По-леки и по-скъпи: Как планира Apple да повиши продажните на iPhone
Всяка година от 2020 г. насам един от новите модели е изоставал по продажби от своите братя
Едно от първите неща, които Стив Джобс направи, когато се върна в Apple през 1997 г., беше да опрости продуктовата гама на Apple. По онова време това означаваше четири компютъра: Два лаптопа и два настолни компютъра, всеки от които в професионална и потребителска версия.
„Ако имаме четири страхотни продукта, това е всичко, от което се нуждаем“, каза Джобс при представянето на продуктите през 1998 г.
Три десетилетия по-късно продуктовата гама на Apple е много по-широка. През 2024 г. компанията пусна на пазара четири iPad-а, четири MacBook-а, два настолни Mac-а, една слушалка Vision Pro, два модела Apple Watch и три вида AirPods. Но когато става въпрос за iPhone, четири остава магическото число. Толкова iPhone-и компанията пуска всяка година от 2020 г. насам, а през септември представи iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone 16 Pro и iPhone 16 Pro Max.
Технологичният гигант въведе линията от четири телефона, тъй като в исторически план продажбите на са отбелязвали най-силен ръст, когато тя е разширявала бройката. Ако Apple може да покаже ръст при всички свои нови модели, без те да се канибализират взаимно, това ще ѝ даде най-голям шанс да види значителен ръст на продажбите за първи път от 2022 г. насам.
Компанията не дава данни за продажбите на отделните си продукти, а общите такива на iPhone за фискалната 2024 г. възлизат на 201,18 млрд. долара. Това е сходно с постижението за 2022.
За съжаление на гиганта от Купертино обаче, не всички iPhone-и са еднакво популярни. Всяка година от 2020 г. насам един от новите модели е изоставал по продажби от своите братя. Тази година това е iPhone 16 Plus, който се намира в средата на гамата. Той е по-скъп от базовия iPhone 16, но по-евтин от iPhone 16 Pro и Pro Max, които имат по-добри екрани.
DSCC, изследователска компания, фокусирана върху индустрията на дисплеите за смартфони с оценки, получени от веригата за доставка на панели, е уловила тази тенденция. Дяловете на телефоните Pro и Pro Max се увеличават на годишна база, докато моделът Plus намалява от около 21% от общите поръчки на екрани на Apple през 2022 г. до 10% през 2023 г. Макар че се е възстановил донякъде до 16% тази година, той все още е най-малък по обем от новите iPhone-и.
„Те все още наистина се затрудняват с този четвърти модел“, казва основателят на DSCC Рос Янг пред CNBC.
Други данни също показват изоставане на Plus. Според резултатите от проучването на Consumer Intelligence Research Partners този модел е съставлявал 4% от общите продажби на iPhone в САЩ през третото тримесечие, докато Pro и Pro Max - по 6%. Обикновеният 16 също е съставлявал 4%.
В данните на Counterpoint за най-продаваните отделни модели смартфони в света през третото тримесечие на 2024 г. iPhone 15, iPhone 15 Pro и iPhone 15 Pro Max на Apple заемат съответно първите три места. Моделът Plus не попадна в топ 10.
Неуспехите на Mini и Plus
Когато iPhone беше представен през 2007 г., имаше по един нов модел на година. Оттогава гамата се е разширила доста, докато Apple запазва по-старите модели по рафтовете на магазините като бюджетни опции.
През 2014 г. производителят представи iPhone 6 Plus, като за първи път моделът се предлагаше в два размера. Това доведе до три поредни тримесечия на ръст от над 27% през 2015 г. След като през 2017 г. Apple пусна iPhone X, като повиши цената на телефона от най-висок клас и създаде гама от три модела. Тя отбеляза три поредни тримесечия на растеж от над 15%.
През 2020 г. технологичният гигант премина към гама от четири телефона, растежът се увеличи рязко, достигайки 54% през едно тримесечие, въпреки че той беше частично стимулиран от пандемията. Но оттогава насам продажбите на iPhone са почти без промяна.
Когато компанията представи iPhone Mini през 2020 г., той беше най-евтиният нов модел по онова време. Apple запази същата стратегия и през 2021 г., надявайки се, че гласовитото малцинство от потребители, които преди това са изисквали по-малки телефони, ще се насочи към устройството. Това не проработи и компанията спря да разработва устройства с 5,4-инчов екран.
До 2022 г. Apple промени подхода си и представи iPhone 14 Plus, който имаше същия чип и функции като базовото ниво на iPhone 14, но по-голям екран. Това отразяваше успешната стратегия на компанията от 2014 г. Според DSCC Apple е увеличила поръчките си за панели за iPhone 14 Plus до 21% от общия брой екрани, които е поръчала през този цикъл.
Но и стратегията за Plus не проработи толкова добре, колкото преди.
Следва ли Air?
В перспектива Apple запазва стратегията си за четири iPhone-а, но може да промени подхода си към намирането на успешен четвърти модел за линията си през 2025 г.
Вместо четвърти модел Mini в долната част на гамата или Plus в средата, Apple може да представи модел Air в горната част. Според доклад на Bloomberg News от август серията Air може да се отличава с по-леки устройства и по-високи начални цени.
Въпреки по-високата цена, на тя може да се наложи да направи компромис с устройството, като го ограничи до една камера, поради по-малкото тегло и по-тънкия дизайн. Сегашните телефони от висок клас - Pro и Pro Max - имат три големи камери, които добавят фотографски възможности, но и увеличават теглото. Янг от DSCC очаква размерът на екрана на Air да бъде 6,55 инча, което е между тазгодишните размери на Pro и Pro Max.
Нов телефон от висок клас би имал смисъл за Apple. През последните години моделите Max надминаха по продажби тези от по-нисък клас, което предполага, че има по-голямо търсене на по-мощни и функционални телефони в горната част на гамата на, отколкото на по-евтини.
През октомври Apple сигнализира, че разполага с достатъчно запаси от iPhone 16 и iPhone 16 Plus, за да задоволи търсенето, но че по-скъпите Pro и Pro Max все още са в недостиг. Извън САЩ по-скъпите модели на Apple отбелязват по-голям ръст през последните години. През първите три седмици от продажбите на iPhone 16 в Китай, моделите Pro 16 и Pro Max са се увеличили с 44% в сравнение с миналогодишните предложения от висок клас.
Apple и преди е пускала по-тънки и по-леки модели на съществуващите си продукти, за да повиши цените и да разшири границите на инженерните си възможности. През 2008 г. Apple представи MacBook Air, който рекламираше с твърдението, че е достатъчно тънък, за да се побере в плик. Първоначално той беше по-скъп от другите Mac компютри на Apple, като цената му започваше от 1799 долара, но с течение на годините MacBook Air се превърна в лаптопа на Apple от базово ниво.
През 2013 г. компанията направи същото със своя iPad, като представи iPad Air с по-тънък дизайн. Сега Apple използва iPad Air като среден вариант в своята гама.
За компанията преминаването от Plus към Air може да означава повече продажби на iPhone, особено ако новият модел е на по-висока цена от останалите. Това може да помогне на технологичния гигант да разшири маржа си и да продължи неотдавнашната тенденция на по-висока средна продажна цена на iPhone. Това може също така да помогне за фокусиране на ранните потребители и феновете върху един-единствен модел iPhone от висок клас.
„Догодина те ще опитат нещо различно“, каза Янг.