Групата за защита на правата на потребителите в Обединеното кралство Which? завежда правен иск срещу Apple съгласно закона за конкуренцията от името на около 40 милиона потребители на iCloud, услугата на компанията за съхранение в облак.

Колективното съдебно дело, което търси обезщетение от около 3,8 милиарда долара, твърди, че технологичният гигант е нарушил правилата на конкуренцията, като е предоставила на собствената си услуга преференциално третиране и ефективно заключва хората да плащат за iCloud на „измамнически цени“.

„iOS има монопол и контролира операционните системи на Apple и е задължение на компанията да не използва това господство, за да получи несправедливо предимство на свързани пазари, като този за облачно съхранение. Но точно това се случва“, пишат от Which? в прессъобщение, публикувано от TechCrunch.

Групата обвинява Apple, че насърчава потребителите на своите устройства да се регистрират в iCloud за съхранение на снимки и други данни, като същевременно ги затруднява да използват алтернативни доставчици на съхранение. Гигантът от Купертино ограничавал също така потребителите, дори те да искат да съхраняват или архивират данните на своя телефон при външен доставчик.

„Освен това потребителите на iOS трябва да плащат за услугата, след като снимки, бележки, съобщения и други данни надхвърлят безплатния лимит от 5 GB“, отбелязват от организацията.

В нейния иск се казва, че Apple иска завишени такси от потребителите си в Обединеното кралство за абонаменти за iCloud поради липсата на конкуренция.

„Apple повиши цената на iCloud за потребителите в Обединеното кралство с между 20% и 29% спрямо 2023 г.“, пише в иска на Which?, която търси обезщетение за всички засегнати клиенти на Apple.

Организацията изчислява, че на отделните потребители може да се дължат средно около 90 долара, в зависимост от това колко време са плащали на Apple за iCloud услуги.

Говорителят на Which? Томи Хендли коментира, че отговарящите на условията на иска клиенти на Apple включват „всеки, който е „получил“ iCloud услуги, включително тези, които не плащат, през деветгодишния период, откакто Законът за правата на потребителите на Великобритания влиза в сила на 1 октомври 2015 г.

Подобно съдебно дело - с аргумента, че компанията незаконно е монополизирало пазара за облачно съхранение - беше заведено и в САЩ през март.

В отговор на делото на Обединеното кралство говорителят на Apple Том Паркър казва: „Apple вярва в предоставянето на избор на нашите клиенти. От нашите потребители не се изисква да използват iCloud и много от тях разчитат на широк набор от алтернативи на трети страни за съхранение на данни. Освен това работим усилено, за да направим прехвърлянето на данни възможно най-лесно - независимо дали към iCloud или друга услуга. Ние отхвърляме всякакви предположения, че нашите iCloud практики са антиконкурентни и ще се защитаваме енергично срещу всякакви правни искове.

Apple твърди, че нейните цени за iCloud са подобни на тези на други доставчици на облачно съхранение, а много от клиентите ѝ използват алтернативни опции за съхранение.