкрепа от страна на турските власти в това отношение останаха без отговор. Едва след тежка битка стана възможно да се гарантира, че животните ще бъдат отведени в турска кланица“, заявява говорителят на германските власти.

Според Баумгертнер забавянето на решението е било свързано със спор между продавача и вносителя относно съдбата на пратката на стойност 170 000 евро.

По принцип подобна ситуация е можело да бъде избегната съгласно новите правила, предложени от Европейската комисия. Проектът предвижда по-строги изисквания за износ, включително сертифициращ орган, който да оценява условията в трети страни, както и органът на приемащата страна да потвърждава, че всички документи са изрядни, преди да започне транспортирането. Освен това се цели да се сведат до минимум закъсненията, като се въведат бързи ленти и незабавна проверка на живи животни.

Въпреки това през 2016 г. самата Комисия призна, че „няма правни правомощия да налага стандартите на ЕС на Турция“. Това се случва въпреки предишно решение на Съда на Европейския съюз, според което блокът е задължен да гарантира, че стандартите за хуманно отношение към животните се спазват по целия път до крайната дестинация.

Забрана за износ на живи животни

На практика много организации за хуманно отношение към животните и някои правителства на ЕС смятат, че само забрана на износа на живи животни за трети страни би предотвратила подобни инциденти. Британската забрана за износ на живи животни за клане влезе в сила през май.

„Този случай показва, че никой не може реално да повлияе на това, което се случва в трета страна, защото тя има съвсем други правила“, казва Баумгертнер от неправителствената организация за защита на животните.

Междувременно друг камион, превозващ 47 бременни юници от Румъния, е заседнал на същото място от 18 октомври. Две от тях вече са починали, съобщават българските медии.

И проблемът не е само на сухопътната граница. Подобен случай имаше и в Испания преди две години, когато два кораба с почти 3000 крави на борда бяха отхвърлени от турските власти заради опасения от болестта син език. Според испанските власти страната им е изпратила предварително сертификатите на животните и те са били приети от Турция. В резултат на това транспортните кораби се лутаха в морето в продължение на два месеца, докато накрая животните бяха върнати обратно и заклани.

„Основният проблем продължава да се крие в транспортирането на животни на дълги разстояния“, категоричен е германският министър на земеделието Джем Йоздемир в седмицата, в която животните са заклани. „Трябва най-после да имаме ефективно решение, а това означава такова на ниво ЕС.“

Бавно развитие

Въпреки че предложението за реформа на действащите от две десетилетия правила на ЕС за превоз на животни най-накрая е на масата, нещата все още не се движат напред.

Европейската народна партия (ЕНП), с подкрепата на други парламентарни групи, иска да протака допълнително, като твърди, че са необходими повече данни, за да се оцени въздействието на новите правила. За тази цел дясноцентристкият румънски евродепутат и съдокладчик Даниел Буда поиска проучване от вътрешната изследователска служба на Европейския парламент (EPRS), което може да отнеме до шест месеца.

„За да имаме добър доклад, основан на реалностите на място, това проучване е необходимо“, казва той пред POLITICO. „Веднага щом получим тези данни, ще преминем към следващия етап.“

Освен оценката на въздействието, придружаваща предложението на изпълнителната власт на ЕС, самият Парламент създаде специална комисия за защита на животните по време на транспортиране (ANIT) между 2020 и 2021 г.

Комисията - в чийто състав влиза и Буда - проведе изслушвания на експерти, събра и публикува изследвания, проведе консултации с държавите членки и предприе мисии за установяване на факти. Резултатът беше доклад с препоръки за подобряване на правилата за превоз на животни, някои от които бяха включени в предложението на ЕК.

Евродепутатът от Зелените Тили Мец, която е и съдокладчик по доклада, се противопоставя на отлагането.

„Смятам за основен приоритет да се започне работата по предложението на Комисията за регламент относно превоза на животни възможно най-скоро“, казва тя, като добавя, че вече има „достатъчно данни, за да се започне задълбочаване на предложението, така че няма нужда процесът да се забавя допълнително с още едно проучване на EPRS“.

Въпреки че новите правила не отговарят на изискванията в няколко аспекта според групите за защита на животните, те са нетърпеливи да започнат преговори по тях, тъй като все пак биха могли да предотвратят ситуации като тези, наблюдавани на турската граница.

В Съвета на ЕС експертите от държавите членки обаче също не бързат. Техническите дискусии, които започнаха съвсем наскоро, протичат „спокойно и със здрав разум“, коментира дипломат от ЕС пред, добавяйки, че предпочита „това, което ще излезе, да е нещо солидно и да може наистина да се приложи“.

Докато преговорите се проточват, недостатъците на съществуващите правила за транспорт на блока се разкриват жестоко от инциденти като тези с германските юници на турската граница на ЕС - причиняващи болка на засегнатите животни и финансови затруднения на участващите компании.