Когато въображението се сблъска с интернет: Как прозрачният кетчуп побърка социалните мрежи
Интернет културата snackfishing разкрива колко креативен може да бъде един обикновен фен на екстравагантните храни.
През ноември 2023 г. един продукт взривява интернет пространството.
„Няма да повярвате какво намерих в магазина днес“, казва австралиец в кратко видео от девет секунди, докато изважда продукт от рафта.
Става дума за прозрачния кетчуп на Heinz, който изглежда точно както звучи.
„Британците са ужасени от идеята за прозрачен кетчуп от Heinz“, гласи едно от заглавията в медиите. „Как? И най-вече ... ЗАЩО!?“ – пита потребител в X.
Видеото събира над 115 милиона гледания в Instagram за изключително кратко време.
Но продуктът сякаш изчезва от магазините почти веднага – никой не може да се добере до него.
Причината? Прозрачният кетчуп никога не е съществувал.
Това се оказва невинна шега от 28-годишния Бенджи – лондончанин, който използва празна бутилка, гел за коса и принтер, за да създаде продукта, който никой не успява да опита.
„Беше просто гел за коса“, признава си той пред Wired. „Все още се чувствам зле за служителите в Heinz, които сигурно са били засипани с въпроси дали кетчупът е истински!“
Сигурно сте чували за catfish – фалшива онлайн идентичност, използвана за измама или подвеждане. Прозрачният кетчуп обаче е пример за нов тренд - snackfish – и Бенджи е най-известният snackfisher във Великобритания.
Неговият Instagram профил UK Snack Attack е изпълнен с въображаеми храни като Coco Pops с вкус на шамфъстък, желирани мечета с форма на кисели краставички, ментова Coca-Cola, Pringles със сладолед и бисквитки Oreo с масло.
Всичко започва през 2019 г., когато Бенджи и неговите съквартиранти от университета се забавляват с търсенето на редки вкусове Fanta, внасяни от чужбина. Те организират малки дегустационни сесии, като така започва неговата мания по странните храни.
Първоначално той публикува откритията си в личен Instagram акаунт, но след време решава да спре да „тормози“ приятелите си и създава отделен профил за целта. UK Snack Attack бързо набира популярност, но Бенджи моли да не се разкрива фамилията му заради личното му пространство.
В началото съдържанието било просто – той снимал нови храни в магазините. Но по време на локдауна това се превръща в трудна задача.
Тогава Бенджи започва сам да „създава“ такива.
След като попада на рецепта за бял шоколад Nutella, Бенджи всяка събота експериментира с различни пасти, като нарича инициативата Spread Saturday. Благодарение на уменията си с Photoshop, той прави фалшиви етикети за творенията.
Един ден обаче получава съобщение от компания, чиито продукти имитира: „Моля, кажете на последователите си, че това не е истинско! Получаваме много запитвания за продукта!“
И така, се ражда snackfishing.
„В известен смисъл исках да заблудя хората онлайн“, признава Бенджи. „Няма да се преструвам, че не беше така.“
Но зад Zoom камерата той не изглежда като типичен „трол“ в интернет.
С очила с тънки рамки, мек говор и непретенциозни дрехи, той далеч не създава усещането за провокатор.
След локдауна Бенджи започва да организира своите snackfish на живо в магазини, като заснема как „открива“ измислените си продукти по рафтовете. Първоначално приятелите и семейството му били озадачени: „Добре ли си? Нормално ли е това, което правиш?“ Но скоро те го подкрепят, а майка му и баба му дори го завеждат на следобеден чай, когато достига 200 000 последователи.
Днес Бенджи добавя ясно разграничение към всяка публикация („ТЕЗИ ПРОДУКТИ НЕ СЪЩЕСТВУВАТ!“), за да не разочарова хората и да избегне проблеми с големите компании.
Освен това публикува и ексклузивни новини за реални предстоящи продукти, което не винаги радва брандовете – някои дори са му изпращали писма с настояване да прекрати тази дейност.
Когато измисля нова идея за закуска, Бенджи понякога просто я обработва с Photoshop, но ако смята, че е възможна, я създава реално. Така той пробвал Pringles, потопени в Milkybar и шоколадов бар Werther’s Original.
Мечтата му е един ден да създаде книга с рецепти за „snackfish“, но най-голямото му желание е негова идея да бъде реализирана от истинска компания.
„Ще е невероятно – някакъв странен вкус, който съм измислил, изведнъж се появява на пазара и всички могат да го опитат“, споделя той пред Wired.
В крайна сметка прозрачният кетчуп и Nutella-та с лимон вероятно никога няма да съществуват, а „snackfishing“ едва ли ще направи Бенджи богат или известен – профилът му не му носи почти никакви приходи.
Но това не го притеснява.
„Не искам да го превръщам в работа, обичам да го правя“, обяснява той. „За мен това е просто хоби. Докато ми е забавно, ще съм щастлив.“