OpenAI атакува пазара на интернет търсачки с нова функция - SearchGPT
Пускането на услугата може да има сериозни последици за Google като доминираща търсачка
В четвъртък OpenAI пусна функция за търсене в ChatGPT. Тя ще позволи на мощния стартъп за изкуствен интелект да влезе в сериозна конкуренция с търсачки като Google, Bing на Microsoft и Perplexity.
Според компанията новата функционалност на ChatGPT предлага актуални спортни резултати, борсови котировки, новини, прогноза за времето и др. Тя се основава на уеб търсене в реално време и партньорства с доставчици на новини и данни. Компанията започна бета-тестване на търсачката, наречена SearchGPT, през юли.
Пускането на услугата може да има сериозни последици за Google като доминираща търсачка. След стартирането на ChatGPT през ноември 2022 г. инвеститорите на Alphabet са загрижени, че OpenAI може да отнеме пазарен дял от гиганта в областта на търсенето в интернет, като предостави на потребителите нови начини за получаване на информация онлайн.
Този ход също така позиционира OpenAI като по-силен конкурент на Microsoft. Технологичният гигант е инвестирал близо 14 млрд. долара в OpenAI, но продуктите на стартъпа се конкурират пряко с неговите инструменти за изкуствен интелект и търсене като Copilot и Bing.
В публикация в Reddit инженерният вицепрезидент на OpenAI, Сринивас Нараянан, отговори на потребителски въпрос дали търсенето в ChatGPT използва Bing като търсачка зад кулисите така: „Използваме набор от услуги и Bing е важна от тях.“
Главният изпълнителен директор Сам Алтман написа в публикация в X, цитирана от CNBC, че търсенето е неговата „любима функция, която сме стартирали“ в ChatGPT след първоначалния дебют на чатбота.
OpenAI казва, че потребителите могат да „търсят по по-естествен, интуитивен начин“ и да задават последващи въпроси „точно както бихте го направили в разговор“. Моделът за търсене е усъвършенствана версия на най-мощния досега модел на OpenAI с изкуствен интелект - GPT-4o, и се захранва отчасти от доставчици от трети страни и съдържание, предоставено от партньори от новинарския сектор.
„Намирам, че това е много по-бърз и лесен начин да получа информацията, която търся“, казва Алтман. „Мисля, че ще видим това особено за заявки, които изискват по-сложно проучване. Очаквам с нетърпение и бъдещето, в което заявка за търсене може динамично да визуализира персонализирана уеб страница в отговор“.
В публикация в блога си в четвъртък OpenAI пише също така, че е използвала обратната връзка от прототипа SearchGPT за изграждане на функцията и че планира „да продължи да подобрява търсенето, особено в области като пазаруване и пътуване, и да използва възможностите за разсъждение на серията OpenAI o1 за извършване на по-задълбочени изследвания“. Компанията казва още, че ChatGPT „автоматично ще търси в мрежата въз основа на това, което питате“. Потребителите могат и ръчно да кликнат върху иконата за търсене в интернет в ChatGPT, ако решат.
Чатовете вече включват връзки към източници като статии или публикации в блогове, до които потребителите имат достъп, като кликнат върху бутона „Източници“ под отговора, за да отворят странична лента. OpenAI съобщи, че си е сътрудничила с партньорите си в областта на новините, включително The Associated Press, Reuters, Axel Springer, Condé Nast, Hearst, Dotdash Meredith, Financial Times, News Corp., Le Monde, The Atlantic, Time и Vox Media.
Всички потребители на ChatGPT Plus и Team, както и членовете на списъка с чакащи на SearchGPT, вече са получили достъп до новата функция. Тези на ChatGPT Enterprise и Edu ще получат такъв през следващите няколко седмици, а в безплатната версия на чатбота - „през следващите месеци“.
OpenAI приключи последния си кръг на финансиране по-рано този месец при оценка от 157 млрд. долара, включително 6,6 млрд. долара, които компанията набра от широк списък от инвестиционни и големи технологични компании. Тя получи и револвираща кредитна линия на стойност 4 млрд. долара, с което общата ѝ ликвидност достигна над 10 млрд.
OpenAI очаква около 5 млрд. долара загуби при 3,7 млрд. долара приходи през тази година.
През последните месеци компанията се сблъска с някои противоречия, свързани с предстоящата промяна на структурата ѝ, както и с поредица напускания на ръководни кадри. Ян Лейке, бивш ръководител на екипа по безопасност, написа в X, докато подаваше оставка, че „културата на безопасност и процесите са останали на заден план пред лъскавите продукти“.