Отделът за услуги на Apple е гигант с годишни приходи от $100 млрд. Може ли феноменалният растеж да продължи?
Компанията сравнява своя бизнес с услуги с размера на компаниите от Fortune 500, за да даде представа за неговия мащаб. Въз основа на най-скорошните резултати, той би се приземил на около 40-то място в списъка
Звеното за услуги на Apple е достигнало малко под 25 милиарда долара приходи от услуги през третото тримесечие, което е рекорд за всички времена за категорията и 12% ръст на годишна база.
„Това е важен крайъгълен камък“, каза пред анализатори финансовият директор на Apple Лука Маестри, цитиран от CNBC. Погледнете само няколко години назад и ще видите, че растежът е феноменален.“
Apple за първи път обяви приходите си от услуги през декемврийското тримесечие на 2014 г. Тогава те бяха 4,8 милиарда долара.
През последното десетилетие отделът за услуги на Apple се превърна в критична част от привлекателността на компанията за инвеститорите. Неговият брутен марж е 74% през септемврийското тримесечие в сравнение с общия марж на Apple от 46,2%.
Услугите съдържат широка гама от различни предложения. Според документите на компанията в SEC, те включват реклама, приходи от лицензиране на търсене от Google, гаранции, наречени AppleCare, облачни абонаментни услуги като iCloud, абонаменти за съдържание като услугата Apple TV+ и плащания от Apple Pay и AppleCare.
По време на разговор за печалбите през януари 2016 г., когато този сегмент беше сравнително нов, изпълнителният директор на Apple Тим Кук каза на инвеститорите да го следят, припомня CNBC.
„Наистина мисля, че активите ни в тази област, са огромни и смятам, че това вероятно е нещо, върху което инвестиционната общност би искала и трябва да се съсредоточи повече“, каза Кук.
През годините Apple сравнява своя бизнес с услуги с размера на компаниите от Fortune 500, които са класирани по приходи, за да даде представа за неговия мащаб. След четвъртък само бизнесът с услуги на Apple, въз основа на най-скорошните му резултати, би се приземил на около 40-то място във Fortune 500, изпреварвайки Morgan Stanley и Johnson & Johnson.
Услугите са привлекателни за инвеститорите, защото много от съдържащите се в тях абонаменти се таксуват периодично. Това може да се моделира по-надеждно от продажбите на хардуер, които се увеличават или намаляват въз основа на търсенето на даден модел iPhone.
Резултатите на Apple за четвъртото тримесечие надминаха очакванията на Уолстрийт за приходи и печалби в четвъртък, но нетният доход се срива след еднократна такса като част от данъчно решение в Европа. Акциите на компанията паднаха с цели 2% при разширената търговия след затварянето на пазарите.
Apple се похвали пред инвеститорите, че продажбите му от услуги ще растат заедно с инсталираната база и абонаментите, които са достигнали най-високите си стойности за всички времена. Компанията обаче не даде актуализирани данни.
Гигантът заяви, че има 2,2 милиарда активни устройства през февруари, а през август - че е надхвърлил 1 милиард платени абонаменти.
///
И все пак, Apple е изправена пред въпроси за това колко дълго бизнесът с услуги може да продължи да расте с такава бърза скорост. Между 2016 г. и 2021 г. звеното отбеляза значително по-висок растеж, достигайки 27,3% в края на същия отчетен период.
През фискалната 2023 г. растежът на услугите спадна до 9,1% за годината, преди да се възстанови до около 13% през следващата. Apple каза на инвеститорите, че очаква растежът на услугите през декемврийското тримесечие да бъде приблизително същият като през фискалната 2024 г.
Тим Кук беше попитан в четвъртък какво може да направи Apple, за да тласне някои от своите услуги и абонаментния си пакет Apple One към по-бърз растеж, предава още CNBC.
„Има много клиенти, които ще се опитаме да убедим да се възползват от това“, каза Кук. „Ще продължим да инвестираме в услугите и да добавяме нови функции - независимо дали става въпрос за News+, Music или Arcade.“