Министерството на правосъдието на САЩ заяви в сряда, че Google трябва да продаде популярния си браузър Chrome като част от разпоредено от съда решение срещу монополизиране на пазара на онлайн търсене.

Искането следва победата на правителството тази година в антитръстово дело срещу Google и вероятно ще постави началото на засилена правна битка с широкообхватни последици за основния бизнес на технологичния гигант, пише The Wall Street Journal.

Правителствени юристи казват, че конкуренцията може да бъде възстановена само ако Google отдели своята търсачка от продуктите, които е създал за достъп до интернет, като Chrome и неговата мобилна операционна система Android. Chrome контролира около две трети от световния пазар на браузъри, според уебсайта Statcounter. Търсенията в адресната лента на Chrome минават през Google, освен ако потребител не промени настройките.

Министерството на правосъдието поиска още на Google да бъде попречено да дава преференциален достъп до своята търсачка на устройства, които използват мобилната операционна система Android. Ако Google наруши това правило в бъдеще, ще трябва да се откаже и от Android според предложението на правителството.

Android работи на милиарди смартфони от производители като Samsung, наред с Pixel устройствата на Google.

На Google също ще бъде забранено да плаща за това да бъде търсачката по подразбиране във всеки браузър, включително Chrome под новия му собственик. В момента Google плаща на Apple десетки милиарди долари годишно, за да бъде по подразбиране в браузъра Safari.

„Трябва да се насърчи развитието на неограничена екосистема за търсене, която позволява конкуренция и иновации“, посочват държавните ищци.

Министерството на правосъдието иска съдът да принуди Google да позволи на притежателите на уебсайтове да се откажат от използването на техните данни за обучение на AI моделите на Google. Алтернативно, гигантът за търсене може да плаща на издателите за данни от техните платформи.

Кент Уокър, президент на Google по глобалните въпроси, описва предложеното от Министерството на правосъдието решение като „изключително широко предложение“, което би „навредило на американците и глобалното технологично лидерство на Америка“, предава WSJ. Той добавя, че Google ще подаде свое предложение за защита в съда през декември.

Около половината от интернет търсенията в САЩ минават през продукти, за които Google заплаща стандартното си присъствие, включително телефони с Android, устройства на Apple и браузъри като Firefox, според мнението на окръжния съдия на САЩ Амит Мехта. Други 20% минават през браузъри Chrome, които потребителите са изтеглили сами и по подразбиране търсят в Google.

Рекламите до резултатите от търсенето представляват 57% от приходите в размер на $307 милиарда на Alphabet за миналата година.

Съдия Мехта ще наблюдава процес, който започва през април, за да реши как да се справи с антитръстовите нарушения на Google. Планира да вземе решение до август. Очаква се Google да обжалва решението. Това може да забави въздействието му с месеци или години, посочва WSJ.

Решението от сряда е част от правните усилия на антитръстовите органи на администрацията на Байдън да разсеят господството на Google, Apple и Amazon.com.

Google беше първият от обвиняемите гиганти, който стигна до съдебна зала. Предложението за отделяне на Chrome показва колко далеч може да стигне правителството, за да намали влиянието на технологичните гиганти до необходимото ниво.

Министерството на правосъдието ще има нов антитръстов шеф, след като новоизбраният президент Доналд Тръмп встъпи в длъжност, но републиканците като цяло подкрепят антитръстовите действия срещу компанията. Департаментът заведе делото през 2020 г., когато Тръмп беше президент.

Политиката на Google за предварително инсталиране на търсачката му устройства с Android и задаване на търсения в Chrome по подразбиране направиха почти невъзможно конкурентите да достъпват потребителите и данните, необходими за подобряване на техните търсачки, постанови Мехта по-рано тази година.

Търсачките обикновено се подобряват въз основа на данните, които събират от търсенията, извършени от потребителите.

Android и Chrome са в центъра на приходите на Google през последните две десетилетия.

Ако Google продаде Chrome, новият собственик може да избере компания, която да бъде търсачката по подразбиране, или потребителите да трябва да избират опция.

Като най-популярната търсачка в света, Google вероятно все още ще получава много заявки през Chrome, Safari и други браузъри, ако Министерството на правосъдието постигне своето. Но дори и малка загуба може да преобърне индустрия, в която конкуренти, включително Bing на Microsoft и независимата DuckDuckGo, имат едноцифрен пазарен дял.

DuckDuckGo обяви, че заявките чрез неговата търсачка в Chrome са се увеличили с около 75% в Европа, след като Google въведе „екран за избор“ в браузъра в отговор на Закона за цифровите пазари на Европейския съюз.

Отказът от Chrome също би лишил Google от потребителски данни, които му помагат да доставя насочени реклами.

Предложението на Министерството на правосъдието изисква Google да споделя своите данни за търсене с конкуренти.