Правни пречки заплашват да спънат принудителната продажба на Chrome
Google определи подхода на Министерството на правосъдието като „безпрецедентна правителствена намеса, която ще навреди на американските потребители”
Усилията на антитръстовите регулатори на САЩ да разделят Alphabet, като наложат продажбата на браузъра Google Chrome и други мерки за ограничаване на господството на компанията в областта на търсенето, вероятно ще се сблъскат с правни предизвикателства.
След решението от август, според което Google незаконно е монополизирала пазара на търсене в интернет, в сряда прокурори от Министерството на правосъдието на САЩ заявиха пред съдия, че компанията трябва да продаде Chrome, да споделя данни и резултати от търсенето с конкуренти и евентуално да продаде софтуера си за смартфони Android.
Предложенията са част от знаково дело, което има за цел да промени начина, по който потребителите намират информация. Но новата про-бизнес администрация на новоизбрания президент Доналд Тръмп може да загърби тези усилия, а съдебните процедури да продължат с години, смятат експерти.
„Струва ми се, че това е прекалено голяма заявка“, казва пред Reuters Кевин Уолуш от Jensen Investment Management, който притежава акции на Google и е скептичен, че продажбата на Chrome ще се случи. „Искате всичко възможно, не непременно с оглед на това, което би било вероятно и пропорционално, и след това виждате какво ще се получи.“
Министерството на правосъдието поиска и спечели разделянето на Microsoft в началото на 2000 г. заради незаконно монополизиране на пазара на уеб браузъри. Това решение беше отменено от апелативен съд и в крайна сметка двете страни се споразумяха.
Уолуш очаква делото на Google да се проточи с години, тъй като компанията обжалва.
„Колелата на правосъдието не се въртят бързо“, казва той.
Google определи подхода на Министерството на правосъдието като „безпрецедентна правителствена намеса, която ще навреди на американските потребители, разработчици и малки предприятия“. То контрира с пример за намалената поверителност на потребителите и по-малкото финансиране за компании като производителя на браузъри Mozilla, когато те използват търсенето на Google.
Делото може да се сблъска с предизвикателства и от страна на Тръмп. Макар че неговата предишна администрация първа заведе дело срещу Google, през октомври той посочи, че може да се откаже от разбиването на компанията, защото това ще навреди на американската технологична индустрия в момент, когато конкуренцията с Китай се изостря в много области, включително изкуствения интелект.
Значителни насрещни ветрове
Chrome, най-широко използваният уеб браузър, е стълб на бизнеса на Google. Той предоставя на компанията ценни данни за потребителите, които ѝ помагат да насочва рекламите. Бизнесът с реклами в търсачката донесе повече от половината от общите приходи на Alphabet от 88,3 млрд. долара през последното тримесечие.
Стойността на Chrome, който се оценява на около две трети от световния пазар на браузъри, рязко намалява като самостоятелна платформа.
„Причината, поради която той е ценен за Google, е, че технологичният гигант го използва, за да подобри рекламния си бизнес и този с търсене“, казва Меган Грей, бивш главен съветник в конкурентната търсачка DuckDuckGO, която е работила и като адвокат във Федералната търговска комисия (FTC). „Ако не разполагате с тях, Chrome ще бъде просто брокер на данни.“
Принудителната продажба няма да реши няколко ключови въпроса, повдигнати в съдебното дело на Министерството на правосъдието, включително монопола в търсенето, казват критиците. Антитръстовите органи на САЩ, които преследват и Apple и Amazon по други дела за монопол, ще трябва да одобрят всеки потенциален купувач на Chrome.
„Министерството на правосъдието ще се сблъска със значителни затруднения с това средство за защита, тъй като Chrome може да работи с търсачки, различни от Google”, казва Гъс Хурвиц, старши научен сътрудник и академичен директор в Carey Law School към University of Pennsylvania. „Съдилищата очакват всяко средство за защита да има причинно-следствена връзка с основния антитръстов проблем. Отнемането на Chrome не допринася с нищо за решаването на този проблем.“
Министерството на правосъдието на САЩ предложи цялостна забрана на Google да предлага стимули за преференциално третиране на своята търсачка. Това би развалило доходоносното партньорство на компанията с Apple, в рамките на което тя плаща на производителя на смартфони милиарди долари годишно, за да направи търсачката ѝ стандартна в тях.
Анализаторите на Evercore определят предложените мерки като „драконовски“.
Като се има предвид популярността на Google Search, Apple вероятно ще продължи да използва търсачката по подразбиране дори и без никакво споразумение или плащания, казва Хурвиц.
Предложенията на Министерството на правосъдието включват и искания Google да лицензира резултатите от търсенето на символична цена и да споделя безплатно с конкурентите си събраните от тях потребителски данни.
Анализаторът на D.A. Davidson Гил Лурия посочва, че е по-трудно да се определи въздействието на това, че Google трябва да отвори данните си за търсене, докато условията не станат по-ясни. От организацията Center for Journalism & Liberty пък заявяват, че лицензирането на данните от търсене от страна на Google ще бъде „трансформиращо“ за издателите на новини, тъй като ще им помогне да разберат по-добре аудиторията си.