Горещата нова абревиатура в автомобилния свят е EREV. Това не е точно EV и не се задвижва основно с двигател с вътрешно горене. Тук става дума за нещо като хибрид с възможност за включване към електрическата мрежа - но и това не го описва напълно.

EREV е електрически автомобил с удължен пробег и след половин десетилетие успех в Китай, технологията изглежда си проправя път към западните брегове. Някои производители на автомобили, които се борят да реализират печалби от чисто електрически автомобили, се надяват, че EREV ще им помогне да пробият сред водачите, които все още се притесняват да преминат към ЕV, защото наистина не искат да останат без заряд.

Последният производител, който пуска EREV, е отделената от Volkswagen марка Scout Motors. Този месец тя обяви първоначалната си гама - електрически пикап, наречен Terra, и SUV Traveler, които трябва да се появят през 2027 г.

Scout Motors е представена като здрава американска марка с много носталгия. (Компанията е кръстена на International Scout, емблематичен офроудър, произвеждан от 1961 до 1980 г. и все още ценен от любителите. Затова е логично Terra и Traveler да се предлагат с опция за удължаване на пробега - системата Harvester.

Системата ще увеличи пробега на автомобилите от около 560 километра с едно зареждане на повече от 800 км.

EREV са подобни на PHEV, тъй като са нещо като междинна точка между автомобилите, задвижвани с бензин и батерии. PHEV имат електромотор, захранван от батерия, и двигател, работещ на газ. Автомобилите могат да бъдат включени към електрическата мрежа, но техните батерии не са много големи. Двигателят им е проектиран да се включи, когато са с изчерпан заряд или ако колелата се нуждаят от увеличаване на мощността.

За разлика от тях, EREV е вид PHEV, който е по-близо до напълно електрическо превозно средство - и се движи като такова. Този вид автомобили също имат електромотор и бензинов двигател, но батерията обикновено е по-голяма, а моторът не задвижва колелата. Вместо това двигателят може да зарежда батерията и да работи като малък генератор, за да осигури допълнителен пробег по време на движение.

Освен това системата EREV е по-ефективна от автомобил с ДВГ, тъй като газта захранва електрическа задвижваща система, която губи по-малко енергия, пише Wired.

Изглежда, че Scout предизвиква интерес: Говорителката на компанията Линдзи Баго пише в изявление, че удължителят на пробега „намира отклик сред потребителите“ и че компанията „вижда, че този ентусиазъм се отразява в броя на резервациите“.

Други производители също се включват в EREV вълната. Електрическият камион Ram 1500 Ramcharger на Stellantis от 2025 г. е с не толкова добър пробег от 225 км, допълнен от V-6 двигател, който може да захранва батерията до 1110 км.

Mazda продава модела MX-30 R-EV в Европа. Hyundai твърди, че през 2027 г. ще започне да продава модел на северноамериканските и китайските пазари, който има максимален пробег от 900 км. Автомобилът ще „служи като ключов мост към пълната електрификация“, пише корейският автомобилен производител в съобщение за пресата.

Това вероятно е причината, поради която много компании са толкова развълнувани от EREV. След като в началото на десетилетието производителите дадоха амбициозни обещания за производството и продажбите на електромобили, през последните няколко години много от тях дадоха заден ход.

Електромобилите се продават, но не толкова добре, колкото се очакваше. Цените на батериите и на производството намаляват, но не достатъчно бързо, за да могат производителите да останат на печалба. Изгражда се инфраструктура за зареждане, но не толкова бързо, колкото някои биха искали. И все пак компаниите са подложени на натиск да намалят емисиите на своите автомобили, за да отговорят на все по-амбициозните стандарти на правителствата. Хибридите, и особено плъгин хибридите, се превърнаха в удобен междинен вариант.

Конкретните данни за дейността на Scout са оскъдни, но поне Ramcharger използва компоненти и технологии, които Stellantis вече влага в други модели. От гледна точка на недостатъците на EREV (и PHEV): винаги ще бъде скъпо да се поставят две задвижващи системи в един автомобил.

Печалба за емисиите?

Някои защитници на климата, които се надяват светът бързо да премине към електрически превозни средства, казват, че EREV може да бъде част от по-чиста транспортна система, дори ако конструкцията все още използва гориво.

EREV могат да се окажат с по-малко емисии от своите братовчеди PHEV, защото водачите не могат просто да пропуснат зареждането и да карат само на бензин - явление, което според някои изследователи влошава реалните емисии на много plug-in модели.

Други изследователи не са толкова убедени в аргументите на производителите, но твърдят, че EREV могат да бъдат полезни въпреки това. Този вид задвижване се появява в тежки модели като пикапи и SUV, защото те се нуждаят от повече енергия от батерията, за да се движат, особено когато теглят нещо.

Технологията може да премахне оплакванията на някои собственици на Ford F-150 Lightning, които казват, че искат да използват своите изцяло електрически пикапи за работа, но не могат да свършат достатъчно с едно зареждане.

„За тези водачи, които живеят в селски райони или които всеки ден изминават дълги разстояния, удължаването на пробега с много ефективен генератор може да бъде чудесна технология“, казва пред Wired Гил Тал, който ръководи Центъра за изследване на електрически превозни средства в Калифорнийския университет в Дейвис. „Мисля, че това ще бъде начинът да достигнем 100 % електричество.“

Стара техника, нов интерес

От техническа гледна точка Chevrolet Volt, който през 2010 г. беше първият съвременен опит на General Motors в областта на електромобилите. Това се води EREV, въпреки че се продаваше като PHEV, пише Wired. Jaguar възнамеряваше да пусне в ограничено производство през 2013 г. концептуалния автомобил C-X75, но отмени проекта в условията на Голямата рецесия. (C-X75 се появява във филма за Джеймс Бонд Spectre, а дизайнерска компания изработва конвертиран автомобил с газово задвижване, но иначе моделът така и не вижда бял свят.

Няколко години по-късно BMW i3 EV се появи с опция за удължаване на пробега, като много малък генератор дава на шофьорите няколко допълнителни километра, за да стигнат до зарядна станция. Но този избор не се оказва популярен сред купувачите, според данните на Edmunds.

Историята на EREV започва да се променя на изток. Китайският автомобилен производител Li Auto беше глобален отличник през 2019 г., когато представи първия си модел - Li One, SUV с удължен пробег. През тази година EREV автомобилите съставляват 1% от всички продажби на PHEV, според изследователската компания BloombergNEF.

Но до 2023 г. Li Auto довежда EREV до 28% дял от продажбите на PHEV - съставляващи 9% от пазара на електромобили в Китай. Това не е огромен дял, но технологията е претърпяла трансформация за доста кратко време.