Google се размина със сделка за $23 млрд. – най-голямото придобиване в историята на компанията
Междувременно, Alphabet обяви, че няма да спре „бисквитките“ в рекламата, след като години наред забавяше намирането на алтернатива за Chrome
Стартъпът за киберсигурност Wiz се отказа от сделката за 23 милиарда долара с Google, което щеше да бъде най-голямото придобиване в историята на технологичния гигант.
Вместо това обаче, компанията ще се стреми към първично публично предлагане, както беше планирано по-рано.
Съоснователят на Wiz Асаф Рапапорт посочва в меморандум до служителите си, че предложенията на Google са били „унизителни“. Антитръстовите и инвеститорските опасения също са част от причините за отказа от потенциална сделка, пише CNBC.
Сега компанита ще се съсредоточи върху следващите си важни етапи: първично публично предлагане и 1 млрд. долара годишни постоянни приходи. Дружеството се е насочило към двете цели много преди да бъдат съобщени разговорите с Google.
Губещи и печеливши
Сделката щеше да увеличи почти двойно оценката на стартъпа от последния кръг на финансиране, възлизаща на 12 млрд. долара.
Wiz е основана през 2020 г. и се разраства бързо под ръководството на Рапапорт, който още през май се насочи към IPO. Компанията достигна 100 млн. долара годишни повтарящи се приходи след 18 месеца, а миналата година достигна 350 млн. долара.
Продуктите за сигурност в облака на Wiz включват превенция, активно откриване и реагиране - портфолио, което е привлекателно за големите компании и би помогнало на Google да се конкурира с Microsoft.
Сегментът за облачни услуги на Alphabet е изправен пред засилена конкуренция с лидерите Microsoft и Amazon. Подразделението за облачни услуги достигна рентабилност през 2023 г. след години на големи инвестиции.
Въпреки че Google Cloud отбелязва постоянен растеж, звеното, ръководено от главния изпълнителен директор Томас Куриан, е под натиск да продължи да се разраства в усилията да завладее бизнеса при бума на изкуствения интелект, отбелязва още CNBC.
Google не отговори веднага на запитванията за коментар.
Досега най-голямата сделка на технологичния гигант си остава придобиването на производителя на хардуер Motorola през 2012 г. за 12,5 млрд. долара. В крайна сметка компанията продаде активите от тази покупка на Lenovo за 2,9 млрд. долара през 2014 г. Наскоро Google прекрати разговорите за придобиване на производителя на софтуер за продажби HubSpot.
"Бисквитките" остават
Междувременно, от централата на технологичния гигант дойде още една голяма новина. След години на забавяне Google, заяви, че се отказва от плановете си да отмени „бисквитките“ за трети страни за своя интернет браузър Chrome.
„Бисквитките“ са малки частици код, които уебсайтовете предоставят на браузъра на посетителя и остават, докато той посещава други сайтове. Тази практика подхранва голяма част от екосистемата на дигиталната реклама, като предоставя възможност за проследяване на потребителите в множество сайтове с цел насочване на реклами, обяснява CNBC.
През 2020 г. Google заяви, че ще прекрати поддръжката на тези „бисквитки“ до началото на 2022 г., след като разбере как да отговори на нуждите на потребителите, издателите и рекламодателите и да предложи инструменти, които да улеснят заобикалянето им.
За тази цел Google стартира инициативата „Privacy Sandbox“, за да намери решение, което да защитава личните данни на потребителите и да позволява съдържанието да остане свободно достъпно в отворената мрежа.
През януари Google заяви, че е „изключително уверена“ в напредъка на предложенията за замяна на „бисквитките“, които включват „федеративно обучение“, което ще постави хората в групи въз основа на сходно поведение при сърфиране и така за таргетиране ще се използват само „идентификатори на общности“, а не на отделни потребители.
През юни 2021 г. технологичният гигант отложи графика, давайки на индустрията за дигитална реклама повече време за изготвяне на планове за по-съобразени с поверителността целеви реклами.
След това, през 2022 г., компанията заяви, че обратната връзка е показала, че рекламодателите се нуждаят от повече време, за да преминат към замяната на бисквитките на Google, тъй като някои от тях се отдръпнаха, твърдейки, че това ще окаже значително влияние върху бизнеса им.
В публикация в блога си в понеделник компанията заяви, че е получила обратна връзка, както от рекламодателите, така и от регулаторните органи, която е дала основание за последното ѝ решение да отмени плана за премахване на „бисквитките“ на трети страни в браузъра си.
Компанията заяви, че чрез тестовете е осъзнала, че преходът изисква „значителна работа от много участници“ и ще засегне издателите, рекламодателите и практически всички, които се занимават с онлайн реклама.
„Вместо да премахваме бисквитките на трети страни, щяхме да въведем ново изживяване в Chrome, което да позволи на хората да направят информиран избор, приложим за цялото им сърфиране в интернет, и те щяха да могат да коригират този избор по всяко време“, написа Антъни Чавес, вицепрезидент на Privacy Sandbox.
„Обсъждаме този нов път с регулаторните органи и ще се ангажираме с индустрията, докато го въвеждаме“, добави той.
Отчетът за тримесечието - прогнози и очаквания
На този фон, днес се очаква компанията майка на Google – Alphabet да отчете приходите си за второто тримесечие, отбелязва Euronews.
Тя отчете впечатляващи приходи за първото благодарение на ускоряването на растежа на продажбите на Google Cloud и рекламата. Инвеститорите очакват компанията да представи по-нататъшни иновации в изкуствения интелект - област, в която Alphabet е инвестирала значителни средства.
Акциите на Alphabet са се повишили с 31% от началото на годината, надминавайки ръста от 20% на Nasdaq Composite.
През първото тримесечие Общите приходи на компанията са се увеличили с 15% спрямо предходната година до 80,54 млрд. долара, а печалбата на акция е 1,89 долара.
Alphabet също така одобри първия си в историята дивидент и обяви програма за обратно изкупуване на акции на стойност 70 млрд. долара. Тя демонстрира стабилен ръст както в продажбите на реклами, така и в бизнеса си с Google Cloud, който нарасна с 13% и 28% на годишна база, съответно до 61,66 млрд. долара и 8,09 млрд. долара. Освен това, рекламата в YouTube показа постоянна сила, допринасяйки с приходи от 8,09 млрд. долара.
Анализаторите очакват технологичният гигант да отчете приходи в размер на 84,3 млрд. долара, което представлява 13% ръст спрямо миналата година. Нетната печалба се очаква да е 23 млрд. долара, а печалбата на акция - 1,85 долара, което отразява 28% годишно увеличение, според Visible Alpha.
Alphabet има история на надминаване на прогнозите за печалбите през последните последователни тримесечия, като ръстът на печалбите се ускорява от 2023 г., припомня Euronews.
Технологичният гигант си е поставил амбициозната цел до края на 2024 г. да постигне общ годишен оборот от Google Cloud и YouTube в размер на над 100 млрд. долара, което е с 85% повече от 2023 г.