Тъмният туризъм е сравнително ново понятие, което означава пътуване до места, свързвани със смърт, трагедия или страдание.

Тенденцията обаче не е отскоро.

Макар че звучи странно, много големи градове по света намират за забавно да популяризират атракции, свързани с мрачни за човешката история събития. Пример за това е противоречивият план за превръщането на Джоунстаун в Гвиана в туристическа атракция.

Там лидерът на секта Джим Джоунс и неговите 900 последователи умират през 1978 г. след консумация на отровна напитка с аромат на грозде.

Джордан Вилчес, която се премества в комуната, когато е на 14 години, но оцелява след масовото самоубийство, разказва пред Independent, че Гвиана има право да печели от събитията, но че „хората, които са били манипулирани и са загинали, трябва да бъдат третирани с уважение“.

И точно това е противоречието с тъмния туризъм - балансът между признаването, помненето, уважението и извличането на печалба от травматични събития, пише TimeOut.

Дестинации

Примерите за тъмен туризъм са много: те обхващат почти всичко, свързано със зверства, злополуки, природни бедствия или печално известни смъртни случаи.

По-конкретно, Washington Post изброява като „тъмен туризъм“ местата на геноцид, убийства, затвори, на етническо прочистване, война или бедствия.

В САЩ Гетисбърг е мястото на най-голямата и най-кървава битка в Американската гражданска война. Ground Zero в Ню Йорк е паметник на загиналите при атентатите от 11 септември. Можете да посетите къщата на серийния убиец Джефри Дамър в Бат, Охайо, или мястото в Далас, Тексас, където Джей Еф Кей е смъртоносно прострелян.

По света има безкрайно много останки от световните войни: Мемориала на Холокоста в Берлин, бившите концентрационни лагери в Полша, къщата на Ане Франк в Амстердам или Кулата с атомната бомба и Парка на мира в Хирошима, Япония.

Геноциди като тези в Руанда, Камбоджа, Босна и Херцеговина, са голяма атракция за посетителите, както и местата на други катастрофи - Чернобил стана официална туристическа атракция в Украйна през 2019 г., а можете да си поръчате и обиколка на Фукушима.

Да не забравяме и Помпей - мястото на изригването на вулкана, който заличава древния град през далечната 79 г. от н.е.

Сайтът darktourism.com има списък с 20-те най-добри страни за тъмен туризъм, въз основа на това кои са „най-благоприятни“:

• Германия

• Полша

• САЩ

• Япония

• Руанда

• Камбоджа

• Украйна

• Австрия

• Казахстан

• Северна Корея

• Русия

• Виетнам

• Босна и Херцеговина

• Чили

• Индонезия

• Туркменистан

• Тайланд

• Франция

• Великобритания

• Нагорни Карабах, Азербайджан

Кой е измислил тъмния туризъм

Терминът „тъмен туризъм“ е създаден през 1996 г. от двама преподаватели в Каледонския университет в Глазгоу - Дж. Джон Ленън и Малкълм Фоли.

Но от 1500 г. насам хората пътуват, за да гледат публични обесвания в Лондон, както и битките на живот и смърт в Колизеума в Рим - човешките страдания винаги са обект на интерес от останалите.

Ползи

Макар да е противоречив, аргумент в полза на тъмния туризъм е образованието, което той може да предложи, просвещавайки посетителите за мащаба или степента на събитията от миналото.

Освен това той може да има и икономически принос.

Изследване, публикувано в Digital Journal, показва, че глобалната стойност на пазара на тъмния туризъм ще достигне 43,5 млрд. долара до 2031 г.

Но въпреки че икономическите ползи са очевидни, не всички възприемат това като положителен факт.

„Общата грижа, която трябва да имаме по отношение на тъмния туризъм, е да се уверим, че сме етично и морално коректни при маркетинга и използването на тези места като дестинации. Никога не бива да търсим икономическа изгода, като използваме чуждото страдание и загуба.“, обяснява пред списание Discover професор Хедър Люис.

Защо хората харесват тъмния туризъм

Най-очевидният отговор може би е, за даотдадат почитта си към онези, които са страдали в исторически план, и да получат по-добро разбиране за социалната ни отговорност.

Те обаче са склонни и умишлено да търсят мрачното.

„Просто имаме културно увлечение по тъмната страна на историята. Мисля, че когато отиваме по такива места, ние може би си мислим какво бихме направили при тези обстоятелства“, обяснява пред Washington Post Филип Стоун, изпълнителен директор на Института за изследване на тъмния туризъм към Университета на Централен Ланкашир.

Според Verdict интересът на Gen Z към тъмния туризъм е значителен фактор, който допринася за популярността му: 91% от представителите на поколението, анкетирани през 2022 г., са имали преживяване в тъмния туризъм.