Yelp заведе антитръстово дело срещу Google, в което твърди, че технологичният гигант е използвал монопола си, за да доминира на пазарите за търсения и реклама.

Решението на федерален съдия, че Google е нарушила антитръстовото законодателство на САЩ по-рано през август, проправи пътя за иска на Yelp, друга голяма технологична компания, която позволява на потребителите да пишат отзиви за местни предприятия.

Yelp отдавна изразява недоволство от господстващото положение на Google в областта на търсенето, като в жалбата се посочва, че компанията е възпрепятствала обхвата на по-малкия си конкурент, след като е отхвърлил предложението на технологичния гигант да закупи платформата, пише CNN.

„Нашият случай е свързан с това, че Google, най-големият пазач на информация, поставя тежкия си палец на везната, за да задуши конкуренцията и да задържи потребителите в собствената си оградена градина“, пише Yelp в онлайн блог публикация.

Поражението за Google в Окръжния съд в САЩ имаше потенциала да промени начина, по който милиони получават информацията си онлайн. Предявеният в сряда иск от Yelp беше една от първите стъпки, след като по-рано през месеца съдията Амит Мехта нарече в становището си Google „монополист“.

„Твърденията на Yelp не са нови. Подобни претенции бяха отхвърлени преди години от FTC (Федералната търговска комисия), а наскоро и от съдията по делото на DOJ (Министерството на правосъдието на САЩ). По отношение на другите аспекти на решението, на които се позовава Yelp, ние обжалваме. Google ще се защитава енергично срещу неоснователните претенции на Yelp“, казва говорител на Google в изявление от сряда.

В съдебния иск, подаден във федералния съд в Сан Франциско, пише, че Google манипулира резултатите, за да популяризира собствените си предложения за местно търсене, когато клиентът търси такива резултати. Това позволява на Google несправедливо да превъзхожда конкурентите си, твърди Yelp.

Това означава, че когато потребителят търси местен ресторант, Google използва монополната си власт, за да му предостави цялата информация - от указания до часове и рецензии - което означава, че хората не трябва да кликват върху външни източници като Yelp.

Yelp не е единственият специализиран доставчик на услуги за търсене. Сайтове за туристически услуги Expedia, за търсене на работа Glassdoor и за недвижими имоти Zillow са описани в жалбата като застрашени от Google.

„С други думи, Google злоупотребява с монополната си власт в общото търсене, за да задържи потребителите в рамките на притежаваната от нея екосистема и да им попречи да отидат на конкурентни сайтове“, се казва в изявлението.

Ищецът твърди, че Google прави това, защото качеството на ревютата в Yelp и други услуги е по-добро. Компанията цитира доклад на Федералната търговска комисия, според който 32% от ревютата в Google нямат текст, докато в собствената ѝ платформа текстът на ревюто винаги е задължителен.

„Google, която закъсня на пазара в това отношение, никога не е успяла да разработи висококачествена услуга за местно търсене, която да се конкурира с тази на Yelp и други платформи“, пише в жалбата от 66 страници, предава CNN.

В миналото Google е харчила милиарди за ексклузивни договори, за да се превърне в световната търсачка по подразбиране - което ѝ позволява да препъва всякакви конкуренти.

По-конкретно, договорите на Google с Apple и други ключови играчи в мобилната екосистема са били антиконкурентни, пише Мехта в становището си от началото на този месец. Съдията добавя, че Google също така е наложила високи цени за реклама при търсене, които отразяват монополната ѝ сила в търсенето.

По-рано през август съдът не установи, че технологичният гигант има монополно положение в рекламите при търсене. Но Yelp, която също продава реклами за местно търсене, твърди, че монополът на Google подтиква местните бизнеси да зависят от Google. Това позволява на гиганта да начислява по-високи такси на тези предприятия.

В изявлението си тогава Google казва, че планира да обжалва решението и че становището на Мехта я признава за най-добрата търсачка в интернет - аргумент, който компанията е изтъкнала в съда като причина потребителите да я предпочитат пред конкуренцията.

Yelp иска парично обезщетение и „съдебна заповед, забраняваща на Google да продължава да се занимава с антиконкурентни практики“.