Точно преди 20 години Mozilla започва да предлага версия 1.0 на своя браузър Firefox. По онова време можеше да го изтеглите или да си купите CD-ROM с ръководство от Mozilla (или може би да го получите на един от онези безплатни дискове, които се предлагаха с много списания по онова време). Роден от пепелта на Netscape, Firefox печели над 30% от световния пазарен дял.

Но следва период на стагнация, а след появата на по-бързия и по-лек Google Chrome Firefox бавно, но сигурно губи пазарен дял. Не помага и фактът, че по това време Mozilla дава приоритет на всичко друго, но не и на своя браузър. В същото време инициативите ѝ за мобилна търсачка така и не се реализират.

Въпреки всичко Firefox продължава да е силен и днес е по-добър браузър, отколкото някога е бил. Сега Mozilla, която наскоро заяви, че иска да се съсредоточи отново върху него, трябва да разбере как да го върне на пътя на растежа.

По повод 20-ия рожден ден на Firefox TechCrunch разговаря с временния главен изпълнителен директор на Mozilla Лора Чеймбърс, която пое поста от Мичъл Бейкър по-рано тази година. Тя разкрива, че едно от първите неща, които е направила, когато е встъпила в тази роля, е било да „отпусне куп пари за разработване на продукти за Firefox“.

„Това, което ми харесва във Firefox, е, че той наистина предоставя на потребителите алтернативен избор на браузър, който е наистина предназначен за тях“, казва тя. „От самото му начало и през цялото време ние наистина искахме да създадем браузър, който дава приоритет на хората пред печалбата, на неприкосновеността на личния живот пред всичко останало, и да имаме тази възможност, този избор.“

Връщане към растежа

„Била съм на достатъчно места, където хората са склонни да забравят за основния бизнес и спират да инвестират в него, защото се разсейват с лъскави неща - и после съжаляват за това“, добавя Чеймбърс, която преди това е заемала ръководни постове в PayPal, Skype, Airbnb и Willow Innovations. „Твърдо съм решен тук да не правим това. Firefox е изключително важен и е в основата ни. Всъщност тази година вложихме повече инвестиции в него и във връзка с нашите общности, в извеждането и тестването на функции, които са положителни и създават добри преживявания за хората. Това беше огромен приоритет за мен и за компанията през 2024 и се вижда в резултатите.“

Тя признава, че Mozilla няма толкова голямо разпространение като много от конкурентите на Firefox, особено при мобилните устройства. Тя обаче отбелязва, че Законът за цифровите пазари (DMA) в Европа, който заставя компании като Applе да предоставят екран за избор на браузър в iOS, работи.

„С DMA, въпреки че прилагането не е изключително, виждаме истинска промяна. Когато хората имат възможност да изберат Firefox, те избират Firefox“, казва тя. „Така че при мобилните устройства се случват някои добри, обещаващи неща. Нашите функции са страхотни, продуктът ни е страхотен.“

За да стартира част от този растеж, Mozilla се стреми да достигне до нови и по-млади потребители. Чеймбърс отбелязва, че компанията провежда редица маркетингови кампании, за да запознае хората с Firefox, особено тези, които едва сега започват да правят първия си избор на браузър. Тя смята, че при тях посланията на Mozilla, свързани с неприкосновеността на личния живот, са особено подходящи.

„Поверителността все още е актуална, нали? Винаги е така. Ако попитате хората дали се интересуват от неприкосновеността на личния живот, те винаги казват „да“. А предприемат ли действия в съответствие с това? Невинаги, но разбират и оценяват посланията за поверителност“, смята тя.

Разбира се, един браузър трябва да работи много добре - и това е нещо, върху което Mozilla се е фокусирала доста активно през последните години. В същото време екипът трябва да продължи да въвежда иновации и да предоставя на потребителите функциите, които те търсят.

Лора Чеймбърс акцентира, че като част от пренасочването на вниманието към Firefox, Mozilla вече провежда много повече експерименти, свързани с потребителското изживяване в браузъра.

Firefox AI

Компанията мисли и за това как изкуственият интелект ще промени начина, по който хората сърфират в интернет. На това поле организацията се стреми най-вече да предостави на потребителите избор. Тя вече е започнала да вгражда някои по-малки модели в браузъра, най-вече свързани с превода, а с Firefox 130 въведе и модел, който автоматично добавя текст към PDF изображения. За цялата тази работа с модели с изкуствен интелект Mozilla планира да следва указанията на Инициативата за отворен код.

„Мисля, че браузър, който е проектиран за вашия избор и за вашата поверителност, може да изиграе много ключова роля. Особено в свят, в който има модели, които предприемат действия от ваше име“, казва Чеймбърс. „Как можете да имате прозрачност за това какво и как правят тези модели? Как да имате добро преживяване около това? Наистина се опитваме да съсредоточим мисленето си върху това какво ще бъде преживяването на хората, които използват изкуствен интелект в бъдеще.“

Тя обаче смята, че ще минат още две-три години, преди да видим, че AI наистина оказва силно влияние върху начина, по който хората използват браузъра си.

Какво ще стане, ако сделката за търсене в Google отпадне?

От финансова гледна точка Mozilla е почти изцяло зависима от сделката си за търсене с Google. Тъй като Министерството на правосъдието на САЩ сега разглежда тези сделки, макар и най-вече заради партньорството на технологичния гигант с Apple, съществува риск това да се окаже във вреда и на Mozilla. Чеймбърс обаче не изглежда твърде загрижена. Тя отбелязва, че обхватът на това решение, което се очаква скоро, е САЩ, докато Mozilla е глобална организация.

„Министерството на правосъдието на САЩ се опитва да увеличат конкуренцията, нали? Истината е, че Mozilla е един от най-мощните елементи за това“, смята тя. „Ние имаме собствен браузър. Разполагаме с алтернативна технология. Така че, докато претеглят решенията и съображенията си, от министерството ще стигнат до извода, че изобщо не би било в техен интерес да поставят Mozilla в лоша ситуация. Това би намалило конкуренцията, което е целият смисъл на регулацията.“

Някой би могъл да възрази, че по този начин се гласува повече доверие на регулаторните органи, отколкото те заслужават, но Чеймбърс също така отбелязва, че екипът е работил върху планирането на сценарии. Mozilla се опитва да диверсифицира приходите си, но в крайна сметка Firefox е този, който държи организацията на повърхността.

Не може да има съмнение обаче, че уеб пространството би изглеждало съвсем различно без Firefox и без застъпничеството на Mozilla за отворена уеб екосистема. И докато самата компания се справя със собствените си проблеми, сега е най-подходящият момент да проверите дали Firefox не е подходящият браузър за вас (отново).